پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: انس قرآن باید در جامعه فراگیر شود و این امر با موعظه و نصیحت عملی نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در هفتمین همایش جوامع فرهنگی قرآنی عصر با عنوان محله قرآن که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، اظهار داشت: مردم باید از ارتباط با قرآن لذت معنوی ببرند و این امر امکان ندارد مگر اینکه پای قرآن مانند روضه اباعبدالله گریه کنند که در این باره احادیث بسیاری نقل شده است و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قرآن را بخوانید و گریه کنید و اگر گریه تان نمی آید، خود را به گریه بزنید. از ما نیست کسی که قرآن را با آواز دلنواز نخواند.

وی ادامه داد: قرآنی که در ایران خوانده می شود باید با سایر کشورها فرق کند و این در حالیست که تلویزیون با یک فرهنگ خاص قرآنی تسخیر شده است و قرآن را به سرعت می خوانند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه فرهنگ قرآن خواندن در جامعه ما مطلوب نیست گفت: نهی در آیات داریم که نباید قرآن به سرعت خوانده شود، خواندن یک جزء قرآن حداقل سه الی چهار ساعت باید طول بکشد مانند جلسه های روضه خوانی قدیمی؛ این در حالیست که در ماه مبارک رمضان یک جزء قرآن را در یک ساعت به سرعت قرائت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: این نوع فرهنگ قرآن خواندن را باید اصلاح کرد و شان قرآن حفظ شود در این باره امام صادق(ع) فرمود: «ان القرآن نزل بالحزن فاقرأه بالحزن؛ قرآن کریم با حزن نازل شد، پس شما نیز آن را با حزن و خشوع بخوان» در روایت دیگری از این امام آمده است: «کسی که قرآن بخواند، ولی قلبش خاضع نشود و احساس حزن در خود نکند، امر بزرگی را کوچک شمرده و زیان کرده است.»

وی خاطر نشان کرد: در زمان جنگ، وقتی قرآن خوانده می شد رزمندگان بسیار گریه می کردند که بسیاری از آنان به شهادت رسیدند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به قرائت قرآن همراه با گریه در سیره اهل بیت(ع) گفت: نقل شده است که شخصی سوره نساء را برای رسول خدا(ص) قرائت کرد، پیامبر گریه کرد و عبا بر سر کشید.

تاکید بر گریه همراه با قرآن

وی بیان داشت: روایات بسیاری داریم که در آن تاکید به قرآن خواندن همراه با گریه شده است و در سیره امامان معصوم نیز نقل شده است حضرت اباعبدالله نیز در شب عاشورا قرآن را همراه با گریه خواندند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: باید در روضه ها و سوگواری ها بخصوص شب های قدر، محرم و صفر مداحان در وسط روضه، آیات قرآن را قرائت کنند تا مردم گریه کنند ضمن اینکه قرآن و عترت از یکدیگر جدا نمی شوند باید هر دو را در مراسم ها و مناسبت ها در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه مناجات، قرآن صاعد است گفت: مناجات بازتاب آیات قرآن است اولیای خدا این روش را اجرا می کردند.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: آیات قرآن عشق بازی خداوند با بنده است که ظاهر آن سخت ولی باطن آن بسیار دلنشین است که باید قرآن به زبان ساده و به زبان همه مردم بیان شود.

اهمیت فهم قرآن

وی با تاکید بر اینکه قرآن باید فهم شود گفت: یکی از راهکار های انس با قرآن فهم آن است، به جای اینکه قرآن را تدریس کنیم باید فهم قرآن را از قاریان استخراج و به مردم بیان کرد، قرآن با همه مردم ارتباط برقرار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز کرد: طرح هایی در خصوص فهم قرآن باید طراحی شود و در مدارس و دانشگاه ها بیان شود، قرآن تا روز قیامت هدیه دارد باید مردم هیجان ارتباط با قرآن را پیدا کنند و در این زمینه باید مسابقه های قرآنی و برنامه های تشویقی اجرا کرد.

وی با تاکید بر اینکه تعلیم دادن قرآن انسان را منفعل می کند گفت: باید اجازه دهیم مردم فهمشان از قرآن را بیان کنند این امر باعث می شود تا افراد گرایش و انس به قرآن پیدا کنند و در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۴آمده است: خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اکنون مراسم و آیین های قرآنی کم شده است باید در مناسبت های مختلف مراسم های قرآنی را برگزار کنیم در مشهد مقدس امام رضا(ع) یک مراسم قرآن خوانی با سنت چند صد ساله قدیمی اجرا می شود که بسیار جذاب است.

وی با تاکید بر فرهنگ قرآنی گفت : در مراسم های مختلف، از جمله عقد، عروسی، تولد نوزاد و سایر موارد آیین ها و رسوم قرآنی را به راه بیاندازیم و قرائت قرآن را ترویج دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: رسوم، دین مردم را حفظ می کند از این رو نیاز است تا کارهای فرهنگی مختلف صورت بگیرد از این رو هدیه دادن قرآن و سایر موارد را اجرایی کنیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha