سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
عباسی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در کنفرانس بین‌المللی «تبلیغ جهانی دین، چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه‌ بین‌الملل» به تبیین اهمیت دین در عرصه بین‌الملل و پیش‌نیازهای تبلیغ در فضای بین الملل پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ علی عباسی، در اولین کنفرانس بین المللی «تبلیغ جهانی دین، چالش‌ها، فرصت ها و تجارب در عرصه بین الملل»، در مشهد ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری همایش و پژوهشگرانی که با ارسال مقاله، در کنفرانس مشارکت کردند، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، پرداختن به مقوله تبلیغ جهانی دین اهمیت دارد. با گسترش ابزارهای ارتباطی و با توجه به نقشی که به صورت تاریخی، دین در عرصه اجتماع و جامعه بشری داشته است و توجه به این رسالت در این زمان و این شرایط، از هر زمان دیگری ضروری‌تر است.

وی، با اشاره به پرسش‌هایی که در دوره جدید درباره دین مطرح شده است، ادامه داد: چند قرنی است که با پرسش‌هایی درباره جایگاه و نقش و کارکرد دین روبرو هستیم. اینکه آیا با توجه به پیشرفت‌های علمی و فناوری برای بشر و به تعبیری، رشد عقلانیت، آیا اصولاً جایگاهی برای نقش‌آفرینی دین در عرصه اجتماعی باقی مانده است یا اگر برای دین نقشی قائل هستیم، تنها به دایره امور شخصی و روابط خصوصی انسان با خداوند محدود است و بیش از آن تأثیر ندارد؟؛ این نگاه چند قرنی مطرح شده و تمدن جدید با این دیدگاه، دین را از عرصه نقش‌آفرینی اجتماعی، تا حدی کنار گذاشته است.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، با اشاره به اینکه تجربه تاریخی نشان داد نمی‌توان دین را به کلی از زندگی بشر و مناسبات اجتماعی حذف کرد، افزود: ما می‌دانیم با توجه به نیاز فطری بشر به باور عالم غیب و نیاز انسان در زندگی فردی و اجتماعی به این عقاید و رفتارها، کنار گذاشتن دین در عرصه اجتماعی ناممکن می‌نماید و این نگاه تمدن جدید، آثار و تبعات سوئی برای بشر به دنبال داشته است. نیاز به دین، باور به حقایق عالی، اعتقاد به حقایق متعالی و تأثیر این باورها، هم در زندگی فردی انسان‌ها و هم در روابط میان انسان‌ها حذف‌شدنی نیست.

وی، با اشاره به برخی آسیب‌هایی که نگاه دین‌زدایی برای بشر پدید آورد، یادآور شد: کنار گذاشتن اخلاق دینی، آسیب‌های بزرگی به جامعه بشری وارد کرده است. یکی از آسیب‌ها، بحرانی است که امروز جامعه بشری در ارتباط با خانواده با آن روبروست. بخش زیادی از این مشکل، ناشی از کنار زدن ارزش‌های دینی است. ارزش‌های دینی، تنها مسئله شخصی نیست که انسانی علاقه‌مند باشد ارتباطی میان خدا و خود برقرار نماید یا خیر، بلکه قوام جامعه بشری به این مسئله وابسته است و نادیده گرفتن نقش دین، بشریت را با معضل بزرگی مواجه ساخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، بشر امروز را بیش از هر زمانی، نیازمند بازخوانی جایگاه دین در زندگی فردی و اجتماعی و معادله جهانی دانست و اظهار داشت: براساس ارزش‌هایی که فارغ از دین تعریف شد و تمدن جدید آنها را به عنوان پایه‌های ارزش‌های خود مطرح کرد، فردگرایی، لذت‌گرایی و منفعت‌گرایی، اصل قرار گرفت. این مسئله علاوه بر آسیب‌هایی که برای بشریت ایجاد کرد، در عرصه بین‌المللی نیز منشأ مشکلات جدی شده است.

وی ادامه داد: آنچه امروز منافع ملی نامیده می‌شود، به این معنا که کشورها به فکر منفعت جامعه و ملت خود باشند و مصلحت‌های عامه مردم را در دستور کار قرار دهند، درست است، ولی این مسئله با نگاه بریده از ارزش‌های دینی و براساس تعریفی که تمدن جدید مطرح می‌ کند، مانعی برای تأمین منافع کشور با آسیب رساندن به ملت‌های دیگر نمی‌بیند. این نگاه بسیار غیراخلاقی، با ارزش‌هایی که ادیان برای بشریت آورده‌اند مانند ایثار و فداکاری، تأمین نمی‌شود، بنابراین، کنار گذاشتن دین در عرصه اجتماعی، صرفاً ایجاد محدودیت برای انجام مناسک مذهبی در اجتماع نیست، بلکه آسیب‌های فراوانی به ارکان اجتماع بشری و حتی روابط عادلانه بین‌المللی وارد می‌سازد.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، با اشاره به ضرورت بازخوانی پیام دین برای بشر امروز، اظهار کرد: تبلیغ جهانی دین با ارزش‌هایی که همه انسان‌ها بدان نیازمندند و ارزش‌های مشترکی که سعادت همه بشریت را تضمین نماید، باید در دستور کار مبلغان و متولیان دین قرار گیرد. این وظیفه سنگینی است که انبیا و رسولان الهی نیز رسالت خود را با آن آغاز نمودند.

وی، با تأکید بر فراهم بودن ابزار و زمینه لازم برای تبلیغ جهانی دین بیش از هر زمان دیگری، یادآور شد: نخستین پیش‌نیاز در این عرصه، شناخت نیازها و موضوعاتی است که در تبلیغ جهانی دین باید مورد توجه قرار گیرد. پیدا نمودن بحران‌ها، مشکلات و مسائل مشترک میان انسان‌ها در جهان متکثر و چندفرهنگی امروز، گام نخست تبلیغ جهانی دین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی ادامه داد: پیش‌نیاز دوم، شناخت مشارکین و رقبایی است که در این عرصه فعالیت می‌نمایند. البته رقیب لزوماً به معنای مخالف نیست. شناخت این جریان‌ها، ارتباط برقرار نمودن با ظرفیت‌های همسو و تلاش برای خنثی سازی جریان‌های ناهمسو، نکته مهمی است که باید شناخت دقیقی از آن داشته باشیم. بسیاری از مسائل غیراخلاقی که تمدن جدید در قالب ارزش‌های لیبرالی توسعه می‌دهد، مورد نگرانی پیروان دیگر ادیان نیز قرار دارد و می‌توانیم از این ظرفیت‌های همسو استفاده کنیم.

وی، استفاده از روش‌ها و قالب‌های متنوعی را که برای عرضه پیام دین در اختیار ما قرار دارد، سومین پیش‌نیاز تبلیغ در عرصه جهانی برشمرد و گفت: ظرفیت‌هایی که برای رساندن پیام دین وجود دارد، امروز برای توسعه ارزش‌های غیراخلاقی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌ و ما نیز نباید از این فرصت‌ها غافل باشیم. نباید از ورود به این عرصه واهمه داشت، بلکه باید فعالانه و نه منفعلانه از آنها بهره برد. البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن روش‌های سنتی تبلیغ نیست. هنوز تبلیغ چهره به چهره، مؤثرترین شیوه تبلیغی است، هر چند شاید فراگیری روش‌های جدید را نداشته باشد، بنابراین، باید در مورد شناسایی فرصت‌های جدید و تربیت نیروها براساس این ظرفیت‌ها اقدام شود که البته این مسئله هم‌اکنون نیز در دستور کار مراکز آموزشی مانند جامعةالمصطفی قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی مهم‌ترین ویژگی مبلغ را در عرصه جهانی، صبر و شکیبایی برشمرد و یادآور شد: نمی‌توان انتظار داشت یک‌شبه در این عرصه اتفاق فوق‌العاده ای رخ دهد. مقاومت و ایستادگی در عرصه تبلیغ دین ضروری است. برخی از رقیبان ما برای توسعه اهداف خود سال‌های متمادی با صبوری ایستادگی کردند. بردباری، پشتکار و استمرار، لازمه تبلیغ دین است. البته پیام حق تأثیر خود را بر فطرت انسان‌ها خواهد گذاشت، ولی مبلغ جهانی باید صبور و بردبار باشد.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در پایان، با تأکید بر لزوم بومی‌سازی تبلیغ در عرصه بین‌الملل، خاطرنشان کرد: امروز فراگیران علوم دینی بیش از صد کشور جهان در جامعةالمصطفی حضور دارند و این طلیعه یک کار جهانی است. ما هم‌اکنون در ابتدای مسیر رساندن پیام اسلام ناب به عالم قرار داریم و با برخورداری از انسان‌های صبور، عالم و فرزانه که هم‌فرهنگ، همزبان و همدرد با ملت‌های خود هستند، ان‌شاءالله به این توفیق دست خواهیم یافت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha