جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، ضمن انتقاد از این موضوع که مربیان پرورشی آن‌گونه که باید واقف به شیوه‌های تربیتی نوین نیستند، اظهارداشت: نیاز است ضمن تقویت باورها و اعتقادات معلمان، با برگزاری دوره‌‎های مهارت افزایی شیوه‌های نوین تبیینی را ارائه نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی «جهاد تبیین در گفتار و سیره اهل بیت(علیهم‌السلام)»، ضمن تبیین موضوع جهاد تبیین از دیدگاه روایات، موضوع تشریح، تبیین و توضیح جهاد تبیین در سیره اهل بیت(علیهم السلام) را از مهم ترین اهداف این نشست برشمرد.
وی به کتاب «جهاد امام سجاد(علیه السلام)» اشاره و با بیان اینکه خطبه‌ها، روضه‌ها و دعاهای امام سجاد(علیه السلام) همگی جهاد است، خاطرنشان کرد: روضه خوانی امام سجاد(علیه السلام) از برجسته ترین عرصه های جهاد تبیین بود.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، خطبه امام سجاد(علیه السلام) در شام و حضرت زینب(سلام الله علیها) در کوفه را از والاترین عرصه جهاد تبیین توصیف کرد و یادآور شد: جهاد تبیین در سیره اهل بیت(علیهم السلام) و جای جای سبک زندگی ایشان موج می‌زد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، ضمن اشاره به قالب‌های مختلف تبیینی ائمه معصوم(علیهم السلام)، با بیان اینکه دایره جهاد تبیین براساس نیاز جامعه شکل خاصی به خود پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین، موضوع بسیار مهمی است که نیازمند توجه به چندین نکته است که از جمله آن باورمندی به جهاد در حوزه تبیین است.
سخنران نشست در ادامه شناخت دشمن و حربه‌های او را از دیگر الزامات قدم نهادن در عرصه تبیین توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: شناخت و آشنایی با شیوه‌های تبیین امر بسیار مهمی است که باید بدان توجه داشت، چرا که بعضا با یک کلیپ ساده جوانان ما متزلزل می شوند.
رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، تکیه بر عقلانیت و اعتدال و نیز پرهیز از تندروی و رعایت عنصر اخلاق و ادب در تبیین را مورد تاکید قرار داد .
وی گروه‌های میدان دار و فعالان عرصه جهاد تبیین را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: معلمان از مهم ترین گروه‌هایی هستند که با توجه به میدان داری در زمینه تربیت فرزندان در مهمترین عرصه جهاد تبیین تعریف می شوند، معلمان آموزش و پرورش از برجسته ترین بازیگران حوزه تبیین هستند.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی هنرمندان را از دیگر فعلان حوزه تبیین توصیف کرد و خاطرنشان کرد: به تصویر کشیدن زیبایی آموزه‌های اخلاقی و اسلامی، از ظرفیت‌هایی است که هنرمندان می‌توانند با بهره‌گیری از ابزارها و ظرفیت‌های هنری، نظر مردم را به آموزه‌های دینی جلب نمایند.
وی مداحان و ظرفیت حضور جوانان پرشور در هیئت‌های مذهبی را از دیگر تأثیرگذاران حوزه تبیین دانست و ابراز داشت: صاحبان تریبون و ائمه جمعه و جماعت، استادان و پژوهشگران از دیگر گروه‌هایی هستند که جهاد تبیین بر ایشان فرض است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه امروز زمان زمان کادرسازی است، اظهار داشت: باید با جوانان و نوجوانان دوست شویم و با بهره‌گیری از ابزارهایی که ایشان با آن مراوده دارند، با جوانان و نوجوانان ارتباط برقرار نموده و رویه جهاد تبیین را در پیش بگیریم.
وی تشکیل گروه‌های مجازی و حضور فعال در میان قشرهای مختلف مردم را از الزامات قدم نهادن در مسیر جهاد تبیین توصیف کرد و اذعان داشت: وقتی با جوانان حاضر در گروه‌ها دوست و رفیق شویم، قطعاً در همراهی برای دریافت آموزه‌های اخلاقی موفق‌تر عمل خواهیم نمود.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، ضمن انتقاد از این موضوع که مربیان پرورشی آن‌گونه که باید واقف به شیوه‌های تربیتی نوین نیستند، اظهارداشت: نیاز است ضمن تقویت باورها و اعتقادات معلمان، با برگزاری دوره‌‎های مهارت افزایی شیوه‌های نوین تبیینی را ارائه نماییم.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش پایانی سخنان خود، در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت تبیین و تبلیغ، تبیین را اعم از تبلیغ و دربردارنده معنایی فراتر دانست و یادآور شد: تبلیغ رساندن پیام و تبیین نوعی آشکار سازی و روشن نمودن نکات مجهول و مغفول و نیز مقابله کننده با انحراف و تحریف هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha