پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بین الملل

حوزه/ " سمانه افشاری نژاد" بانوی فعال در عرصه کمک های بشردوستانه در داخل و خارج از کشور است و کلاس های درسش به وسعت کشورهای جهان است و انسانیت و کمک به نیازمندان را محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌داند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سمانه افشاری نژاد بانوی معلم ایرانی و فعال در حوزه فعالیت های بشر دوستانه بین المللی است که به صورت خود جوش فعالیت های خود را از اوایل دهه ۹۰ آغاز کرده است. وی در راستای شغل معلمی خود از دانش آموزان نیازمند محروم در هر کجای دنیا به اندازه توان خود حمایت تحصیلی می کند و با ارتباطی که در شبکه های اجتماعی با مخاطبان و خیرین دارد از مهاجران و آوارگان و محرومان از افغانستان گرفته تا سنگال و میانمار حمایت مالی و معنوی می کند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با این فعال بین المللی مصاحبه ای انجام داده که متن آن به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا ابتدا معرفی اجمالی از خود و فعالیت هایتان داشته باشید.

سمانه افشاری نژاد متولد سال ۶۶ هستم. حدود هفت سال است که معلم هستم و در کنار کار معلمی، فعالیت های بشر دوستانه انجام می دهم. به عنوان یک معلم و فعال بین المللی، قائل به مرز جغرافیایی نیستم، یعنی در واقع این مرزها نمی تواند انسان ها را ازهم جدا کند. این مرزها ظاهری هستند، از نظر فطری و ذاتی انسانیت مرز ندارد. اگر به مفهوم انسانیت دقیق فکر کنیم، فارغ از نژاد و مذهب می توانیم خدماتی انجام دهیم و به افراد نیازمند در هر کجای دنیا کمک کنیم.

آغاز فعالیت های بین الملل از موکبی در مرز نجف-کربلا

از سال ۹۳ و از طریق یکی از دوستانم با موکبی آشنا شدم که در مسیر نجف به کربلا در ایام اربعین بود. با توجه به علاقه ای که به آشنا شدن با زوار غیر ایرانی داشتم، پذیرفتم و با این موکب همراه شدم. در آن مدت با بانوان عراقی و سایر مسلمانان از کشورهای مختلف ارتباط می گرفتم و با آنها صحبت می کردم. در طی چند سال با افرادی از کشورهای سوریه، لبنان، انگلیس، پاکستان و آفریقا آشنا شدم و با کلمات و عبارات محدود عربی و انگلیسی با هم صحبت می کردیم.

از سوی دیگر با توجه به شغل معلمی هر سال عید به کرمان می رفتم و برای دانش آموزان نیازمند کلاس تقویتی برگزار می کردیم. در ادامه با افراد دیگری آشنا شدم که فعالیت های بشر دوستانه خارج از کشور انجام می دادند و من هم با آنها همکاری می کردم و از سال ۹۶ به صورت جدی فعالیت بشر دوستانه را آغاز کردم. یکی از کارهای اصلی ما حمایت تحصیلی از دانش آموزان محروم و جنگ زده خارج از کشور و داخل ایران است.

روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه بانوی معلم ایرانی؛ از فلسطین و افغانستان تا سنگال

حوزه: در کنار شغل معلمی چگونه فعالیت های بین المللی انجام می دهید و چه برنامه ریزی در این خصوص دارید؟

با انجام برنامه ریزی سعی می کنم به هردو فعالیت در حوزه فعالیت های بشر دوستانه و کار معلمی برسم و از آنجا که فعالیت های بین المللی من در راستای کار معلمی است، در این زمینه مشکلی ندارم. اولین فعالیت آموزشی در حوزه بین الملل برای مسلمانان آواره میانمار بود که با کمک موسسه رنگ زیتون در مرز بنگلادش کمپینی زده شد و با کمک های مالی خیران از داخل ایران یک مدرسه زدیم و بچه ها را از نظر محتوای درسی حمایت کردیم و برای معلمان نیز طرح درس هایی خارج از مباحث درسی به گونه ای که معلم بتواند با بچه ها کار کند به زبان انگلیسی نوشته و فرستادیم.

حوزه: تاکنون به چه کشورهایی سفر کردید و چه برنامه و فعالیت هایی در آن کشور ها داشتید؟

تاکنون به عراق و ترکیه سفر کردم و بعد از روی کار آمدن طالبان قصد سفر به افغانستان را داشتم که با وجود هماهنگی های انجام شده موفق به این سفر نشدم. هدف من از سفر به افغانستان بررسی شرایط خانواده های آوراه شده داخل کابل بود که نیاز به کمک داشتند تا بتوانیم به آنها کمکی کنیم.

خدمت در راه امام حسین(ع) به مهاجران افغانستانی با برپایی موکب

در ایامی که مصادف با اربعین امام حسین(ع) بود، تصمیم گرفتم به مرز ایران و افغانستان بروم. من اولین بارم بود که به مرز می رفتم و با مرز آشنا نبودم، ولی به لطف خدا توانستم با کمک دوستان در مرز ایران وافغانستان و با هماهنگی مرزبانی به مهاجران افغانستانی خدمت رسانی کنیم و در این مدت شاهد روایتگری اتفاقات پیش آمده در افغانستان از زبان مردم بودم که در این زمینه از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می کردم و مردم ایران استقبال خوبی کردند و نسبت به تصاویری که در شبکه های اجتماعی بارگزاری می کردم بازتاب خوبی نشان می دادند.

حمایت مادی و معنوی از مهاجران و آوارگان افغانستانی

طی مدت ۴ ماه خدمت رسانی به مهاجران افغانستان را از تهران پیگیری می کردم و با کمک واسطه هایی از مرزبانی هر روز آمار مهاجرین گرفته می شد و برای آنها غذا آماده می کردیم و از طریق فضای مجازی در خصوص کمک های مالی مردم گزارش می دادیم. مهاجران افغانستانی یک هفته بدون آب و غذا در مرز می ماندند و چون ویزا نداشتند، بازگردادنده می شدند. با لطف خدا و کمک های مردم و خیرین موفق شدیم برای آنها غذا و وسایل گرمایشی تهیه کنیم و حتی برخی از خیرین، عروسک و شیر خشک فرستاده بودند که در اختیار مهاجران می گذاشتیم.

حمایت تحصیلی از کودکان محروم افغانستان

من قائل به مرز بین ملت ها نیستم. ملت ایران و افغانستان یکی است، فرهنگ ایران و افغانستان اشتراکات زیادی با هم دارد. از زمانی که طالبان روی کار آمده به صورت جدی تری فعالیت می کنیم و به خانواده های نیازمند و آواره کمک رسانی می کنیم. سعی می کنیم از لحاظ تحصیلی کودکان داخل افغانستان را از کلاس ۶ به بعد حمایت کنیم، چرا که دختران و کودکان محروم و غیر محروم، نمی توانند به مدرسه بروند در همین راستا بستر آموزش مجازی را فراهم کردیم.

در سنگال، تاجیکستان، فلسطین، مالی، یمن، افغانستان،کنیا، کامرون، چاد، ساحل عاج، سوریه، لبنان، میانمار و کلمبیا، نیز فعالیت داریم اما به آنجا سفر نکردم، اما دوست دارم در صورت پیش آمدن فرصت آنجا نیز حضور پیدا کنم. برنامه هایمان را در این کشورها از راه دور پیگیری می کنیم.

حوزه: در خصوص مستند بدون مرز با موضوع دیوار مرزی افغانستان توضیح دهید.

زمانی که من در حوزه افغانستان اطلاع رسانی می کردم، مستند سازی تصمیم گرفت وقایع مرز را از نگاه یک خانم روایت کند. در این مستند، شرایط مهاجران افغانستان در مرز که همزمان با ایام اربعین بود روایت می شود. روایت گری قسمت چهارم این مستند را با کمک کارگردان بر عهده داشتم و داستانش را نوشتم و از عکس های آرشیوی ام در قسمت چهارم مستند استفاده شده است، این مستند از شبکه افق پخش شد.

روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه بانوی معلم ایرانی؛ از فلسطین و افغانستان تا سنگال

در این ایام تمام خدماتی را که به زائران اربعین می دادیم به مهاجران افغانستانی ارائه می کردیم. برخی نیاز به ماساژ داشتند و با روغن مخصوص اربعین که با خود به مرز برده بودم، پای زائران را ماساژ می دادم. این تیم مستند ساز می خواست نشان بدهد که امام حسین(ع)، فقط در عراق نیست همه جا می توانیم به عشق امام حسین (ع) به نیازمندان رسیدگی کنیم.

حوزه: در حوزه فلسطین چه فعالیت هایی دارید؟

به مسائل فلسطین علاقه دارم و برایم جذاب است با افرادی که در غزه هستند ارتباط دارم و بین ما پیام هایی رد و بدل می شود. آذر ماه سال ۱۴۰۰ سفری به ترکیه به خاطر فلسطین داشتم. در راستای روز همبستگی با مردم فلسطین، ترکیه هر سال یک همایش بزرگ از ۵۰ کشور و با حضور ۵۰۰ شرکت کننده برگزار می کند و من از سوی مجموعه امت واحده به این سفر رفتم و با افراد مختلف از فلسطین، کشورهای آفریقایی و خاورمیانه دیدار و فرصت انتقال تجارب داشتیم.

روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه بانوی معلم ایرانی؛ از فلسطین و افغانستان تا سنگال

به دلیل علاقه ای که در حوزه مطالعات فلسطین داشتم در اینستا گرام صفحه ای به نام "فلبوک" ایجاد کردم و کتاب هایی را با طعم فلسطین را مطالعه و به اشتراک می گذاریم.

مطالعه و معرفی کتاب های فلسطین‌ به عموم مردم در راستای اجتماعی سازی مسأله فلسطین در داخل ایران و برگزاری دورهمی منظم‌ جلسات گپ و گفت‌وگو در مورد تحولات فلسطین، هر هفته در کلاب هاوس از دیگر برنامه های حوزه فلسطین من است.

روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه بانوی معلم ایرانی؛ از فلسطین و افغانستان تا سنگال

حوزه: لطفا در خصوص فعالیت هایی که در موسسه امت واحده در حوزه فلسطین انجام می دهید توضیح دهید.

در مجموعه امت واحده، کارگروه "اقصانا" ایجاد شده است و به شکل گروهی فعالیت های مختلفی را انجام می دهیم . کارگاه بین المللی پوستر فلسطین یکی از این برنامه های این کار گروه است. در چند سال اخیر از کشورهای مختلف از هنرمندانی که در موضوع فلسطین فعالیت می کنند، دعوت به عمل می آید.

کارگاه های پوستر بین الملل در مشهد و تهران در سال های گذشته برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی هنرمندان داخلی و خارجی رو برو شد. تاسیس صفحه "فلگشت" که به طور تخصصی اخبار فلسطین را دنبال می کرد از جمله فعالیت های اقصانا است که متاسفانه اینستاگرام چند بار این صفحه را حذف کرد. شرکت در همایش سالانه ترکیه با موضوع همبستگی با مردم فلسطین و مشاوره در حوزه فلسطین به نهادهای دیگر از دیگر فعالیت های این مجموعه است.

روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه بانوی معلم ایرانی؛ از فلسطین و افغانستان تا سنگال

در مجموعه رنگ زیتون حمایت از خانواده های محروم و جنگ زاده در داخل ایران و خارج از کشور انجام می شود. یکی از مخاطبان ما کودکان محروم و جنگ زده هستند و فعالیت مجموعه در ۴ بخش اصلی آموزشی، عمرانی، اردوگاه ها و فراخوان ها می باشد. مسابقات بین المللی تبسم به مدت ۵ سال مداوم در ۱۵ کشور و با مشارکت ۱۰۰۰ دانش آموز و به ۵ زبان انگلیسی ، فرانسه ، عربی ، فارسی و اسپانیایی ، ساخت مدرسه در میانمار و چاد، حفر چاه آب در ساحل عاج و سنگال و ارائه فراخوان ها در مناسبت های خاص به منظور جمع آوری کمک های مالی و خدمت رسانی به خانواده های محروم در ایران و خارج ایران از فعالیت های مجموعه رنگ زیتون است.

سال گذشته یک روز قبل از روز قدس، مراسم جشن تولد برای کودکان غزه که روز تولدشان همزمان با روز قدس یا نزدیک به روز قدس بود ،برگزار کردیم. این مراسم در فضای مجازی بر گزار شد و در اتاقی جمع شدیم و فضای شادی را با کمک رابط و با بچه ها ایجاد کردیم وهدایایی را برای آنها ارسال کردیم.

حوزه: در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین فعالیت های بشر دوستانه شما چگونه است؟

در ارائه خدمت به مردم به موضوع مذهب توجه نمی کنم. مهم این است که افراد محروم و یا جنگ زده باشند. در خیلی از کشورها مثل کلمبیا که لاییک بودن، ولی مردم ایران را دوست داشتند، خدمت می کردیم.

در حال حاضر در کشوهای آفرقایی مثل چاد، سنگال، کنیا ، ساحل عاج، کامرون، میانمار، افغانستان، یمن و پاکستان فعالیت می کنیم.

روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه بانوی معلم ایرانی؛ از فلسطین و افغانستان تا سنگال

در سنگال از یتیم خانه ای با عنوان بلال با ۸۶ بچه یتیم حمایت می کنم. سرپرستی این یتیم خانه را یک زوج به عهده دارند. سعی می کنم برایشان کسب و کار راه اندازی کنم که برای یتیم خانه در آمد زایی داشته باشد. امیدوارم بتوانم یک مرغداری را با کمک خود بلال و کودکان بلال و با کمک مردم ایران ایجاد کنم. همچنین در یکی از روستاهای محروم سنگال به اسم "انغجلن" با کمک رابط عزیزمان حسین، چاه آب زدیم و مردم از آب چاه استفاده می کنند.

روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه بانوی معلم ایرانی؛ از فلسطین و افغانستان تا سنگال

حمایت محتوایی آموزشی و تحصیلی از کودکان آواره کشور میانمار و تهیه و آماده سازی محتوای آموزشی برای معلمان مدرسه شیشوملا در اردوگاه آوارگان میانمار به اسم کتابچه "تبسم" به زبان انگلیسی ،از دیگر اقداماتی است که در حوزه بین الملل در این مجموعه انجام دادیم.

روایتی از فعالیت‌های بشردوستانه بانوی معلم ایرانی؛ از فلسطین و افغانستان تا سنگال

حوزه: در داخل کشور چه فعالیت های خیّرانه ای دارید؟

حضور در منطقه سیستان و حمایت از مردم این منطقه، همکاری با بنیاد علمی فرهنگی صدر در زمینه حمایت آموزشی از دانش آموزان محروم جنوب کرمان، همکاری در زمینه حمایت آموزشی از دانش آموزان پلدختر در سیل لرستان، همکاری در زمینه حمایت آموزشی از دانش آموزان سرپل ذهاب در زلزله، تهیه و آماده سازی محتوا در شرایط بحرانی و تهیه کتابچه ای به اسم "باز هم کودکی ؛ باز هم زندگی" از جمله فعالیت های من در حوزه خدمت رسانی به مناطق محروم کشور است.

گفت وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    1 0
    با سلام، خداقوت و خسته نباشید خدمت شما معلم مهربان و فداکار که عمر خود را صرف آموزش و تعلیم و کمک به نیازمندان سراسر جهان به ویژه(جهان اسلام ) میکنید. از خداوند متعال برای شما تندرستی و توفیق خدمت روزافزون را خواستاریم. اجرکم عندالله جزاکم الله خيرا.