پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 1024543
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی معاون پژوهشی حوزه علمیه کرمانشاه

حوزه/ شاید در تاریخ معاصر نهضت تنباکو و فتوای مشهور و معروف مرجعیت دینی زمان، حضرت آیت الله العظمی میرزای شیرازی(اعلی الله مقامه الشریف) یکی از نمونه های بارز حرکت اجتماعی و اهتمام به سرنوشت جامعه مسلمانان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام برهان قلعه بالایی در یادداشتی با عنوان « فتوای مشهور، تحریم تنباکو » آورده است:


بِسْمِ ٱ للَّهِ ٱ لرَّحْمَنِ ٱ لرَّحِیمِ

قالَ اللهُ الحَکیمُ فی‌ کِتابهِ الکَریمِ: « لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا »

قاعده « نفی سبیل » بعنوان یک اصل اساسی در مراودات بین المذاهب در اسلام مورد تأکید خدای تبارک و تعالی قرار گرفته است، کلمه « لَنْ » نفی ابدی می کند، ولایت بر عدم انقضای تاریخ این قاعده در طول حاکمیت مسلمانان با سایر فرق و نحله های غیر دینی می باشد، با دقت در مفاد آیه و نکره بودن کلمه« سَبِیلًا » که افاده عموم راهها را می کند، می توان به اهمیت استراتژیک این قاعده الهی پی برد.

در طول تاریخ بزرگمردان دینی زیادی وجود داشتند که علاوه بر فقاهت دینی و مرجعیت تامه، در امور عبادی به اجتماعات و مناسبات پیوسته بین مسلمانان و دیگر کشورها اهتمام تام داشته و مراقبت از امور عامه جامعه را مد نظر خود قرا داده اند.

شاید در تاریخ معاصر نهضت تنباکو و فتوای مشهور و معروف مرجعیت دینی زمان حضرت آیت الله میرزای شیرازی(اعلی الله مقامه الشریف) یکی از نمونه های بارز این حرکت اجتماعی و اهتمام به سرنوشت جامعه مسلمانان باشد.

در زمانی که شاهان خوشگذران قاجار جهت امرار معاش و خوشگذرانی های خود چوب حراج را به منافع ملی زدند و با گرو گذاشتن امتیازات ملی باعث ضرر و زیان قابل توجهی به مردم مسلمان شدند، این مرجع بصیر زمان شناس با یک فتوای مشهور توانست، جلوی تسلط اجانب بر منافع ملی را بگیرد و این قضیه از چند جهت مورد دقت است:

1-زمان شناسی و تشخیص درست منافع زمان

2_ استفاده از ابزار دین جهت رسوایی انگلیس خبیث و قطع دست ایادی آن

3_ پیوند مرجعیت و مردم و اهتمام و اهمیت جامعه در اطاعت از مرجعیت دینی

4_ نقش بی بدیل روحانیت شیعه در جلوگیری تسلط اجانب بر منافع و نوامیس ملی

5_ قدرت فراتر از حاکمیت زمان مرجعیت به گونه ای که زنان حرمسرا شاهی هم دستور مرجعیت را بر دستور پادشاه رجحان داده و قلیانها را شکستند.

6_ ترس ابرقدرتها از قدرت مرجعیت دینی و حساب ویژه ای باز کردند، برای شکستن قداست مرجعیت دینی(درست کردن مرجعیت جعلی در مقابل مرجعیت اصیل)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha