پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام رئیسی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا برای اوکراین چک میلیاردی کشید

کاخ سفید اعلام کرد، «جوبایدن » رئیس‌جمهور آمریکا لایحه ارائه حدود ۴۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت حمایت نظامی از این کشور را امضا کرد. بایدن قانون کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را امضا کرد . به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که این قانون که از سوی کنگره با حمایت دو حزبی تصویب شد، تعهد ایالات متحده به اوکراین را در زمان عدم اطمینان در مورد آینده جنگ تعمیق می‌کند. این بودجه برای حمایت از اوکراین تا ماه سپتامبر در نظر گرفته شده است. قانون جدید ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی که جریان ثابتی از سلاح‌های پیشرفته را تضمین می‌کند، همچنین ۸ میلیارد دلار حمایت اقتصادی به طور عمومی، ۵ میلیارد دلار برای رسیدگی به کمبود جهانی غذا که ممکن است در نتیجه فروپاشی کشاورزی اوکراین ایجاد شود و بیش از یک میلیارد دلار برای کمک به پناهندگان را شامل می‌شود. طبق این گزارش، بایدن این لایحه را در شرایط غیرعادی امضا کرد. به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، از آنجایی که او در میانه سفر به آسیا است، یک مقام آمریکایی نسخه‌ای از این لایحه را در یک پرواز تجاری به سئول برد تا رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضا کند. به گزارش رویترز به نقل از کاخ سفید، بایدن که برای اولین دیدار خود با رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی در سئول به سر می‌برد، همچنین لایحه‌ای را با هدف بهبود دسترسی به شیرخشک نوزاد امضا کرد. در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و گفت که قصد اشغال قلمروهای اوکراین را ندارد و هدف این عملیات خلع سلاح و نازی زدایی اوکراین است. از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ایالات متحده و همپیمانان این کشور با وضع حجم وسیعی از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه و تسریع کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف پاسخ دادند و «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده است که تسلیح اوکراین از سوی غرب تهدید مستقیمی برای امنیت اروپا و جهان خواهد بود. وی تصریح کرد که مسکو از حامیان رژیم کی‌یف می‌خواهد که به ترغیب خونریزی پایان دهند و به طور جدی به پیامدهای فعالیت‌های خود در اوکراین بیاندیشند.

منبع: شبکه خبر

اسرائیل زنگ هشدار انتفاضه سوم را به صدا درآورد

یک ژنرال رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان معاریو نوشت: نشانه‌های وقوع انتفاضه سوم برای ما آشکار شده است و تحولات فعلی کرانه باختری شبیه به حوادث انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ است. وی در ادامه نوشت: پیش از وقوع انتفاضه اول در سال ۱۹۸۷ نیز شاهد تظاهرات، اعتصاب‌ها، پرتاپ سنگ و اجرای عملیات با سلاح سرد بودیم و اکنون نیز شاهد حوادث مشابه هستیم. این مقام نظامی صهیونیست تاکید کرد: بر خلاف گذشته بخش گسترده‌ای از عرب‌های ساکن اراضی اشغالی شاهد سستی در جامعه یهودی به ویژه در میان نخبگان هستند، از این رو به مبارزه فلسطینیان پیوسته‌اند و برخی از نمایندگان عرب در کنست (پارلمان) آشکارا با فتح و حماس همدلی می‌کنند. این ژنرال صهیونیست با بیان اینکه فاصله زیادی با وقوع انتفاضه سوم نداریم و این نظر کارشناسان نظامی و امنیتی نیز است، عنوان کرد: هر کس با قدرت پاسخ ندهد خود را برای انتفاضه دیگری آماده می‌کند، ما باید از انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ درس بگیریم و همان اشتباه را تکرار نکنیم، اگر به موقع پاسخ ندهیم باید سیاست مهار را در پیش بگیریم وی با اشاره به اینکه سیاست خودکنترلی برای اسرائیل هزینه‌های زیادی داشته است و منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شده است، افزود: حمله پیشگیرانه در مقابل انتفاضه دوم اگر زودتر شروع شده بود، می‌توانستیم از وقوع آن پیشگیری کنیم، دولت باید از آن درس بگیرد. این ژنرال صهیونیست همچنین در مورد سرکوب نکردن تظاهرات علیه اشغالگری و ایجاد بستر مناسب برای انجام عملیات، هشدار داد.

منبع: مهر

دولت آماده تصمیم‌های سخت شد

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: به دولت آمده‌ایم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم تا اصلا پرونده‌ای ساخته نشود که قوه قضاییه مجبور به پیگیری باشد. رئیس جمهور در همایش نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران همچنین گفت «برای همگان روشن است که اقتصادی که حدود ۸۰ درصد آن دولتی است مشکلات زیادی دارد؛ همچنین برای همگان روشن است که باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم و در قانون اساسی بر اصل ۴۴ تاکید شده است.» بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد اصل ۴۴ را ندارد و موظف است هرگونه فعالیت (شامل تداوم فعالیت‌های قبلی و بهره‌برداری از آن) را که مشمول عناوین اصل ۴۴ نباشد، به بخش‌های تعاونی و خصوصی و عمومی غیردولتی واگذار کند. در همه برنامه‌های توسعه تاکید شده است که دولت نباید متصدی باشد بلکه باید هدایتگر، نظارت‌گر و حمایت‌گر باشد. به گفته حجت‌الاسلام رئیسی، هدف پافشاری بر سیاست ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی، میدان واقعی دادن به بخش خصوصی است؛ چرا که بسیاری از اوقات گفته می‌شود خصوصی سازی صورت گرفته، اما دولت با تابلو یا بی‌تابلو حضور دارد که نمونه آن واگذاری به سازمان تامین اجتماعی، برخی بانک‌ها و برخی شهرداری‌ها است که این موضوع تداوم تصدیگری دولت با عناوین دیگر محسوب می‌شود. بنا به آمارهای کنونی، سهم بخش دولتی در اقتصاد ایران ۸۰ درصد است؛ این درحالیست است که بنا به پژوهش پژوهشکده آمار سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور برای سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ در اقتصاد ایران معادل ۴۷٫۳ درصد و سهم بخش دولتی ۵۲٫۷ درصد بوده است. محمد باقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در این باره گفته بود «برای عبور از این شرایط، دولت برخلاف رویکرد خود، مجبور است در برخی مسائل بخش‌خصوصی ورود کند، اما به معنای این نیست که بخش‌خصوصی را قبول نداریم.» رئیس جمهور در ادامه گفت: پس از آنکه کارخانه هم واگذار می‌شود دولت بخش خصوصی را رها می‌کند در حالی که تازه در آن زمان وظیفه دولت شروع می‌شود و باید در کسوت یک ناظر و حامی وارد عمل شود؛ بنابراین سازوکار متناسب با این نگاه باید تنظیم شود. عدم موفقیت واحدی که به بخش خصوصی واگذار شده است پیام خوبی ندارد و باید دید که چه کنیم پیام‌های منفی به پیام‌های مثبت تبدیل شود. به گفته حجت‌الاسلام رئیسی برخی گمان می‌کنند اگر یک خصوصی سازی دچار مشکل شود کل فرآیند باید متوقف شود، اما این موضوع درست نیست بلکه این کشتی باید اصلاح شود و در این راستا باید از دانشگاه‌ها و فعالان اقتصادی به عنوان بازار کمک گرفته شود. در این باره می‌توان به صنایعی، چون نساجی مازندران یا هپکوی اراک، نیشکر هفت تپه، پلی اکریل اصفهان، و ماشین آلات صنعتی تبریز نام برد که روزی جزو صنایع مهم و پر سود کشور بودند، اما سرنوشت آن‌ها به دلیل عدم واگذاری صحیح به بخش خصوصی به تعطیلی و بحران کشیده شد. رئیس جمهور با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، اظهار کرد: شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به کارها نگاه کنند اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه نظامی ترکیه مورد حمله پهپادی قرار گرفت

منابع عراقی شامگاه شنبه از حمله به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق خبر دادند. بر اساس این گزارش، منابع عراقی اعلام کردند که پایگاه نظامی زلیکان ترکیه در موصل واقع در شمال عراق هدف حمله راکتی قرار گرفته است. از سوی دیگر، کانال تلگرامی صابرین نیوز از آتش سوزی در پایگاه زلیکان خبر داد و افزود که یک گروه مقاومت عراقی با نام «احرار سنجار» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. صابرین نیوز همچنین گفت که این گروه عراقی ۶ پهپاد انتحاری را به سمت این پایگاه نظامی ترکیه روانه کرد. یک منبع امنیتی در استان نینوا هم حمله پهپادی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال شرقی موصل را تایید کرد. سخنگوی نظامی گروه «احرار سنجار» با هشدار به سرانجام تداوم تجاوز مکرر ترکیه به خاک عراق، این حمله را در واکنش به تجاوز اخیر در حومه کرکوک و دهوک عنوان کرد. این گروه عراقی افزود که با دو پهپاد، پایگاه نظامی ترکیه را هدف حمله قرار داده و پهپادها اهداف خود را با دقت مورد اصابت قرار دادند. برخی منابع عراقی در عین حال از کشته شدن دو نظامی و یک پیمانکار ارتش ترکیه داخل فرودگاه زلیکان براثر حمله پهپادی خبر دادند.

منبع: مهر

هشدار سطح نارنجی گرد و خاک در خوزستان صادر شد

اداره کل مدیریت بحران خوزستان با توجه به هشدار هواشناسی نسبت به وقوع پدیده گرد و خاک در استان اخطاریه (هشدار سطح نارنجی) را صادر کرد. طبق این اخطاریه وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مرزی و خیزش گرد و خاک در این مناطق از روز شنبه (۳۱ اردیبهشت) تا اواسط وقت یکشنبه (یکم خرداد) مورد انتظار است که این پدیده کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا را به ویژه در مناطق غربی، جنوبی، جنوب غربی و مرکزی استان به همراه دارد. اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال آسیب به تأسیسات و سازه‌های سبک و احتمال شکستن سرشاخه درختان از دیگر مخاطرات این پدیده عنوان شده است. بر اساس این هشدار به اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه‌های سبک مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و سایر اقدامات پیشگیرانه لازم، استفاده از ماسک مناسب، پرهیز از سفرهای غیر ضروری توصیه شده است. دستور به ابلاغ هشدار مذکور به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط شهرستان برای اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم، تداوم آماده‌باش و انجام اقدامات موردنیاز برای پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی از دیگر موارد این اخطاریه است. براساس این اخطاریه اقدامات لازم در قالب ۲۲ بند از سوی اداره کل مدیریت بحران به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

منبع: مهر

هوای تهران ناسالم شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت شاخص آلودگی هوای تهران هم اکنون بر روی بازه ۱۷۸ و وضعیت ناسالم قرار دارد. هوای تهران در بازه ۹۵ و وضعیت قابل قبول قرار داشت اما اکنون در وضعیت ناسالم قرار گرفته است. ‌در ۲۴ ساعت گذشته نیز شاخص هوای پایتخت روی عدد ۱۰۰ و در بازه قابل قبول قرار داشت.

منبع: مهر

بانک مرکزی فهرست بدهکاران بانکی را به‌روز رسانی کرد

بانک مرکزی اطلاعات واصله از بدهکاران سه بانک سینا، توسعه تعاون و توسعه صادرات را منتشر کرد.این بانک در راستای اجرای بخش ۱ بند د- احکام تنظیمی تبصره ۱۶ تسهیلات تکلیفی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوبه به شماره ۷۱۵/۱۱۴۵۰۴ مورخ ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به آمار منتشر شده در تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال جاری، اطلاعات واصله از بدهکاران سه بانک سینا، توسعه تعاون و توسعه صادرات را منتشر کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، اغلب تسهیلات دریافت شده در راستای تولید و سازندگی در کشور مصرف شده و انتشار اسامی در گزارش پیش رو تنها به منزله دریافت تسهیلات و تعهدات کلان از شبکه بانکی می‌باشد که عموم آن‌ها در موعد مقرر بازپرداخت شده است. بر همین اساس فهرست «تسهیلات کلان» و «تسهیلات غیر جاری» هر بانک را می‌توان مشاهده کرد. شایان ذکر است به استناد فصل اول ماده ۱ بند ۱-۸- آئین نامه تسهیلات و تعهدات کلان موضوع بخشنامه شماره ۹۲/۲۴۴۲۵۵۳ مورخ ۱۳۹۲/۰۸/۱۶، تسهیلات و تعهدات کلان: «به مجموع خالص تسهیلات و تعهدات اعطایی / ایجاد شده به / برای هر ذینفع واحد که میزان آن حداقل معادل ۱۰ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری باشد. این حد برای شعبه بانک خارجی، ۳ درصد مجموع دارایی‌های شعبه می‌باشد» اطلاق می‌شود. گفتنی است اطلاعات مابقی بانک‌ها نیز پس از بررسی‌های کارشناسی و دریافت اطلاعات کامل‌تر از بانک‌ها و صحت سنجی، در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

منبع: مهر

«نبیه بری» نامزد ریاست پارلمان لبنان شد

ائتلاف «التنمیه و التحریر» اعلام کرد که «نبیه بری» رئیس این ائتلاف، نامزد ریاست پارلمان شده است. این ائتلاف همچنین نسبت به حمایت دیگر نمایندگان از نامزد شدن بری ابراز امیدواری کردند. ائتلاف «التنمیه و التحریر» پس از اولین نشست خود به ریاست «نبیه بری» در «عین التینه» تاکید کردند که دولت موقت باید به وظایف خود در مرحله انتقالی به ویژه کنترل نرخ ارز، متعهد باشند. این درحالی است که پیش تر، «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان درباره تازه‌ترین تحولات کشورش از جمله برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی، تشکیل دولت جدید لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن را خواستار شد و گفت: میشل عون درخواست کرده است که دولت فعلی تا زمان تشکیل دولت جدید به فعالیت خود ادامه دهد. لازم به ذکر است که انتخابات پارلمانی لبنان ۲۵ اردیبهشت ماه در فضایی آرام و دموکراتیک در داخل این کشور و بدون مشکل خاصی برگزار و نتایج آن روز سه شنبه اعلام شد.

منبع: مهر

رئیس‌جمهور مهر اختتامیه نمایشگاه کتاب را زد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به صورت سرزده از سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی امام خمینی (ره) تهران بازدید کرد. رئیسی در آخرین روز از برگزاری این نمایشگاه از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد. همچنین در این بازدید ناشران و فعالان حوزه نشر در خصوص دغدغه‌های حوزه کتاب با رئیس‌جمهور گفتگو کردند.

منبع: مهر

بنزین تکان نخورد

سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور امروز رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی سازی و مبارزه با رانت خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی. علی بهادری جهرمی درباره اینکه آیا دولت برنامه یا تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا دیگر فرآورده‌های نفتی در دستور کار دارد، افزود: خیر، دولت هیچگونه تصمیم یا حتی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌های نفتی وجود ندارد. رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این سوال ایرنا که منظور امروز رییس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی چه بود، خاطرنشان کرد: سخنرانی رییس محترم جمهور در «نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران» و مرتبط با مسأله خصوصی سازی بود و به شکل شفاف هم نسبت به لزوم گرفتن تصمیمات سخت و جدی در مقابله با رانت‌خوارانی که سال‌ها حقوق مردم را پایمال کرده‌اند بیان کرد. به گفته او، «این صحبت پیش از این هم مطرح و تاکید شده بود به‌جای برخورد صرف با مفسد باید ریشه فساد خشکانده شود و بسترهای فسادزا از بین رود. از آنجا که برخورد قضایی صرف به تنهایی نمی‌تواند راه حل برخورد با مفاسد باشد، رئیس‌جمهور این موضوع را مطرح کرد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرغ پایین آمد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به افزایش عرضه، هر کیلو مرغ حدود ۱۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب در بازار به فروش می رسد. آقای مهدی یوسف خانی گفت: قیمت کنونی هر کیلو مرغ در عمده فروشی ها ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار تومان و در خرده فروشی ها ۴۵ هزار تومان است. او عرضه مازاد نسبت به تقاضا را علت اصلی فروش مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار اعلام کرد. یوسف خانی می گوید: مصرف عادی روزانه مرغ تهران ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تن است که اکنون مصرف به حدود یک هزار تن رسیده است. با اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که به سبب ازدیاد مرغ کمتر از این نرخ در بازار عرضه می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حقوق سربازان افزایش یافت

سازمان وظیفه عمومی اعلام کرد: با توجه به تامین منابع بودجه‌ای حقوق سربازان از سوی دولت، میانگین حقوق سربازان نیروهای مسلح ۱۱۵ درصد افزایش یافت. سازمان وظیفه عمومی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با مساعدت مجلس شورای اسلامی و دولت، میانگین حقوق کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۵ درصد رشد یافته و از مبلغ یک میلیون و۴۹۰هزار تومان در فروردین سال گذشته به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته که بر این اساس: ۱- حقوق سربازان وظیفه مجرد که در مناطق عادی خدمت می‌کنند با رشد ۱۴۰ درصدی و حداکثر به مبلغ ۳ میلیون و۷۸۰ هزار تومان تعیین شد. ۲- حداقل حقوق سربازان وظیفه متاهل با افزودن هزینه عائله‌مندی با رشد ۱۴۵ درصدی به مبلغ ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت که هزینه مربوط به فرزند یا ایاب و ذهاب به این مبلغ افزوده خواهد شد. ۳- سربازان وظیفه‌ای که در مناطق عملیاتی خدمت می‌کنند (اعم از مجرد و متاهل) علاوه بر حقوق ذکر شده به تناسب مدرک تحصیلی و تاهل از مبلغ حدود یک میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان از فوق العاده عملیاتی بهره‌مند خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تیم آلیش بانوان ایران بر بام آسیا ایستاد

تیم ملی آلیش بانوان کشورمان با کسب یک مدال طلا، ۴ مدال نقره و یک مدال برنز قهرمان آسیا شد. رقابت‌های کشتی آلیش کلاسیک قهرمانی آسیا در شهر اوش قرقیزستان برگزار شد که در پایان تیم ایران با کسب یک مدال طلا، ۴ مدال نقره و یک مدال برنز به عنوان قهرمانی این مسابقات رسید. در این مسابقات که تیم ایران با ۶ نماینده شرکت کرده بود، سارا علیپور در وزن ۷۵ کیلوگرم به مدال طلا، سپیده بابایی در وزن ۵۵ کیلوگرم، شیدا فهیمی در وزن ۶۵ کیلوگرم، سحر غنی زاده در وزن ۷۰ کیلوگرم و هانیه عاشوری در وزن +۷۵ کیلوگرم به مدال نقره و فاطمه فتاحی در وزن ۶۰ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. همچنین در مسابقات مردان که با حضور ۶ نماینده از کشورمان برگزار شد، محمد نبی زاده در وزن ۷۰ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت و محمد نیکومنش در وزن ۹۰ کیلوگرم نیز چهارم شد. روح اله نعمتیان، هادی سلیمی، محمد ریاحی دهکردی و حمیدرضا آذرمهر دیگر نمایندگان کشورمان در اوزان ۶۰، ۸۰، ۱۰۰ و +۱۰۰ کیلوگرم صاحب عنوانی نشدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آبله میمون وارد اروپا شد

منابع خبری از شناسایی اولین مبتلا به ویروس آبله میمون در سوئیس و افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در آلمان خبر دادند. مقامات بهداشتی سوئیس شامگاه شنبه گفتند که اولین مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در این کشور در کانتون (منطقه) «برن» شناسایی شده است. اداره فدرال بهداشت عمومی سوئیس (FOPH) در پیامی توییتری اعلام کرد که شناسایی اولین مورد آبله میمون در سوئیس تأیید شده است و افزود: «در حال حاضر، شماری از مبتلایان به آبله میمون در اروپا و آمریکای شمالی مشاهده شده است. اولین مورد نیز در سوئیس (برن) تأیید شده است.» «کانتون» مانند تقسیمات شهرستان و بخش در ایران، نوعی تقسیمات کشوری در برخی کشورها مثل سوئیس محسوب می‌شود. کانتون (منطقه) برن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرد مبتلا در خارج از کشور به این ویروس مبتلا شده است، او اکنون تحت درمان سرپایی و در خانه قرنطینه است.»همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی جداگانه نوشت که مقامات بهداشتی در پایتخت آلمان هم امروز، اعلام کردند که حداقل ۲ مورد آبله میمون در برلین ثبت شده است. این در حالی ست که اولین مورد آبله میمون در آلمان روز گذشته در مونیخ گزارش شده بود و آمار کلی این ویروس در آلمان اکنون ۳ مبتلا شده است. وزارت بهداشت شهر برلین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمال دارد تا در چند روز آینده موارد بیشتری شناسایی شود و افزود: «وضعیت بیماران پایدار است و توالی‌یابی ژنتیکی نوع سویه بیماری را روشن می‌کند.» البته روز گذشته وزیر بهداشت آلمان، پس از ثبت اولین مورد در این کشور گفت که او تصور می‌کند ویروس به این راحتی منتقل نمی‌شود و اگر مقامات بهداشتی سریع عمل کنند، می‌توان شیوع بیماری را مهار کرد. آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر است که از حیوانات و به طور خاص جوندگان به انسان منتقل می‌شود، سیر بیماری نیز معمولاً خفیف است. از اوایل ماه جاری میلادی در چندین کشور اروپایی و در آمریکا یک گروه غیرمعمول از موارد آبله میمون در انسان وجود گزارش شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

«رئیس جمهور» راهی عمان شد

حجت الاسلام رئیسی «رئیس جمهور» دوشنبه به عمان سفر می‌کند. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و در راس هیاتی بلندپایه، دوشنبه این هفته به این کشور سفر می‌کند. ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه های سفر یک روزه آیت الله رئیسی به این کشور است. سفر رئیسی به مسقط، اولین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است. گفتنی است در راستای ایجاد زمینه های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند. منابع خبری از کشته شدن ۵ نفر بر اثر سقوط هواپیمای حامل گردشگران در جنوب شرقی فرانسه خبر دادند.شنبه شب یک فروند هواپیمای حامل گردشگران در جنوب شرقی فرانسه سقوط کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در اثر سقوط این هواپیما، ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: ایسنا

اوکراین راه را بر کشتی های غیرنظامی بست

اوکراین از خروج ناوگانی از کشتی های خارجی از بندر اودسا جلوگیری می کند تا بتواند از این کشتی ها به عنوان سپری برای نیروهای خود استفاده کند.رسانه های ترکیه اعلام کردند اوکراین از خروج ناوگانی از کشتی های خارجی از بندر اودسا جلوگیری می کند تا بتواند از این کشتی ها به عنوان سپری برای نیروهای خود استفاده کند. این منابع افزودند در میان این کشتی ها بیست و یک فروند به ترکیه تعلق دارند. روزنامه آیدین لیک ترکیه در این باره نوشت کی یف به بهانه وجود مین های دریایی مانع می شود تا کشتی ها بندر اودسا را ترک کنند در شرایطی که روسیه برای خروج کشتی های غیرنظامی گذرگاه امنی ایجاد کرده است. این روزنامه ادامه داد نیروهای اوکراینی برای در امان ماندن از حملات نیروهای روسی، از این کشتی ها به عنوان سپر استفاده می کنند و معتقدند با خروج کشتی ها از بندر، زمینه برای حملات نیروهای روسی فراهم می شود.

منبع: شبکه خبر

کاخ گلستان آثار فرهنگی ۲۰ کشور جهان را به نمایش گذاشت

نمایشگاه "گلستان از دریچه ملل"، به مناسبت هفته میراث فرهنگی، در عمارت چادر خانه کاخ گلستان گشایش یافت. نمایش آثار فرهنگی ۲۰ کشور جهان در کاخ گلستانبه‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، خانم آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: از ایران هم، یک قطعه فرش لچک ترنج اصفهان از دوره قاجار، قدیمی‌ترین ماشین تحریر فارسی، دوربین عکاسی ناصرالدین‌شاه، منو غذای مظفرالدین شاه و یک آلبوم از رجال سیاسی دوره قاجار در نشست لاهه، به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه دربرگیرنده منتخبی از اشیاء، آثار فرهنگی و هنری، ۲۰ کشور است و آثار متعددی از جمله مدال و نشان‌ها، ظروف، ساعت، شمعدان، مجسمه، قاب تصاویر، فرش، تابلو، اسلحه و تصاویر آلبوم در معرض دید عموم قرار گرفته است. نمایشگاه " گلستان از دریچه ملل" تا ۳۱ تیر، پذیرای علاقمندان به فرهنگ، هنر و تاریخ است.

منبع: شبکه خبر

پدافند هوایی حمله موشکی رژیم صهیونیستی را دفع کرد

ارتش سوریه اعلام کرد: پدافند هوایی ارتش، شماری از موشک‌های دشمن صهیونیستی را در آسمان حومه جنوبی دمشق رهگیری و منهدم کرد.اهالی شهر دمشق پایتخت سوریه از مقابله پدافند هوایی این کشور با حمله موشکی رژیم صهیونیستی در حومه جنوب شهر و جاده فرودگاه خبر دادند. تلویزیون سوریه با قطع برنامه‌های عادی، سرودهای حماسی پخش کرد. ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در ساعت ۲۳:۰۱ جمعه به وقت محلی دمشق، دشمن صهیونیستی با شلیک چند فروند موشک زمین به زمین از سمت جولان اشغالی، چند نقطه را در حومه جنوب دمشق را مورد حمله قرار داد. در پی این حمله، سامانه پدافند هوایی ارتش فعال و با رهگیری موشک‌های دشمن، بیشتر آن‌ها را منهدم کرد. براساس اعلام ارتش سوریه، بر اثر این حمله سه نفر به شهادت رسیدند. منابع خبری هم در ارتباط این حمله خبر دادند که رژیم صهیونیستی مقر لشکر یکم ارتش در شهر کسوه، محیط فرودگاه دمشق و مزرعه‌ای در مجاورت منطقه زینبیه (س) را مورد حمله قرار داد. شهدا هم افسران سوری هستند که کادر یک سایت پدافند ارتش سوریه هستند. همچنین؛ خبرگزاری یونیوز گزارش داد: غسان حاجی شهردار منطقه زینبیه (س) دمشق گفت، آتشی که در مزرعه‌ای نزدیک هتل الروضه در منطقه سیده زینب در پی سقوط بقایای موشک حمله دشمن صهیونیستی رخ داده بود مهار شد و یک شهروند سوری دچار مصدومیت خفیف شد.

منبع: شبکه خبر

مسکو بایدن، بلینکن و رئیس سیا را تحریم کرد

روسیه روز شنبه اعلام کرد که ورود ۹۶۳ آمریکایی از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و ویلیام برنز، رئیس سیا را به این کشور ممنوع کرده است. روسیه گفته است این ممنوعیت هرچند نمادین واکنش به اظهارات و تحریم‌های آمریکا علیه مقامات و اتباع روسی است.

منبع: تسنیم

بایدن به سئول اعلام آماده‌باش داد

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «یون سوک یول» رئیس جمهور جدید کره جنوبی، امروز شنبه در سئول دیدار می کنند تا در خصوص نگرانی‌ها از آزمایش تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ و در گرماگرم شیوع شدید کووید در کره شمالی گفت و گو کنند. این نخستین سفر آسیایی بایدن از زمان ورود به کاخ سفید است که به گفته یک مقام آمریکایی بی تردید تحت تاثیر نمایش پر زرق و برق نظامی و تهدید ضمنی دولت پیونگ یانگ قرار گرفته و کره شمالی احتمالا از این زمان برای آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای و یا مواد منفجره هسته ای استفاده کند. این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود و در میان همراهان بایدن در سفر به کره جنوبی قرار دارد، به خبرنگاران گفت: ما آماده هستیم «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در خصوص اقدامات احتمالی کره شمالی حین سفر بایدن به سئول گفت آنچه که دولت ایالات متحده به عنوان یک "اقدام تحریک آمیز" احتمالی می بیند، یک خطر واقعی است. پرایس افزود: ما نگران هستیم که کره شمالی در طول سفر رئیس جمهوری به شمال شرق آسیا یا در روزهای پس از آن اقدامات تحریک آمیز دیگری انجام دهد. "سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی" هم هشدار داده است که پیونگ یانگ به تازگی مراحل آماده سازی برای آزمایش هسته ای را تکمیل کرده است. بایدن پس از ورود به سئول، برای ادای احترام به گورستان سربازانی که در دفاع از کره جنوبی در طول جنگ کره کشته شدند، رفت و سپس مذاکرات و نشست مطبوعاتی مشترکی را با یون برگزار می کند.

منبع: ایرنا

چین از کانادا شکایت کرد

چین مسدود کردن شبکه ۵G کانادا برای شرکت «هوآوی» و «زد تی ای» را بی اساس خواند و این اقدام را محکوم کرد.مسدود کردن شبکه ۵G کانادا برای محصولات شرکت بزرگ چینی «هوآوی» و «زد تی ای» که به پیروی از آمریکا و دیگر متحدان کلیدی این کشور انجام شد به مسئله ای میان پکن و اوتاوا تبدیل شده که پیرامون حکم توقیف شرکت اجرایی ارشد هوآوی از سوی آمریکا بود که حالا حل و فصل شده است. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در مصاحبه با خبرنگاران پیرامون این موضوع گفت: «پکن قاطعانه مخالفت خود با این اقدام را اعلام می کند و درباره تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از شرکت هایش گفتگو خواهد کرد.» وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه این اقدام برخلاف اصول اقتصاد بازار و قوانین تجارت آزاد است، دولت کانادا را به وارد کردن خسارت جدی به حقوق مشروع و منافع شرکت های چینی متهم کرد. از سوی دیگر «فرانسوآ فیلیپ شامپین» وزیر صنعت کانادا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، قصد کانادا ممنوعیت پوشش و دسترسی محصولات و خدمات هوآوی و زد تی ای در سیستم ارتباطات این کشور است. وی همچنین تاکید کرد، از شرکت ها خواسته شده تا از ماه ژوئن ۲۰۲۴ شبکه ۵G را پاک کنند. شرکت هایی که از تجهیزات ۴G استفاده می کنند باید تا پایان سال ۲۰۲۷ این تجهیزات را از بین ببرند و پاک کنند. آمریکا پیش تر درباره پیامدهای امنیتی که با دسترسی شرکت های تکنولوژی چینی به زیرساخت های ارتباطی بدست می آید و ممکن است به منظور جاسوسی در یک کشور انجام شود، هشدار داده بود. علاوه بر این ممنوعیت، «مارکو مندیچینو» وزیر امنیت عمومی نیز اعلام کرد کانادا لایحه قانونی جدید برای حمایت مسائل مالی مهم، ارتباطات، انرژی و زیرساخت حمل و نقل از تهدیدهای حملات سایبری ترتیب می دهد. در پایان این گزارش آمده است، هم شرکت هوآوی و هم دولت چین تمامی ادعاهای مطرح شده را رد کردند.

منبع: ایرنا

دومینوی خشونت‌های مرگبار درآمریکا از لوئیزییونا قربانی گرفت

پلیس آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد در تیراندازی جمعه شب در محله‌ "هولی کراس" در شهر "نیواورلئان" در ایالت لوئیزیانا یک نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. رسانه های آمریکایی به نقل از پلیس نیواورلئان گزارش دادند ماموران پلیس به دنبال اعلام تیراندازی به محل درگیری اعزام شدند. به گفته پلیس، مردی ۴۳ ساله در این تیراندازی کشته شد. همچنین یک زن ۲۹ ساله، یک زن ۵۰ ساله و یک مرد ۵۹ ساله نیز از جمله مجروحان این حادثه بودند که مردم و پلیس، آنها را به بیمارستان منتقل کردند. با گذشت بیش از یکسال از ریاست جمهوری بایدن و مخمصه‌های متعدد داخلی و بین المللی که گریبانگیر دولت او است، خشونت‌های مسلحانه و مرگبار بعنوان یکی از معضلات داخلی در آمریکا رو به افزایش بوده و از کنترل دولت و پلیس آمریکا خارج شده است. سخنگوی جدید کاخ سفید در پی خشونت مسلحانه و نژادپرستانه بافلو در ایالت نیویورک اذعان کرد آمریکا با اپیدمی خشونت مسلحانه مواجه است. بر اساس داده‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، نرخ قتل که بر اساس هر ۱۰۰ هزار نفر محاسبه شده است از ۴.۶ در سال ۲۰۱۹ به ۶.۱ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است و دلیل اصلی آن افزایش فقر در جامعه آمریکا اعلام شده است. اما نرخ قتل در میان آفریقایی تبارهای آمریکا ۲۶.۶ از هر ۱۰۰ هزار نفر است که یک افزایش ۳۹.۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. این داده‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۹ هزار و ۳۵۰ مورد قتل با سلاح گرم در آمریکا اتفاق افتاده است که سهم آفریقایی تبارها ۶۲ درصد از این موارد و سفیدپوست‌های آمریکایی ۲۱ درصد بوده است. کارشناسان مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه که از منظر امنیتی آمریکا را تهدید می کند، تروریست بین الملل و یا تهدیدهای خارجی نیست بلکه رفتارهای خشونت آمیز سفید پوستان از جمله پلیس سفید پوست آمریکا است که ، تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می رود. بر اساس گزارش گروه بایگانی خشونت مسلحانه، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. این گروه غیردولتی گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه، در آمریکا ثبت شده است. این گروه گزارش داد که موارد خشونت مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۱ شامل ۶۹۳ مورد تیراندازی دسته جمعی است که ۷۰۲ کشته و بیش از ۲۸۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش سی ان ان، برای هر ۱۰۰ آمریکایی بطرز باورنکردنی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست. شمار دقیق سلاح‌هایی که دراختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح‌های ثبت نشده مشخص نیست اما بنا بر داده‌های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می‌شود که آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند.

منبع: ایرنا

تونل در کشمیر ریزش کرد

مقامات محلی کشمیر می گویند که امدادگران جسد ۹ کارگر دیگر را در منطقه تحت کنترل هند پیدا کرده اند که تعداد قربانیان پس از ریزش بخشی از تونل در منطقه هیمالیا را به ۱۰ نفر می رساند. امدادگران روز شنبه جسد ۹ کارگر را در یک تونل فروریخته در کشمیر تحت کنترل هند پیدا کردند که تعداد کشته شدگان را به ۱۰ نفر افزایش داد. این تونل بخشی از تونل یک بزرگراه کوهستانی است که در منطقه هیمالیا در حال ساخت بود که پنجشنبه شب فروریخت. جسد یک کارگر روز جمعه کشف شد. عامرعلی، یکی از مقامات اداره مدیریت بلایای طبیعی دولت، روز شنبه گفت که اجساد تمامی کارگران مفقود شده پیدا شده است. بنا به گزارش آسوشیتدپرس، خدمه اورژانس از ماشین آلات سنگین برای آواربرداری در منطقه رامبان جنوبی استفاده کردند. مقامات گفتند که بخش فروریخته در حقیقت یک تونل برای تهویه و انتقال تدارکات و تجهیزات به تونل اصلی در حال ساخت بوده است. این تونل بخشی از شبکه گسترده ای از پل ها و تونل ها در بزرگراه استراتژیک است که دو شهر کلیدی سریناگر و جامو را در منطقه مورد مناقشه به هم متصل می کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha