پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

حوزه/ نشست اخلاقی_تربیتی با موضوع «مهارت گفت‌وگو در خانواده» مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مرضیه سادات حسینی در نشست اخلاقی_تربیتی با موضوع «مهارت گفت‌وگو در خانواده»، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (س) اصفهان، گفت: انسان موجودی اجتماعی است و گفت‌وگو، جزء لاینفک ارتباط با یکدیگر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ضعف در در ارتباط گفتاری، یکی از عوامل بروز اختلافات است، بنابراین مهارت و یادگیری گفت‌وگوی هدفمند امری بسیار ضروری و لازم است.

وی در ادامه افزود: امروز دانشمندان، با تحقیق در مورد تأثیر مثبت صدای زیبا، بر روی مولکول‌های آب و سایر موجودات، دریافتند، تا چه اندازه کلام محبت آمیز می‌تواند اثربخش باشد. این که خداوند متعال نیز در آیه 4 سوره‌ الرحمن می‌فرماید:«عَلَّمَهُ الْبَیَانَ»، نشان دهنده آن است که خالق انسان‌ها، علم به مهارت بیان و گفتگو را از ویژگی های بارز و مهم انسانی برمی‌شمرده و استفاده‌ی صحیح از این نعمت الهی را از وی مطالبه می نماید.

استاد حوزه خواهران، در مورد تأثیر گفتگوی صحیح و کارآمد در ارتباط با فرزندان اظهار کرد: اولین نهاد اجتماعی که انسان در آن قرار می‌گیرد، خانواده است که اگر او بتواند در این بستر مهم، شیوه‌ی تعامل و گفتگوی صحیح را بیاموزد، قریب به یقین، در جامعه نیز می‌تواند به شیوه‌ای مؤثر با دیگر انسان‌ها تعامل و گفتگو نماید. به عنوان نمونه، در سطح جامعه، احتمال موفقیت‌های ارتباطیِ افرادی که اعضای خانواده‌ی ایشان، ارتباط بهینه تری با یکدیگر داشته‌اند، بیشتر است، بنابراین به نظر می‌رسد اولین رکن تربیت فرزندان موفق، مهارت گفتگوی صحیح در خانواده است.

حسینی در ادامه، به تأثیر مهارت گفتگوی اصولی در روابط بین زوجین پرداخت و گفت: خداوند متعال در آیه 21 سوره روم می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» این آیه بیان‌گر آن است که زن و شوهر فطرتاً به یکدیگر علاقه دارند و با هم انس می‌گیرند، اما بیشترین چیزی که باعث بروز اختلاف و ناسازگاری می‌شود، عدم مهارت گفتگوی سالم و منطقی است.

وی ادامه داد: زن و شوهر باید بدانند هر صحبتی که انجام می‌دهند، پیامی به همراه دارد که باید نسبت به آن پیام، کاملاً واقف و هوشیار باشند، بنابراین، گفتگوی بین همسران باید دارای سه ویژگیِ منطق، رعایت ادب و محبت آمیز باشد تا خروجی آن، به تعالی و رشد خانواده کمک نماید.

حسینی، در پایان به برخی از شاخصه‌های یک گفتگوی اصولی اشاره کرد و بیان داشت: گفتگوی صحیح، اصولی دارد که برخی از آن‌ها عبارت است از: حذف انتقاد تقابلی در گفتگو، پرهیز از قضاوت، پرهیز از عبارات دو پهلو و سرزنش آمیز، اجتناب از تهدید طرف مقابل، پرهیز از برچسب زدن و گفتگو در حالت خشم و...، این شاخصه‌ها را باید انسان در همه‌ ارتباطات خود رعایت کند.

وی در پایان اظهار کرد: مهارت گفتگو، یک فن است و وظیفه‌ی الهیِ انسان، ایجاب می‌کند که این فن را بیاموزد و هم خوب حرف بزند و هم حرفِ ‌خوب بزند تا بتواند رسالت خویش را در قبال تعامل کارآمد با دیگران به نحو احسن انجام دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha