جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ سخنران حرم کریمه اهل بیت(س)، ارتقای بصیرت را نیازمند جهاد تبیین دانست و با تاکید بر این که برای دین داری و افزایش آگاهی‌های دینی خود وقت بگذاریم، اظهار داشت: توجه دادن مردم به پیچیدگی‌های امور، مقدمه‌ای برای قدم نهادن در مسیر جهاد تبیین است. این پیچیدگی خود جزئی از جهاد تبیین است و دشمنان دین از این پیچیدگی‌ها نهایت سوء استفاده را می‌برند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با بیان این که همه ما به نوعی مصرف کننده تبلیغات در بسترهای مختلف فضای مجازی و حقیقی هستیم، اظهار داشت: به عنوان دریافت کنندگان و منتشر کنندگان اخبار و اطلاعات، باید از یک سلسله اصول مهم جهاد تبیین با خبر باشیم.

وی ضمن اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام، با بیان این که طعام در احادیث صرفا به خوراک لحاظ نمی گردد، اظهار داشت: همه نیازمند فراگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی هستیم. همه تبلیغات از بستر وضعیت روانی مخاطبان و ناظر به ارزیابی های صورت گرفته، پیگیری و اجرا می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با تاکید بر این که معلمان و مبلغان بیش از دیگر اقشار جامعه باید به نکات کاربردی جهاد تبیین واقف باشند، اظهار داشت: پیچدگی‌های دین ایجاب می‌کند تا در مقام اجرا از تشخیص صائب برخوردار باشیم. در مقام تشخیص مصداق، این افراد هستند که باید تکلیف خود را ناظر به افزایش اطلاعات کشف نمایند.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(علیهم السلام)، تبیین دقیق و عمیق را از الزامات شکل گیری تشخیص درست و صحیح دانست و اذعان داشت: دین داری کردن با توجه به ابتلائات و ظرفیت‌های فردی و انتظارات ویژه‌ای که خداوند متعال از هر کس دارد، پیچیده بوده و از افراد متفاوت است.

وی بر اهمیت بصیرت افزایی، فرقان و حکمت در ارتقاء قدرت تشخیص تاکید کرد و ابراز داشت: مفهوم عقل و تدبر در آیات قرآن کریم، نشان دهنده پیچیدگی دین داری است؛ باید با تامل و تعقل، ضمن افزایش اطلاعات و سنجش اولویت ها، تکالیف را تشخیص دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، ضمن اشاره به تفاوت محکمات و متشابهات آیات قرآن کریم، به تاریخچه تشکیل مشروطه و قدرت تشخیص آیت الله شیخ فضل الله نوری اشاره کرد و اذعان داشت: در گستره تاریخ علمای اسلام در مبارزه با استکبار و استبداد، سخنرانی‌ها و واکنش‌های روشنی را ناظر به تشخیص‌های صحیح و دقیق داشتند.

وی با تاکید بر این که امام جامعه دینی، به اشاره نه به صراحت سخن می‌گوید، اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی امام جامعه مکیث الکلام است؛ فهم منویات ایشان نیازمند تبیین است؛ به عنوان نمونه، امر امام حسین علیه السلام به یارانش بر ترک کربلا، نیازمند تشخیص درست مراد امام(ع) است؛ در این مهم یاران اباعبدالله الحسین(علیه السلام) نیازمند اخذ اجازه برای در معیت ماندن هستند.

سخنران این مراسم، ارتقاء بصیرت را نیازمند جهاد تبیین دانست و با تاکید بر این که برای دین داری و افزایش آگاهی‌های دینی خود وقت بگذاریم، اظهار داشت: توجه دادن مردم به پیچیدگی‌های امور، مقدمه‌ای برای قدم نهادن در مسیر جهاد تبیین است. این پیچیدگی خود جزئی از جهاد تبیین است و دشمنان دین از این پیچیدگی‌ها نهایت سوء استفاده را می‌برند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با اشاره به این که باید مردم را به تلاش برای فهمیدن و تدبر در امور دعوت نماییم، خاطرنشان کرد: انسان موجود پیچیده‌ای است که مکر و توجیه گری با آن همراه است؛ حتی جامعه انسانی هم گاهی روحیاتی پیدا می کند که ضرورت تبیین را افزایش می‌دهد.

وی ضمن بیان فرازهایی از آیات الهی بر اهل مجادله و بهانه‌جویی انسان اشاره و بر اهمیت احصاء روان شناسی قرآنی و ویژگی‌های کلیدی روان انسان توسط مبلغان و پرچم داران جهاد تبیین تاکید کرد و یادآور شد: «...وَ کَانَ الْإِنْسَانُ أَکْثَرَ شَیْءٍ جَدَلًا»(آیه ۵۴ سوره کهف)؛ تبیین و روشنگری و تداوم آن از الزامات مقابله با انسان مجادله‌گر است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، به آیه ۱۰ سوره شمس اشاره کرد و اذعان داشت: کسی که نفس خود را تزکیه کرد، رستگار شد؛ در مقابل آن دساها ذکر می‌شود؛ دساها همان توجیه کار بد، توسط انسان و پوشاندن عیب با بهانه‌جویی برای فرار از زیر حرف حق است.

وی فاطمه زهرا سلام الله علیها را بزرگ جهاد گر تبیین در صدر اسلام دانست و ابراز داشت: زهرای مرضیه سلام الله علیها، در سخنانی در مسجد مدینه، کسانی که حرف اشتباه را زودتر از حرف حق می پذیرید، صدا می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، تولید قیل باطل را از هنرمندی‌های رسانه‌ای توصیف کرد و یادآور شد: قیل باطل نه تنها سخنان اشتباه و نادرست، بلکه ممکن است سخن درست نابه جا باشد که مراد از آن باطل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha