جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دفاعیه پایان نامه

حوزه/ جلسه دفاعیه پایان نامه خانم مریم جعفرخانی در رشته فقه و اصول با موضوع "تنقیح مناط و مصادیق آن در فقه معاملات به معنای اخص از دیدگاه فریقین" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، صبح امروز جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه خانم مریم جعفر خانی با موضوع "تنقیح مناط و مصادیق آن در فقه معاملات به معنای اخص از دیدگاه فریقین" با راهنمایی حجت الاسلام حسین شهمیری و داوری حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی، در موسسه آموزش عالی حوزوی فدک همدان برگزار شد.

وی در این دفاعیه چنین گفت: در این پژوهش تلاش شده است به بررسی تنقیح مناط قاعده اصولی و برگرفته ازعقل پرداخته شود که مجتهد به‌وسیله آن، قصد شارع را از کلام وی استخراج کرده؛ حکم امری را که در مورد آن نصی وجود دارد به موارد دیگری که فاقد نص است، سرایت می‌دهد و هدف اصلی، بررسی تنقیح مناط و مصادیق آن در فقه معاملات است و تلاش شده با روش توصیفی تحلیلی ماهیت و حدود این قاعده اصولی را در فقه معاملات به معنای اخص از دیدگاه فریقین مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

جعفرخانی ادامه داد: یافته های پژوهش بیانگر این است که در باب تنقیح مناط گروهی براین باورند که مناط همه احکام الهی برای بشر قابل فهم است و در همه ابواب فقهی به دنبال علت آن حکم گشته اند. در مقابل، گروهی دیگر (اهل ظاهر و اخباریون) قابل درک بودن مناط احکام را انکار کرده اند، اما گروه سومی نه علت و مناط حکم را تماماً از عقل پنهان دانسته اند و نه برای همه قابل دسترس که از استنادات این گروه چنین استنباط می شود که علت حقیقی برخی از احکام پوشیده و یا دشوار است، اما امکان درک مفاسد ومصالح آن وجود دارد. لذا تلاش شده با بیان موارد جریان تنقیح مناط در معاملات بیع تولیت، بیع الحصاء، بیع دین، بیع دین به‌عین و ....، نقاط اشتراک و افتراق فریقین برای مخاطب تبیین شود. سپس جریان تنقیح مناط در معاملات غیر بیعی، چون قرض‌الحسنه، مضاربه، مشارکت و... نیز تحلیل دیدگاه فریقین و مستندات هریک بیان شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha