شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ آیین اختتامیه پویش ملی کتابخوانی مثبت 3

در اختتامیه پویش کتابخوانی مثبت ۳ با هشدار نسبت به وضع جمعیتی کشور، مطرح شد که ۳۰ سال قبل هر خانه ای پر از بچه بود و امروز پر از جوان و میانسال است و ۳۰ سال دیگر پر از سالمند است و آن روز فرصت جبران نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مراسم اختتامیه و قرعه‌کشی‌ جوایز پویش‌ ملی‌ کتابخوانی مثبت۳، با سخنرانی دکتر سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امیر حسین بانکی پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، نویسنده کتاب مثبت ۳، همزمان با روز ملی جمعیت جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سینما فجر اسلامشهر برگزار شد.

ببینید:

تصاویرآیین اختتامیه پویش ملی کتابخوانی مثبت۳

قاضی زاده هاشمی: ایران در سالهای بعد به سالمندی می رسد

قاضی زاده هاشمی در مراسم اظهار کرد: بنده از سال ۸۸ درگیر بحث جمعیت در مجلس بودم و اولین باری که شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی را در بحث های جمعیتی مطرح کرد و رهبری دستور دادند موضوع را با مجلس طرح کنند، کمیته ای در مجلس تشکیل شود آن موقع بنده مسئول کمیته بودم و چندین طرح را دنبال و مطالعات گسترده در مورد جمعیت جهان و جمعیت شناختی از آن جمله بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: ما نگران شدیم برخی از قومیت های ایرانی حذف شوند، زیرا نرخ باروری این قدر کاهش یافته بود که فرهنگ تمدن ایرانی از جمله زبان گیلکی که برخی از ممیزات تمدن ماست به خطر بیفتد.

پرشدن خانه های ایرانیان از سالمندان تا ۳۰ سال دیگر | فروش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی کتاب مثبت ۳

وی تصریح کرد: تلاش هایی شد تا اخیراً در مجلس طرح جمعیت و خانواده به نتیجه رسید. کشوری که جمعیتش کم شود بدون پشتوانه خواهد بود و مجبور می شود کشور را با مهاجرین اداره کند، چون فاقد نیروی انسانی است تا اقتصاد و زندگی را اداره کند؛ کشوری مانند سوئیس زبانزد در رفاه است و یک سوم این کشور مهاجر هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: ایران در سالهای بعد به سالمندی می رسد و چون نیاز به نیروی کار دارد مجبور به استفاده از نیروی اتباع هستیم. والدین و جوانان باید از این زاویه احساس مسئولیت کنند چون عظمت و نام ایران و ترویج تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی نیاز به نیروی انسانی دارد تا آن را پیش ببرد امید است با این حرکت مردمی در حوزه فرهنگ سازی کار شود و با حمایت دولت طرح پیش رود.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: والدین برای تربیت فرزندان نیز وظیفه سنگینی برعهده دارند. امید است نسل حاضر نیز بتوانند موفق عمل کنند و فرزندان موثری را تربیت کنند و با تربیت نسلی آماده، ظهور نزدیک شود.

بانکی پور: هیچ فریضه ای مهم تر از جوانی جمعیت نیست

امیرحسین بانکی پورفرد، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلام سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش های گسترده گفتمان جوانی جمعیت در جامعه شکل گرفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در دورانی هر کس برای جمعیت جوان کاری می کرد مورد سرزنش قرا می گرفت؛ به یاد داریم زمانی مراسم تشییع مدافعان حرم و شهدا مظلومانه برگزار می شد و خیلی ها سرزنش می کردند، اما وقتی محسن حججی شهید شد این مهجوریت کنار رفت و مدافعان حرم عزت پیدا کردند.

وی بیان کرد: خدا را شکر در بحث جمعیت نیز همین طور است و این موضوع مهجور نیست و با تصویب قانون جوانی جمعیت و تبدیل به گفتمان در کشور، در حال حاضر همه جا صحبت از جوانی جمعیت و خانواده است و مردم به میدان آمده اند.

بانکی پورفرد تصریح کرد: ۳ میلیون زوج نابارور هزینه بالایی است الان فعالان جمعیت ۹۰ درصد از هزینه ها را تحت پوشش قرار داده اند و هر زوج سال ۱۴۰۰ اقدام کند، تأمین اجتماعی و سلامت هزینه را می پردازد.

پرشدن خانه های ایرانیان از سالمندان تا ۳۰ سال دیگر | فروش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی کتاب مثبت ۳

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر فرد در بخش خصوصی درمان شده باشد، میزان ۵۰ درصد تعرفه پرداخت می شد، اما در جلسه ای که با شورای عالی بیمه برگزار شد ۹۰ درصد از پرداخت خصوصی در زمینه ناباروری تأمین خواهد شد. برخی از اقلام قبل از اسفند تحت پوشش بیمه ناباروری نبود، اما با این تصویب چند قلم وارد شد و هفته گذشته در جلسه ای در شورای عالی بیمه قرار شد، اختصاص یابد.

بانکی پورفرد ادامه داد: جبهه مردمی باید برای فرزندآوری و تحقق قانون جوانی جمعیت مطالبه گری کند. در قانون جوانی ۲۱ مانع برای فرزند آوری شناسایی شد و برای هر یک موادی در نظر گرفتیم تا حل شود؛ در این قانون تسهیلاتی که دو سال قبل بود ۵ برابر شد، حتی جوانانی که سال ۹۹ ازدواج کرده بودند و موفق به دریافت وام نشده بودند توانستند از ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام بهره مند شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال قبل ۹۰۰ هزار نفر موفق به دریافت وام شدند؛ از فروردین امسال نیز وام ها شروع شده است، اگر این قانون کامل اجرا شود مشکلات فرزند آوری به طور کامل رفع می شود. مردم و افکار عمومی باید پای کار بیایند و مطالبه گری از بانک ها و دستگاه های اجرایی صورت بگیرد و مدیران بداند اگر کار انجام ندهد مردم علیه اش بسیج می شوند.

بانکی پورفرد عنوان کرد: دو روز قبل رئیس جمهور در ستاد ملی جمعیت گفت تسهیلات قانون جوانی جمعیت زودتر باید اجرایی شود و دستور فوری دادند.

وی اظهار کرد: ۳۰ سال قبل هر خانه ای پر از بچه بود و امروز پر از جوان و میانسال است و ۳۰ سال دیگر پر از سالمند است و آن روز فرصت جبران نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مهم ترین نقطه موفقیت، مسأله جمعیت است. اگر جمهوری اسلامی همه موفقیت ها را داشته باشد، اما جمعیت پیر باشد تمام این موفقیت ها از بین می رود، لذا امروز هیچ فریضه ای مهم تر از حفظ جوانی جمعیت نیست.

موسوی: دشمن برای پیرشدن جمعیت ایران دندان تیز کرده است

حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، نویسنده کتاب مثبت ۳ هم در این مراسم گفت: واقعیت هایی پیرامون فرزند آوری وجود دارد و متاسفانه جمعیت به سمت تک فرزندی رفته است که برگرفته از سبک زندگی اسلامی نیست.

نویسنده کتاب مثبت ۳ بیان کرد: در جهت تبیین فرزند آوری اقدام به سخنرانی هایی گسترده ای در جمع نخبگان مذهبی و دانشگاهی و مردم کردیم و اکثریت مردم این موضوع را به چالش می کشیدند و ما صبورانه به شبهات و سؤالات پاسخ می دادیم.

وی تصریح کرد: در جهت تبیین موضوع فرزندآوری حتی در میان استان ها و جمع های گوناگون علما رفتیم و متاسفانه انتقادهایی را از برخی بزرگان شنیدیم و این صحبت ها تبدیل به کتاب شد، اینکه با ابزار کتاب وارد مساله ای مهم شویم سخت است به خصوص در این شرایطی که جامعه نمی پذیرد به سمت فرزندآوری برود و اهل کتاب هم نیست.

نویسنده کتاب مثبت ۳ بیان کرد: کتابی که محصول یک هیئت مذهبی است،‌ دومین کتاب پرفروش سال می شود، اگر مسیرتان به کتابفروشی های انقلاب می افتد متوجه خواهید شد با کتاب، قدم بلند برداشتن سخت است.

پرشدن خانه های ایرانیان از سالمندان تا ۳۰ سال دیگر | فروش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی کتاب مثبت ۳

وی خاطرنشان کرد: به همت دوستان و همراهان طرح گردش مالی کتاب مثبت سه، ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در چند ماه شد، این پویش بوی نفت نمی داد و هر کتابی حاشیه سودی داشت که این سود متوجه جوایز طرح شامل یک دستگاه آپارتمان و صد کارت هدیه یک میلیون تومانی شده است و بخشی نیز متوجه دبیرانی شد که در هر استان توانستند با نگاه حکمرانی مردمی این حماسه را رقم بزنند.

نویسنده کتاب مثبت ۳ اظهار کرد: در رابطه با آثار و فواید فرزند آوری ۱۱ مورد در کتاب بیان شده است، یکی از فواید فرزندآوری این است که خانواده هایی که سمت چند فرزندی می روند خانواده های قدرتمندی می شوند و از قدیم هر خانواده کم فرزند داشت آن را ضعیف قلمداد می کردند و این نگاه درستی بود.

وی گفت: دهه ۶۰ نرخ باروری ۶.۴ دهم درصد بود و هر زن ایرانی به طور متوسط ۶ و نیم فرزند می‌آورد و امروز نگران پیر شدن هستیم، زیرا نرخ فرزندآوری به ۱.۶ دهم رسیده است؛ در حال حاضر زن و شوهر خانواده ای را تشکیل می دهند و دو فرزند هم نمی آورند و با این روند جمعیت ایران در آینده حفظ نمی شود.

نویسنده کتاب مثبت ۳ اظهار کرد: جمعیت شناسان براساس آمار متقن می گویند دو دهه دیگر ایران دچار پیری می شود و دیگر جوانی نداریم از تمامیت عرضی کشور دفاع کند و مدافع حرم باشد؛ دهه شصتی ها باید کار را تمام کنند، عمده جمعیت جوان را به این ها اختصاص داده اند و از دهه ۷۰ به سمت تک فرزندی رفته اند.

حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: ورود به دانشگاه برای دهه شصتی ها سخت بود و بازار کار به سختی ایجاد می شد و ما امروز برای جمعیت جوان نیاز به ظرفیت های لازم داریم و تنها ۷ سال دیگر فرصت داریم و این دهه شصتی ها بازنشسته می شوند و نیروی کار کاسته می شود. برای ۲۰ تا ۳۰ سال آینده باید تلاش کرد همان طور که گذشتگان ایثار کردند.

نویسنده کتاب مثبت ۳ خاطرنشان کرد: قبل از اینکه مجلس قانون جوانی جمعیت را تصویب کند، هیأت یا مهدی(عج) اسلامشهر اعلام کرد سیاست های تشویقی دارد و خانواده های زیادی این طرح استقبال کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رج IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    کتاب لازم نیست مگه نسل قبل با سواد بودند دزدی ها کم بشه همه چیز درست میشه بقیه حرف مفته