سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سید احمد عبودتیان

حوزه/ میان مردم بودن و مشکل مردم را شنیدن و حل کردن یک بعد ماجرا و حد اولیه مردمی سازی است اما شریک کردن مردم در احصاء مسئله و حل مسئله و واسپاری کار و در محل تسهیل گری قرار گرفتن حد اعلای مردمی سازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت در گفت و گوی اختصاصی با رسانه رسمی حوزه های علمیه، به سؤالاتی پیرامون مردمی سازی دولت پاسخ داد که تقدیم می شود .

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، منظور از «مردمی سازی دولت» چیست؟

وقتی به مردم اختیار انتخاب نماینده مجلس و شورای شهر داده می شود، مردم می توانند در حوزه اقتصاد نیز مدیریت و مالکیت خودشان را بر اساس چارچوب های قانون اساسی داشته باشند و این به معنای هرج و مرج نیست و اساسا اگر مردم در اداره امور حکومتی نقش نداشته باشند، هیچ وقت حکومت نمی تواند نیازهای آنها را برآورده سازد؛ به همین خاطر، گریزی نیست که الگوی حکمرانی بر اساس بیانیه گام دوم که دعوت عمومی همه مردم در همه ساحت هاست، محقق شود و با نقش آفرینی حلقه های میانی که می توانند کارها را سامان دهی کنند و از خود مردم هستند، به این مهم دست پیدا کنیم.

میان مردم بودن و مشکل مردم را شنیدن و حل کردن یک بُعد ماجرا، حد اولیه مردمی سازی است اما شریک کردن مردم در احصاء مسئله، حل مسئله، واسپاری کار و در محل تسهیل گری قرار گرفتن، حد اعلای مردمی سازی است.

* مردمی سازی در چه عرصه هایی اتفاق خواهد افتاد؟

مردمی سازی در همه عرصه های حکمرانی اتفاق خواهد افتاد؛ در عرصه سیاسی، در عرصه اقتصادی، در عرصه های امنیتی که تجربه مواجهه با منافقین را داشتیم، در عرصه های نظامی که الگوی سرآمدش جنگ تحمیلی است و در الگوی سازندگی که جهاد سازندگی است و در الگوی آموزش و تعلیم که الگوی نهضت سوادآموزی است.

* اقدامات اولیه در دستور کار برای مردمی سازی دولت چیست؟

اصل بر گفتمان سازی در میان جوانان، مردم و مسئولین هستند که به اراده و باور و صلاحیت کار مردم اعتماد کنند و مردم هم خودشان را در همه ساحت ها مسئول بدانند؛ در ساحت های مختلف باید طراحی و نظامِ کشف و حل مسئله توسط خود مردم داشته باشیم.

* در حکم جنابعالی از «جوانان» سخن به میان آمده بود، توضیحی در مورد نقش جوانان بفرمایید.

مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان هستند؛ نیروی جوان است که امکان خطرکردن را دارد و ظرافت های جدید دوران را درک می کند و برای خود، حق و حقوق کمتری قائل است و سرمایه های جوانی، سرمایه های پیشروی و پیشرانی است، فلذا مخاطب اصلی جوانان هستند، اما خود تعبیر جوان محل بحث است، به تعبیر خود حضرت آقا حاج قاسم سلیمانی نیز جوان است.

* عمده موانع در امر مردمی سازی چیست؟

باور سیاست مداران به مردم همانند رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) نیست و به نقش و ماهیت مردم و ولایت مردم باور ندارند. همه مردم نقش خودشان را به دلایل مختلف در مواضعی عمیقا اعمال نمی کنند و وارد نمی شوند و نیاز به یادآوری نقش مردم در جنگ و جهاد سازندگی است. مردم در جریان کرونا و مواسات با اقدامات به ظاهر کوچک خودشان یک معضل بزرگ جهانی را حل کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha