پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ حجت الاسلام علم الهدی استاد حوزه علمیه قم گفت: مرحوم آیت الله لنگرودی در سال ۱۳۳۸ به حوزه نجف رفته و از نزدیکترین شاگردان محقق نائینی می شود؛ ایشان ۱۶ سال آخر عمر محقق نائینی را در دروس فقه و اصول ملازم بوده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علم الهدی استاد حوزه علمیه قم صبح امروز در پیش نشست اولین همایش روز علم اصول و گرامیداشت زادروز شیخ انصاری به ارائه گزارشی از روند تدوین و چاپ کتاب «التقریرات العالیه فی اصول الفقه» نوشته مرحوم آیت الله سید مرتضی حسینی مرتضوی لنگرودی پرداخت و گفت: علم اصول شاید بیش از آنچه از تحقیقات اصولیون بهره مند شده از انتقادات مخالفانش سود برده است.

وی افزود: در دوره ای از تاریخ، علم اصول نه تنها مورد انتقاد که مورد تهاجم قرار می گیرد؛ اما همین دوره اخباریگری هم فصل خوبی برای پیشرفت علم اصول بود.

حجت الاسلام علم الهدی خاطرنشان کرد: اصول وحید بهبهانی اصول بسیار مترقی در قیاس با ماقبل خود است؛ اما این اصول نیازمند تلاش های شیخ اعظم جهت تدقیق بیشتر بود؛ تجلی اصول وحید بهبهانی بیشتر از هرکسی در آثار شیخ اعظم انصاری دیده می شود.

وی اصول محقق نائینی را یک مکتب دانست و گفت: محقق نائینی فراتر از یک محقق و یک شخص است و ایشان یک مکتب را در علم اصول شکل داد.

این استاد حوزه تصریح کرد: مرحوم آیت الله لنگرودی در سال ۱۳۳۸ به حوزه نجف رفته و از نزدیکترین شاگردان محقق نائینی می شود؛ ایشان ۱۶ سال آخر عمر محقق نائینی را در دروس فقه و اصول ملازم بوده اند.

نوه مرحوم آیت الله مرتضوی لنگرودی با اشاره به ویژگی های کتاب «التقریرات العالیه فی اصول الفقه» افزود: احساس شد انتشار این کتاب خدمتی به اساتید و محققان علم اصول است؛ زیرا در این کتاب تقریرات بسیار کاربردی و قابل استفاده ای وجود دارد.

شایان ذکر است: در این پیش نشست از کتاب «التقریرات العالیه فی اصول الفقه» نوشته نوشته مرحوم آیت الله سید مرتضی حسینی مرتضوی لنگرودی رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha