جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گفت وگوی زنده پیرامون توصیه نامه دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی به قانونگذاران

حوزه / مدیر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی گفت: قانونگذاری در فضای مجازی با دیگر فضاها تفاوت ماهوی دارد و به تبع آن تفاوت عملکردی و رویکردی و شیوه ای نیز خواهد داشت که فهم این تفاوت بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت وگوی زنده پیرامون توصیه نامه دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی به قانونگذاران و مقرره گذاران فضای مجازی با حضور حجت‌الاسلام رضا حاج حسینی، مدیر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی اجرا شد.
حجت‌الاسلام حاج حسینی با تأکید بر اینکه مسئله قانونگذاری در فضای مجازی با سایر فضاها متفاوت است، گفت: قانونگذاری در فضای مجازی با دیگر فضاها تفاوت ماهوی دارد و به تبع آن تفاوت عملکردی و رویکردی و شیوه ای نیز خواهد داشت که فهم این تفاوت بسیار مهم است.
مدیر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی ضمن بیان ویژگی های فضای مجازی عنوان کرد: یکی از ویژگی های این فضا آن است که باعث کم رنگ شدن مرزهای جغرافیایی می شود مثلا مرورگرها و شبکه های اجتماعی آمریکایی با سیاستهای آمریکایی در کشورهای مختلف فعالیت می کنند و باعث اجرای قوانین آن کشور و حکمرانی آن می شوند.
وی در ادامه افزود: مؤلفه و عناصری که قانونگذار در فضای مجازی گذاشته و آن را از سایر قوانین متمایز می‌کند، سطح ارتباطی گستره آن با مردم است که این سطح باعث ایجاد تفاوت می‌شود.
حجت‌الاسلام حاج حسینی در جواب اینکه آیا این توصیه نامه به هدف خود رسیده و توانسته توجه قانونگذاران را به خود جلب کند گفت: این موضوع یک مبحث گفتمانی است و باید به تدریج و به مرور زمان به نتیجه برسد.
مدیر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی واکنش‌ها و بازخوردها به این توصیه نامه را در فضای نخبگان مثبت دانست و گفت: این طرح در جامعه‌ نخبگان مورد استقبال واقع شد و نقدهای وارد شده به این توصیه نامه از عدم تفاوت قائل شدن بین حاکمیت و حکمرانی بود.
حجت‌الاسلام حاج حسینی بیان کرد: با توجه به متن توصیه نامه، دغدغه اصلی آن حکمرانی جهانی توصیه نامه است و تفاوتهایی که حکمرانی با حاکمیت دارد جزو مقوله های مهم است که نیازمند تبیین کردن است تا منشأ شبهه نشود.
وی ضمن بیان اینکه حکمرانی از حاکمیت اعم است تصریح کرد: ما قائل به بی قانونی در فضای مجازی نیستیم؛ بلکه باید مرزهای جغرافیایی در فضای مجازی مشخص گردد و معتقد به عدول از جنگ سخت به جنگ نرم نیز نمی باشیم.
حجت‌الاسلام حاج حسینی گفت: حکمرانی که از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد دارای لایه های مختلف است و لایه اصلی آن که رفتار کاربران و جوامع را تنظیم گری می کند، نرم افزارها و سکوهاست .

مدیر دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی در پایان ابراز داشت: قانون‌گذاری سنتی کافی نیست و باید ماهیت و تنظیم‌گری حوزه را درک کرد؛ زیرا کمرنگ شدن مرز جغرافیایی یک واقعیت انکار ناپذیر است و بدون تنظیم‌گری فرا مرزی، حکومت با چالش‌ مواجه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha