سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام محله

حوزه/ با تلاش حجت الاسلام اسلامی نیکو و سایر کارشناسان، کودکان کار در شهر مادوان علیا شناسایی شدند و با اشتغالزایی برای سرپرستان آن ها و برگزاری دوره های آموزشی، برای رفع مشکلات این کودکان تلاش می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید رضا اسلامی نیکو یکی از امامان پایگاه های فرهنگی، اجتماعی است که در شهر مادوان علیا استان کهگیلویه و بویراحمد و مسجد صاحب الزمان(عج) مشغول فعالیت است.

این امام محله در حوزه های مختلفی مشغول خدمت به مردم این منطقه است. منطقه ای که از آسیب های مختلف حاشیه نشینی در رنج است. او با استفاده از ظرفیت مرکز نیکوکاری در مسیر محرومیت زدایی فعالیت می کند.

حاج آقای اسلامی با کمک جوانان محله اقدام به تشکیل یک قرارگاه جهادی کرده است. او در این باره می گوید: این قرارگاه در شاخه های مختلفی نظیر مسائل آموزشی، تربیتی، سلامت و درمان مشغول فعالیت است.

گروه جهادی امام خامنه ای ۲ سالی هست که در ذیل قرارگاه مشغول به خدمت رسانی به مردم است و کار های مختلفی را به سرانجام رسانده. نمونه این کارها آبرسانی به یکی از روستاهای اطراف است و نسبت به لوله کشی آب و تهیه و جاگذاری تانکر آب برای روستا اقدام شده است.

از دیگر خدمات این گروه جهادی ساخت خانه برای خانواده های بی بضاعت است که با کمک خیرین و جوانان جهادی نمونه هایی از آن اتفاق افتاده مواردی هم در حد تعمیرات و ساخت حمام و سرویس بهداشتی رقم خورده است.

به گفته حجت الاسلام اسلامی نیکو با پیگیری های او پروژه هایی مانند کارگاه خیاطی، پرورش قارچ، پخت نان محلی، تولید ترشیجات، گلیم بافی و ریسه بافی با هدف اشتغالزایی در دست اقدام است. او در حال پیگیری از نهادهای مربوطه است تا با جذب وام این طرح ها را عملیاتی کند و زمینه اشتغال برای افراد فراهم شود. البته برخی از کارها هم مانند تولید ترشیجات شروع به تولید کرده اند.

شورایی تحت عنوان «شورای تحول» در منطقه شروع به فعالیت کرده است. این شورا که روحانیون منطقه نیز در آن عضو هستند افراد دارای مهارت های خاص را شناسایی و نسبت پیگیری وام اشتغالزایی برای آن ها اقدام می کنند.

اقوام مختلفی در مادوان گردهم آمده اند که همین رنگارنگی فرهنگ ها در این منطقه گاهی عامل وقوع درگیری ها و نزاع ها شده است. این موضوع سبب شده تا حجت الاسلام اسلامی نیکو به این موضوع نیز ورود کند. او با کمک دیگر روحانیون و برخی کارشناسان مشاوران شیوه جالبی را برای مقابله با این معضل در پیش گرفته اند.

کار به این صورت است ابتدا نسبت به شناسایی خانواده ها اقدام می شود و سپس علل نزاع ها بررسی می شود و با توجه به دلیل وقوع نزاع، حل و فصل آن به کارشناسان مرتبط ارجاع می شود. با این شیوه این نزاع ها و اختلافات ریشه یابی و از تعداد آن کاسته شده است.

با تلاش های حاج آقای اسلامی نیکو و دیگر روحانیون و کارشناسان از آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد و ... کاسته شده است. او دلیل این موفقیت را ارتباط مستقیم با افراد درگیر این آسیب ها می داند و می گوید: با افرادی که دچار اعتیاد بودند به طور مستقیم ارتباط گرفتیم. مهم این است که آن ها احساس کنند که ما غمخوار آن ها هستیم. این شیوه سبب شد که برخی افراد ترک کنند یا کسانی را که در کار فروش مواد مخدر بودند این کار را رها کنند. ما هم برای حل مشکلات آن ها اقداماتی را انجام دادیم.

حجت الاسلام اسلامی نیکو جذب کمک های خیرین را این چنین توصیف می کند: از طریق مرکز نیکوکاری و با ارتباط با خیرین، نهاد ها و برخی تولید کنندگان قریب به ۹۵۰ میلیون کمک معیشتی در سال گذشته جمع آوری شد. همچنین توانستیم ۱۵ مورد اهدای اقلام جهیزیه را داشته باشیم. توزیع البسه و لباس فرم مدارس نیز بخشی از این امور بود به انجام رسید.

با تلاش های این امام محله و دیگر کارشناسان علاوه بر اینکه کودکان کار شناسایی شده اند، برنامه هایی برای رفع مشکلات آن ها صورت گرفته. دوره های آموزشی برای خانواده های آن ها برگزار شده است. تلاش شده است تا زمینه اشتغال برای سرپرستان این کودکان با تسهیل دریافت وام فراهم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha