پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 1026504
۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
امام صادق

حوزه/ یک کارشناس مذهبی به تبیین الگوهای جاذبه آفرینی امام صادق (ع) برای جوانان و شخصیت‌های علمی سرخورده از جریان‌ها فکری و... پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی، کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: اهل‌بیت (ع) به عنوان انسان کامل دارای عصمت و علم هستند یعنی همه منفی‌ها از او سلب و همه مثبت‌ها به او جذب می‌شود.

وی ادامه داد: اهل بیت (ع) مظهر فضیلت هستند و بیشترین جاذبه را دارند و فقط نسبت به رأس هرم جریان‌های باطل (اعم سیاسی، علمی و...) که مانع رشد و تعالی در جامعه می‌شدند دافعه انحصاری داشتند و حتی نسبت به انسان‌های گمراه جامعه نیز دافعه نداشتند و به شخصیت آن‌ها احترام می‌گذاشتند اما عملشان را تقبیح می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین رشد باید درونی باشد، اظهار کرد: امروزه بیان می‌شود که انسان قوی، شخصی است که بیشترین ثروت را داشته باشد در حالی که انسانیت و تعالی به معنای این است که فرد از درون ثروتمند باشد.

وی بابیان اینکه امام صادق (ع) شاگردانش را بر اساس فضایل تربیت می‌کرد و از آن‌ها می‌خواست که بر بلندای اخلاق و انسانیت باشند، افزود: انسانی که بالاترین فضیلت‌ها را دارد دلسوزترین و مهربان‌ترین آدم نسبت به دیگران می‌شود و اگر کسی را در سرگردانی، حیرت و گمراهی دید در کنار اینکه می‌گوید عمل را انجام نده (امربه‌معروف و نهی از منکر) بیشتر به دنبال چگونگی دستگیری از او است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی با اشاره به اینکه انسان با فضیلت به‌جای این‌که شعار بدهد و سروصدا کند با عمل خود دیگران را جذب می‌کند، بیان کرد: امام صادق (ع) توصیه می‌کنند اول باید محور فضیلت شوید و بعد با این محور فضیلت در جامعه قرار بگیرید و بگذارید مردم ببینند.

وی ادامه داد: زمانی که حرف زدن، رانندگی کردن و... انسانی باشد مردم نزدیک می‌شوند و زمانی که نزدیک شدند باید به صورت گام به گام (و نه یک‌دفعه) سعی شود با جاذبه انسانی، اخلاقی، رفتار و گفتاری فرصتی برای تحول شخص فراهم شود.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: روزی گروهی از جریان زیدی (افرادی که معتقد بودند که هر جا منکری بود باید فریاد زد شمشیر کشید) به نزد امام صادق (ع) می‌آیند و می‌گویند که ما می‌خواهیم قیام کنیم اما امام صادق (ع) اجازه نمی‌دهند و می‌گویند شما در بدترین شرایط اخلاقی و اجتماعی مأمور به صبر هستید چرا می‌خواهید سریع واکنش نشان بدهید؟ می‌گویند پس چه کاری انجام دهیم؟ امام صادق (ع) پاسخ می‌دهند: بروید و در این سخت‌ترین شرایط زندگی کنید. آن‌ها گفتند که آن‌ها زندگی می‌کنند چگونه بین آن‌ها زندگی کنیم؟ امام صادق (ع) پاسخ دادند: آن‌ها رشد نیافته‌اند و زندگی نما دارند و فکر می‌کنند که در حال زندگی هستند؛ شما بر اساس معنویت سبک زندگی تعریف کنید و در مقابل چشم مردم قرار دهید و زمانی که به خستگی، بحران و افسردگی رسیدند به سراغ شما می‌آیند و آن جا به آن‌ها ارتباط بگیرید.

وی با تأکید بر اینکه امام صادق (ع) از واکنش تند دوری می‌کردند، اظهار کرد: امام صادق (ع) به هشام بن حکم که متخصص در علم است اما به خاطر اینکه نمی‌تواند کلاس درس برگزار کند؛ زیرا حکومت حساس می‌شود، توصیه می‌کند که در بازار بغداد مغازه‌ای راه‌اندازی کند و در تعاملات مغازه‌ای هم به شیعیان و غیر شیعیان کمک اقتصادی داشته باشد و هم با اخلاقیات آن‌ها را جذب کند.

این پژوهشگر بابیان اینکه هشام یک نابغه فکری بود، ادامه داد: هشام جوانی امروزی و اهل علم بود که همه فرقه‌های موجود را تجربه کرده بود و در همه آن‌ها سرخورده شده بود.

وی افزود: زمانی که امام صادق (ع) به کوفه احضار می‌شود، عموی او که از بزرگان شیعه بوده است نزد امام صادق (ع) می‌آید و ماجرای هشام را برای امام صادق (ع) تعریف می‌کند. امام صادق (ع) می‌گوید که ابتدا با او دوست شو و با اخلاقت او را جذب کن بعد به او پیشنهاد بده که به جلسات ما بیاید. هشام در بین صحبت با امام، جذب امام صادق (ع) می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات جامعه این است که افراد مؤمن و دین‌دار که دارای فضیلت اخلاقی هستند رسالت خود را در خانواده و خویشاوندان فراموش کرده‌اند، گفت: متأسفانه گمشده جامعه ما این است که متدین‌ها و دین‌داران با ظهور و بروز انسانی و اخلاقی خود در جامعه حضور پیدا نمی‌کنند و یا در شرایط حساس کمتر واکنش نشان می‌دهند.

وی عنوان کرد: علی بن یقطین که در زمان امام کاظم (ع) وزیر و نفوذی در دربار می‌شود از فرزندان یک شخصیت سیاسی است که از سردمداران جریان بنی عباس در مقابل بنی امیه بوده که برای اینکه خانواده‌اش از دست مخالفین در امان باشند خانواده‌اش را از کوفه به مدینه می‌برد و از امام صادق (ع) می‌خواهد به آن‌ها اشراف داشته باشد.

کارشناس مذهبی بابیان اینکه امام صادق (ع) فرزندان یقطین را بر اساس فرهنگ اهل‌بیتی تربیت می‌کند، تصریح کرد: امام صادق (ع) از آن‌ها نمی‌خواهد که شعار بدهند و حزب شان را تغییر بدهند بلکه می‌گوید شما اعتبار و سرمایه تان را حفظ کنید؛ اما انسان باشید و با حفظ انسانیت در سیستم قرار بگیرید و سیستم را به سمت خود بیاورید.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات این است که آدم‌هایی که در سیستم می‌روند هضم می‌شوند اما این فرد با اینکه سال‌های زیادی در سیستم بود به دلیل تربیتی که امام صادق (ع) انجام داده بود در سیستم هضم نشد.

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه امام صادق (ع) شخصیت‌های متعددی ازجمله نابغه‌های فکری، ادبی و ... را جذب کردند، گفت: وقتی فرد مسیر درست را تشخیص می‌دهد باید در این مسیر بازسازی تعریف کند و خود را رشد بدهد و نخ اتصال به منبع داشته باشد و دائم خود را در معرض رصد فضیلت قرار بدهد اما امروزه دانشجویان و طلاب بعد مدتی تحصیل خود را از باز آموزی و به روز کردن دور می‌کنند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha