جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زن غربی

نشست برخط علمی-پژوهشی «نقش سینما در شکل گیری شخصیت زنان در جوامع غربی و ایران»، از سوی مدارس علمیه خواهران اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محدثه مهرابی زاده، در نشست برخط علمی-پژوهشی «نقش سینما در شکل گیری شخصیت زنان در جوامع غربی و ایران»، به مقایسه تطبیقی تولیدات سینما در غرب و ایران پرداخت و با اشاره به این که هنر همواره یکی از عرصه های تأثیرگذار و پرمخاطب در جوامع گوناگون بوده است، گفت: محققان، سینما را از جمله فراگیرترین، کارآمدترین و تأثیرگذارترین هنرها می دانند.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: فعالان و بازیگران سینما پس از شکل گیری این صنعت تبدیل به مراجع فرهنگی و الگوی زندگی افراد جامعه شدند و صنعت سینما توانست با عرضه فیلم‌های مختلف به جریان‌سازی اجتماعی در جوامع دست بزند. در اروپا و غرب با صنعتی شدن جوامع، سینما با به کارگیری زنان در نقش‌های مختلف، جریان‌های فمینیستی و تحول‌خواه را حمایت کرد و باعث شکل گیری سبک جدید زندگی در جوامع غربی شد به گونه ای که امروزه شاهد آن هستیم که زنان که روزی به دنبال کسب آزادی و منزلت اجتماعی بودند امروزه ابزاری برای جلب مشتری بیشتر در نظام سرمایه‌داری هستند و با دور شدن از محیط امن خانواده بدترین تحقیر ها علیه آنان شکل گرفته است.

مهرابی زاده در ادامه درباره جایگاه زنان در سینمای ایران، گفت: سینما پس از ورود به ایران نیز چند مرحله را پشت سر گذاشت؛ ابتدا در دوره پهلوی اول به علت بافت سنتی و مذهبی جامعه، زنان در سینما یک نقش دکوری و منفعل داشتند اما در دوره پهلوی دوم، سینما ابزاری برای تبلیغ فرهنگ و سبک زندگی غربی شد و به همین دلیل نقش زنان در سینما تغییرات زیادی کرد. در این دوره شاهد حضور زنان آوازه خوان و نیز تبلیغ جاذبه های جنسی زنان بودیم و در حقیقت سینما تبدیل به مرکز فساد گردید.

وی با بررسی نحوه حضور زنان در سینمای بعد از انقلاب، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات عمیق جامعه جایگاه زنان در سینما هم تغییر کرد و در سال های جنگ تحمیلی زنان به عنوان افرادی تأثیرگذار و فعال در نقش های متفاوت سینمایی حاضر شدند اما به دلیل منفعل بودن نیروهای متعهد و انقلابی و عدم توجه و ورود این افراد به عرصه سینما، در دو دهه اخیر شاهد آن هستیم که فعالان و بازیگران سینما با پیروی از سبک زندگی غربی، تبدیل به الگوهایی جهت تبلیغ تفکر و تمدن غربی شده اند و فردگرایی و دوری از عهده دار شدن نقش های مادری و همسری را تبلیغ می نمایند که آسیب هایی مانند بدپوششی در زنان و جوانان، استفاده از آرایش های غیر معمول، تمایل به جراحی های زیبایی، و مانند آن را درپی دارد.

وی با اشاره به این که یکی از اهداف انقلاب اسلامی ارائه الگویی مناسب از زنان مسلمان بوده است گفت: باید نیروهای متعهد و انقلابی در این صحنه ورود کنند و با سیاست گذاری های صحیح و منسجم، و تولید محصولات فاخر و متنوع، مناسب با نیازهای جامعه و در عین حال جذاب برای جوانان، سعی در اقناع مخاطبان خود نمایند تا با ارائه الگوهای مناسب، جایگاه زنان در جامعه ارتقاء یابد و شاهد ناهنجاری های یاد شده نباشیم.

گفتنی است، نشست برخط علمی-پژوهشی با عنوان: «نقش سینما در شکل گیری شخصیت زنان در جوامع غربی و ایران»، با همکاری مدارس علمیه فعال در کانون پژوهشی صدرا: الزهرا المرضیه(س) اصفهان، فاطمه الزهرا(س) ورزنه، کوثر تیران، صالحات فولادشهر، الزهرا(س) دهاقان، الزهرا(س) زرین شهر و فاطمیه خمینی شهر برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha