جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تابلو نقاشی جنگ خندق

حوزه/ تابلو نقاشی از واقعه جنگ خندق مربوط به عصر قاجار که حاوی مضمون جنگ خندق، بریده شدن سر دشمن(عمرو بن عبدود) به دست حضرت علی علیه السلام، همراه با شمایل حضرت رسول(ص)، لشگریان و ملازمان در قسمت بالای اثر است در موزه کریمه اهل بیت علیها السلام به نمایش در آمد.

خبرگزاری حوزه | غزوه خندق یا غزوه احزاب از غزوات پیامبر(ص) است که در سال پنجم هجری قمری رخ داد.

این جنگ با توطئه قبیله بنی نضیر آغاز شد و قریش با تمام متحدان خود برای ریشه‌کن کردن اسلام همداستان شدند از این رو برای مقابله با مشرکان به پیشنهاد سلمان فارسی، مسلمانان در اطراف مدینه خندقی حفر کردند و در نهایت این جنگ با پیروزی مسلمانان به پایان رسید و مشرکان عقب نشینی کردند.

در این جنگ حضرت علی علیه السلام که جوانی ۲۸ ساله بودند عمروبن عبدود که از پهلوانان مشهور عرب بود را به هلاکت رساندند و رسول خدا(ص) ارزش ضربت امیرالمؤمنین(ع) که باعث هلاکت عمرو بن عبدود شد را بالاتر از عبادت تمام جنّ و انس دانستند زیرا در سایه شکست بزرگترین قهرمان کفر، عموم مسلمانان عزیز و مشرکان خوار و ذلیل شدند.

از این رو به مناسبت ایام شکست عمرو بن عبدود از حضرت علی علیه السلام در جنگ خندق در نیمه شوال سال پنجم ه.ق یک تابلو نقاشی قدیمی از این واقعه در موزه فاطمی به نمایش در آمده است.

این تابلو نقاشی آبرنگ مذهب روی بوم مقوایی کشیده شده و قدمت آن متعلق به دوره قاجاری و قرن سیزدهم هجری قمری است.

این اثر حاوی مضمون جنگ خندق، بریده شدن سر دشمن(عمرو بن عبدود) به دست حضرت علی علیه السلام، همراه با شمایل حضرت رسول(ص)، لشگریان و ملازمان در قسمت بالای اثر است.

چهار بیت شعر در چهار ستون در بخش فوقانی و چهار بیت شعر در ذیل تصویر در اوصاف حضرت علی علیه السلام نوشته شده است و حواشی اثر جداول الوان و قاب چوبی به رنگ قهوه ای است.

این اثر هنری قدیمی هم اکنون در گنجینه اسلام و شیعیان در تالار عترت موزه آستان مقدس فاطمی به نمایش در آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha