شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کریمی والا

حوزه/ معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: ضروری است که برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌سازی‌ها در فعالیت‌های قرآنی و جذب جوانان به قرآن به سمتی برود که قلمرو خود را گسترده کند و لازمه این کار دوری از کارهای تکراری و اجرای کارهای ابتکاری است به نحوی که مخاطبان خود را در اختیار و دائما به دایره آن و جذابیت بیفزاییم تا کمبودها برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا، معاون فرهنگی دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه با بیان اینکه جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان در مرحله ملی در حال برگزاری است، اظهارکرد: دانشجویانی که به مرحله ملی رسیدند بعد از رسیدن چهار مرحله برنامه‌شان به اینجا مبتنی شده و در کل بالغ بر ۲۰۰ هزار دانشجو در این برنامه حضور داشتند که مرحله به مرحله مسابقه و برگزیده‌ها به مرحله بعد رهسپار شدند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت مسابقه بسیار بالاست، گفت: این مسابقه ابتدا در دانشگاه و سپس مسابقه در مناطق کشوری به لحاظ وزارت علوم و سپس ملی است که اکنون حدود یک‌هزار و ۳۰۰ نفر در مرحله ملی قرار دارند که در بخش‌های مختلف آماده مسابقه هستند.

کریمی‌والا با تصریح اینکه ما بخش‌های ادبی هنری، پژوهشی، معارفی و بخش آوایی داریم که بخش آوایی برگزار و برگزیدگان آن مشخص شدند، افزود: اینکه بگوییم تعداد ۲۰۰ هزار نفر نسبت به تعداد میلیونی دانشجویان کشوری کم است بله اما این به معنای با قرآن نبودن دیگر دانشجویان و عدم انس آن‌ها با قرآن نیست و این رشته‌ها وابسته به ذوق افراد نیز می‌باشد؛ به طور مثال بعضی ذوق قرائت ندارند یا صدای اینچنینی ندارند و بخواهند قرائت کنند یا حتی پژوهش خود را متمرکز رشته خود انجام می‌دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: اگر ما بخواهیم بررسی کنیم چه درصدی از دانشجویان ما با قرآن مأنوس و محشور هستند خیلی تعداد آن‌ها بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود اما این به این معنا نیست که بگوییم خیلی هم خوش‌بین باشیم؛ این موضوع بسیار جدی است که فعالیت‌های قرآنی نفوذ و عمقش را آنطور که باید و شاید پیدا نکرده و این مسئله بسیار هشدار دهنده است.

وی تصریح کرد: ضروری است که برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌سازی‌ها در فعالیت‌های قرآنی و جذب جوانان به قرآن به سمتی برود که قلمرو خود را گسترده کند و لازمه این کار دوری از کارهای تکراری و اجرای کارهای ابتکاری است به نحوی که مخاطبان خود را در اختیار و دائما به دایره آن و جذابیت بیفزاییم تا کمبودها برطرف شود.

کریمی‌والا بیان کرد: ما در دانشگاه قم در ترم آتی طی یک برنامه‌ریزی تصمیم داریم برای هر ۲۰ تا ۳۰ نفر یک مربی دلسوز در خوابگاه‌ها و اوقات فراغت در اختیار دهیم تا هفته‌ای یکی دو ساعت همراه باشد و حداقل به لحاظ قرائت قرآن مشکلی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه قم واحد، اداره و کانون‌های مختلف قرآنی در معاونت فرهنگی وجود دارد افزود: در خصوص فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌های ارائه شده به کارکنان و خانواده‌های دانشجویان و حتی استادان، در مجموعه دانشگاه قم دغدغه و برنامه‌هایی جدی داریم تا انس و الفت با معارف و شعائر دینی را بسط دهیم و به‌واسطه ابتکارات به منشا و منبع عوامل انگیزه‌زا توجه بیشتری شود. ما کل آنچه در معارف دینی است را جزو معارف قرآنی می‌دانیم.

معاون فرهنگی دانشگاه قم با بیان اینکه وقتی ذهن معاونت آموزشی، فرهنگی و پژوهشی همه با محوریت قرآن هدفمند شود شاهد تحول قرآنی در دانشگاه‌ها خواهیم بود، یادآور شد: سطح داوری در مسابقات ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در اوج است چرا که داوران سطح یک کشوری از سایر استان‌ها حضور دارند و دقت بسیار بالایی در امتیازها وجود دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha