جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صالح قاسمی

حوزه/ قاسمی با بیان اینکه مسئله جمعیت و فرزندآوری دغدغه هر خانواده ایرانی باشد، گفت: تعداد تولد سالانه به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، صالح قاسمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه خانواده، فرزندآوری و جمعیت، در سومین همایش بانوی میدان (فرزندان - سرمایه های زندگی) در سالن هلال احمر سمنان، با اشاره به اینکه کشور ما امروز با بحرانی تحت عنوان بحران جمعیت روبرو است، اظهار داشت: چالشی که خانواده ایرانی را تهدید می کند و آینده خانواده و افراد جامعه را دچار آسیب خواهد کرد، مسئله جمعیت است.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقام جمعیت شناختی کشور رکوردهای حداقلی ثبت کرده و نرخ رشد خیلی پایین آمده و نزدیک به صفر می شود، تصریح کرد: خانم‌های ایرانی متوسط کمتر از دو فرزند به دنیا می آورند سالمندان جامعه خیلی بیشتر می‌شوند یعنی نسبت سالمندان جامعه‌ی ایرانی امروز دیگر یک جامعه‌ی جوان نیست.

قاسمی با بیان اینکه امروز میانگین سنی ۳۴ الی ۳۵ سال شده و امروز ایران یک کشور میانسال‌ که به سوی سالمندی حرکت می کند، افزود: تعداد تولد سالانه به شدت کاهش پیدا کرده، لذا با گذر از آمارها سؤالاتی مطرح می شود.

وی با اشاره به این سؤال که یک بچه‌ی با کیفیت بهتر است یا چهار تا بچه‌ی بی‌کیفیت؟ بهتر نیست یک بچه بیاوریم که هم به تربیتش برسیم و هم به اقتصادش و به تأمین نیازهایش برسیم؟ خاطرنشان کرد: تربیت درست فرزند ارشد خانواده باعث تربیت دیگر فرزندان می شود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه خانواده، فرزندآوری و جمعیت با اشاره به تعریف درست کیفیت، گفت: تعریف کیفیت و تربیت بهتر چیست؟ در این تعاریف در سه دهه گذشته دچار اشتباه شدیم و تربیت بهتر را در رفاه بیشتر تعریف کرده و فکر کردیم هر چه بچه مرفه‌تر باشد لوازمش، اسباب بازی هایش و امکاناتش بیشتر باشد، یعنی تربیت بهتر، اما امروز نه علم تربیت این را تایید می‌کند و نه تجربه‌ی خانواده‌های تک فرزند؛ پس باید تربیت بهتر و فرزند با کیفیت را یک بار دیگر تعریف کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که چرا خانواده ها سراغ تک فرزندی رفتند؟ افزود: خانواده هایی که سراغ تک فرزندی رفتند به این علت که می خواستند فرزند خود را بهتر تربیت کنند و آینده بهتری برای او رقم بزنند، اما آیا این اتفاق افتاد؟ خیر. چون فکر می‌کردیم رفاه بیشتر فرزند یعنی تربیت بهتر.

قاسمی با اشاره به این مطلب که بیشترین نگرانی زوج های جوان در بحث فرزند آوری در چیست؟ افزود: اقتصاد مشکلی است که برخی زوج ها آن را در بحث فرزند آوری مشکل می دانند؛ با این تفکر پس هر بچه ای که به دنیا می آید، باید آن خانواده فقیر شود؛ اینگونه نیست، چرا که تلاش والدین برای زندگی بهتر را رقم می‌زند و والدینی که فقط به فکر خودشان بودند الان به فکر آینده فرزند هستند و تلاش بیشتری می کنند.

پژوهشگر حوزه خانواده، فرزندآوری و جمعیت گفت: این وعده خدا است که روزی شما و فرزندان دست شما نیست و خدا می فرماید ما اول روزی فرزندان را می‌دهیم بعد والدین را.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha