شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی

حوزه/ سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به اینکه انجام امر الهی، اجتناب از نهی الهی و شوق به سمت خداوند متعال موجب رفعت قلب می‌شود، گفت: توکل، صدق و یقین نشانه‌های گشودگی قلب و همچنین عجب، خودبرتر بینی، ریا و حرص دنیا عوامل تاریکی قلب و نشانه توقف قلب نیز در این است که انسان از عبادت خداوند لذتی نمی‌برد، گناه برای او چندش آور نیست و حلال و حرام را باهم قاطی می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت طی سخنانی با بیان اینکه قرآن کریم راجع به نعمت عقل، بیش از ۵۰ آیه بیان نموده است، اظهار کرد: حدود ۱۵۰ آیه از قرآن کریم ناظر به قلب به عنوان عقل درون است؛ این مهم نشان دهنده اهمیت مراقبت از آن و سد روزنه‌ها نفوذ شیطان است چرا که آنچه از گوش و چشم وارد می‌شود مستقیم بر عقل اثر می‌گذارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به آیه شریفه «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ»، (آیه ۱۷۹ – سوره اعراف)، اظهار داشت: بیشتر کسانی که جهنم می روند قلب دارند اما اهل تعقل و اندیشه نیستند؛ وقتی که قلب تعقل نداشته باشد، چشم کور می‌شود و با وجود برخورداری از گوش، حرف حق بر قلب اثر نمی‌کند چرا که قلب اینان تعطیل و قفل بر قلبشان زده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی افزود: علت اینکه ما نمی توانیم از دو نعمت بینایی و شنوایی درست استفاده کنیم، به جهت این است که قفل به قلب خود زده و قلب را مبتلا کرده‌ایم.

این استاد حوزه، به آیه ۴ سوره فتح اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند سکینه و وقار را برای مؤمنین قرار داده است تا از رهگذر آن آرامشی که بر قلب حاکم است، ایمان خود را زیاد کنند. اگر انسان به قلب توجه نداشته و از آن مراقبت نکند، آسیب جدی متوجه‌اش خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی در ادامه به تفاوت های قلب مادی و قلب معنا اشاره کرد و اذعان داشت: همانطور که اطبا به مراقبت از قلب مادی که وظیفه پمپاژ خون در بدن را بر عهده دارد تاکید دارند، باید از قلب معنا و حالت ملکوتی الهی که انس آفرین و مقوم روح است، صیانت نمایند.

سخنران این مراسم با اشاره به این که در سال‌های اخیر متأسفانه جامعه ایمانی ما به جای مسلک دنبال سالک می گردند، اظهار داشت: باید راه و طریق سالکان الی الله مورد توجه قرار گیرد؛ علی بذکر الله تطمئن القلوب؛ انس با نماز و اهتمام به ذکر الهی قلب را نورانی و به سوی خدا رهنمون و مرتفع می‌سازد. قرآن کریم بعد از نماز افضل اذکار است.

وی رضایت از ذات اقدس الهی را از مهم‌ترین عوامل فتح قلب و نیز توجه به غیر خدا و تمرکز بر امور دنیوی را از مهمترین عوامل تاریک سازی قلب و سقوط آدمی دانست و اذعان داشت: صنع الهی زیباست و هیچ فعلی از خدا قبیح و زشت نیست و هر آنچه زشتی وجود دارد، پدیده بشری است، رضایت الهی آرامش روح و بهجت و سرور حقیقی را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی، در ادامه با بیان اینکه تمام این مشکلات دنیوی آزمونی الهی است که نباید اضطرابی نسبت به آنها داشته باشیم، اظهار داشت: از اول انقلاب تاکنون شاهد شدیدترین تهدیدها و تحریم‌ها بودیم که با قدرت ایمان و پایداری مردم همه این تهدیدها و تحریم ها بی اثر شدند؛ دشمن در جدیدترین رویکرد برآن است تا از بستر فضای مجازی در ایمان مردم تزلزل ایجاد کند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه غفلت از خداوند متعال برای انسان توقف ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: انجام امر الهی، اجتناب از نهی الهی و شوق به سمت خداوند متعال چه در امور مادی و چه در سفر آخرت، موجب رفعت قلب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی، در پایان سخنان خود توکل، صدق و یقین را نشانه‌هایی گشودگی قلب دانست و یادآور شد: عجب و خودبرتر بینی، ریا و حرص دنیا مهم‌ترین عوامل تاریکی قلب هستند و نشانه توقف قلب نیز در این است که انسان از عبادت خداوند لذتی نمی برد، گناه برای او چندش آور نیست و حلال و حرام را باهم قاطی می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha