جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
توقیف نفتکش های یونان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عراق تکلیف اسرائیل را برای همیشه مشخص کرد

نماینده عضو فراکسیون الصادقون عراق روز جمعه از اقدام شجاعانه پارلمان این کشور در جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تقدیر و تشکر کرد. سهیلة السلطانی در این خصوص توضیح داد: هر گونه تلاشی از سوی هر شخصی برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی با مجازات اعدام یا زندان همراه خواهد شد. وی در مصاحبه تلویزیونی گفت: جرم شناخته شدن عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی یک دستاورد ملی است. اغلب کسانی که در جلسه جرم انگاری عادی سازی حضور داشتند از جریان‌های شیعی بودند. السلطانی افزود: این قانون به گونه‌ای است که عادی ساز یا شریک برقراری رابطه با رژیم اسرائیل را با مجازات‌هایی از زندان تا اعدام همراه می‌کند. این نماینده پارلمان عراق در پایان اشاره کرد: بغداد هیچگاه با اسرائیل و رژیم‌هایی که بدخواه این کشور هستند، عادی سازی رابطه نخواهد کرد. گفتنی است، روز گذشته نمایندگان پارلمان عراق با اکثریت آراء قانون منع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کردند. نمایندگان عراقی پس از تصویب قانون مذکور اقدام به سر دادن شعارهای ضد صهیونیستی کردند. سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن تاریخی توصیف کردن قانون جرم انگاری ارتباط با صهیونیسم، این قانون را یکی دیگر از مواضع غرور آفرین و شجاعانه ملت عراق در قبال مسائل سرنوشت‌ساز و حساس امت اسلامی، توصیف کرد. وی افزود: به نمایندگان ملت برادر عراق در پارلمان این کشور که قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کردند، تبریک می گوییم.

منبع:مهر

آمریکا در جلسه تاریخی شورای امنیت شکست خورد

روسیه و چین پیش نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی را وتو کردند.در اتفاقی تاریخی، فشار آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تشدید تحریم‌های کره شمالی ناکام ماند. این نخستین بار در ۱۶ سال گذشته و از اولین دور تحریم‌های پیونگ یانگ در ۲۰۰۶ است که اعضای شورای امنیت بر سر کره شمالی اختلاف علنی پیدا می‌کنند. روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کردند. آمریکا و ژاپن و کره جنوبی خواستار تحریم‌های جدید کره شمالی به علت آزمایش موشک بالستیک این کشور بودند.

منبع: شبکه خبر

سپاه نفتکش های یونان را توقیف کرد

روابط عمومی کل سپاه از توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی به دلیل ارتکاب تخلف در امروز (جمعه) توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس خبر داد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که یونان یک ماه قبل یک فروند کشتی نفتکش ایرانی را در آب‌های خود توقیف و طبق ادعای رویترز نفت آن را به آمریکا تحویل داده بود. آسوشیتدپرس نیز پس از این اقدام نوشت که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که در حال بررسی گزارش‌هایی در این باره است که ایران دو نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرده است. این دو نفتکش یونانی توقیف شده در خلیج فارس Prudent Warrior و Delta Poseidon نام دارند. یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده اند. این اقدام ایران پس از احضار کاردار سفارت یونان در تهران به وزارت خارجه و درخواست از این کشور برای خودداری از راهزنی دریایی صورت گرفت. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه یونان، دو خدمه نفتکش اول و هفت خدمه از نفتکش دوم تابعیت یونانی دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

روسیه پرده از جنایت بیولوژیکی آمریکا برداشت

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دست کم ۴ آزمایشگاه بیولوژیکی ایالات متحده در نیجریه وجود دارد. وزارت دفاع روسیه در این خصوص ادامه داد: آبله میمون از آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در نیجریه پخش شده است. در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است: بر این اساس، مسکو از سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌ خواهد تا فعالیت های مراکز تحت حمایت مالی ایالات متحده در این کشور (نیجریه) را مورد بحث و بررسی قرار دهد. به گزارش اسپوتنیک، اسناد رسمی توسط وزارت دفاع روسیه منتشر شده است که تأیید می کند آژانس کاهش تهدیدات دفاعی ایالات متحده (DTRA) در اوکراین با تمرکز نظامی- بیولوژیکی خاص فعالیت می کند. یادداشت تفاهم پروژه UP-۲ توسط دفتر وزیر دفاع آمریکا تهیه شد: طبق این سند، نقشه برداری از عوامل بیماری زا به ویژه عوامل خطرناک در اوکراین باید انجام می شد. در این سند اشاره شده است که وظیفه اصلی این پروژه جمع‌ آوری اطلاعات در مورد ترکیبات مولکولی پاتوژن‌ های (عوامل بیماری زا) معمولی در اوکراین و انتقال نمون ه‌هایی از سویه‌ها بوده است. گزارش مذکور می افزاید: یک یادداشت تفاهم مشابه به عنوان بخشی از پروژه UP-۱ با هدف مطالعه سایر بیماری های منتشر شده توسط بندپایان تهیه شد. در این سند به نیاز به انتقال همه مجموعه‌ های پاتوژن‌ های خطرناک به آزمایشگاه مرجع مرکزی اشاره شده است که امکان تسهیل فرآیند صادرات آنها به ایالات متحده را فراهم می‌کند . این گزارش فاش کرد: پروژه بزرگ UP-۴ به منظور بررسی امکان انتشار عفونت های عمدتا خطرناک از طریق پرندگان مهاجر انجام شد. اسناد نشان می دهند که برای دوره ای معادل از نوامبر ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰، ۹۹۱ نمونه بیولوژیکی جمع آوری شده است. اطلاعاتی در مورد اجرای ۱۰ پروژه از این قبیل (شامل UP-۳، UP-۶، UP-۸، UP-۱۰) وجود دارد که شامل کار با پاتوژن های عفونت زای خطرناک مهم می باشد. از جمله تب همراه با خونریزی کریمه کنگو و تب خوکی آفریقایی. به گزارش اسپوتنیک، ماجرا از آنجا آغاز شد که وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که تعداد قابل توجهی از آزمایشگاه های بیولوژیکی با حمایت مالی آمریکا در کشورهای جهان از جمله اوکراین وجود دارند که در زمینه تحقیقات پیرامون ویروس کرونا و برخی از عوامل بیماری زای دیگر فعالیت کرده و سپس پاتوژن های تولید شده را منتشر می کنند. پس از این افشاگری و ارائه اسناد مرتبط از سوی وزارت دفاع روسیه در اوکراین، «کنستانتین کوساچف» سناتور روسی گفت که آمریکا و اوکراین کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی (BWC) را نقض کرده و مسکو تحقیقات گسترده ای را در این زمینه آغاز می کند. سناتور روس تاکید کرد که مسکو قصد دارد تحقیقاتی را در چارچوب سازمان ملل در خصوص نقض احتمالی کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی از سوی آمریکا و اوکراین آغاز کند. بنا به گفته کوساچف، کمیسیون آزمایشگاه های زیستی پارلمان روسیه از طریق دیپلمات های این کشور شواهدی از نقض این کنوانسیون از سوی آمریکا و اوکراین دریافت کرده است. به گزارش این خبرگزاری، همچنین در ماه مارس نیز وزارت دفاع روسیه فاش کرد که آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای بهره برداری از آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی در اوکراین هزینه کرده است. به گفته ارتش روسیه، صندوق سرمایه گذاری «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، در تأمین مالی این برنامه مشارکت داشته است.

منبع:مهر

حسن آباد لرزید

زلزله‌ای به بزرگی چهار ریشتر ساعت ۱۶:۳۳ بعد از ظهر جمعه مرز استان‌های قم و تهران (حوالی حسن آباد) را لرزاند. بر اساس این گزارش، این زلزله در عمق ۲۳ کیلومتری زمین و در طول جغرافیایی ۵۱.۲۵ و ۳۵.۱۳ رخ داده است. این زمین لرزه علاوه بر تهران در قم نیز احساس شد.

منبع: مهر

نشست امنیتی در شهر دوشنبه برگزار شد

چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای درباره افغانستان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.این نشست با حضور مقامات امنیت ملی کشورهای ایران، تاجیکستان، روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان در حال برگزاری است. قرار است در این نشست تحولات کشور افغانستان و تهدیداتی که منطقه با آن مواجه است، مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای در ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ به میزبانی هند در دهلی‌ نو برگزار شده بود. علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ ای در دوشنبه سخنرانی کرد. شمخانی در ابتدای این سخنرانی از رئیس جمهور و همتای تاجیکستانی خود به خاطر برگزاری چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای تشکر و قدردانی کرد. وی در ادامه با تبیین شرایط منطقه به ویژه تحولات افغانستان در بیست سال گذشته و با اشاره به شکست و فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان برقراری امنیت و صلح و ثبات در افغانستان بوده و آن را بستر مورد نیاز برای توسعه و رفاه مردم این کشور و نیز مردم منطقه می‌داند. در غیاب کمک‌های مؤثر بین‌المللی و در شرایط تحریم‌های ظالمانه، میزبانی از این تعداد مشکلات فراوانی را بر کشور ما تحمیل کرده است. جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده‌اند از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیشتر است. مقصر اصلی در وقوع دو فاجعه شامل بروز جنگ بیست‌ساله در افغانستان و جنگ اوکراین سیاست‌های غلط و توسعه‌طلبانه آمریکا است. آمریکا نه تنها باید دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند، بلکه باید خسارت‌های مادی که در افغانستان به بار آورده را جبران کند.

منبع: مهر

آمریکا به توقیف نفتکش‌های یونانی واکنش نشان داد

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی گزارش هایی درباره توقیف ۲ نفتکش متعلق به یونان از سوی ایران است. واکنش نیروی دریایی آمریکا پس از آن رسانه ای شد که وبگاه ترِید ویند نیوز ساعاتی پیش اعلام کرد که ایران ۲ فروند نفتکش متعلق به یونان را توقیف کرده است. بر اساس اعلام این رسانه، اقدام امروز ایران در توقیف ۲ نفتکش مذکور پس از آن روی داد که یونان نفتکش حامل نفت تهران که نزدیک این کشور توقیف شده بود را به آمریکا تحویل داد. گزارش ها در این خصوص حاکیست، سوپر تانکر «دلتا پوزایدون» که مقابل سواحل عسلویه در شمال خلیج فارس توقیف شد، ۲۷۴ متر طول دارد، ساخت سال ۲۰۱۱ است و تحت مالکیت شرکت نفتی یونان قرار دارد. رسانه ها نام این ۲ نفتکش یونانی را Prudent Warrior و Delta Poseidon اعلام کرده اند. این اقدام ایران مدت کوتاهی پس از احضار کاردار سفارت یونان در تهران به وزارت خارجه و درخواست از آتن برای خودداری از راهزنی دریایی صورت گرفت که با بی‌ توجهی طرف یونانی مواجه شد. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دقایقی پیش از توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی به دلیل ارتکاب تخلف در خلیج فارس خبر داد. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ ای در این باره اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌ های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.

منبع:مهر

ایران کاردار سوئیس را احضار کرد

کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید ایران به دولت آمریکا ابلاغ شد.در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه برای رفع توقیف محموله کشتی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب‌های ساحلی یونان که با فشار و مداخله دولت آمریکا در حال انجام است، کاردار سفارت سوئیس در تهران، در غیاب سفیر این کشور توسط مدیر کل آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب نگرانی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین المللی مربوطه خصوصاً اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین المللی توسط دولت آمریکا، اعلام و بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن تاکید به عمل آمد. کاردار سوئیس اعلام کرد که مراتب را در اسرع وقت به مقامات آمریکا منتقل خواهد کرد.

منبع:مهر

مصوبه ضد صهیونیستی پارلمان عراق خشم آمریکا و انگلیس را برانگیخت

ایالات متحده آمریکا به جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق واکنش نشان داد و اعلام کرد که این مصوبه، فضای «یهودی ستیزی» را تقویت می‌کند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پارلمان عراق اعلام کرد که «ایالات متحده به شدت از تصویب قانونی در پارلمان عراق که عادی سازی روابط با اسرائیل را جرم انگاری می‌کند، ناراضی است».در این بیانیه آمده است: «این قانون علاوه بر به خطر انداختن آزادی بیان و ایجاد فضای یهودی ستیزی، کاملا در تضاد با پیشرفتی است که همسایگان عراق از طریق ایجاد روابط، عادی سازی روابط با اسرائیل و ایجاد فرصت‌های جدید برای مردم در سراسر منطقه به دست آورده‌اند».دیوید لامی، سخنگوی امور خارجه در مجلس نمایندگان انگلستان هم از قانون پارلمان عراق برای جرم انگاری عادی سازی روابط با اسرائیل انتقاد کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: «این که پارلمان عراق در حال تصویب قانونی است که کسانی را که با اسرائیل رابطه دارند مجرم دانسته و حتی تهدید به کشتن می‌کند، نگران کننده است».وی در این توییت افزوده است: «دولت انگلستان باید از اهرم دیپلماتیک خود استفاده کند و عراق را از این قانون هولناک باز دارد».پارلمان عراق پنجشنبه در جلسه‌ای پیش نویس قانونی را تصویب کرد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را جرم تلقی می‌کند. این پیش‌نویس در نسخه اصلی خود شامل ۱۰ بند اصلی از جمله جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به هر شکلی و ممنوعیت برقراری روابط دیپلماتیک، سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و یا هر گونه ارتباط دیگری و به هر شکلی با این رژیم اشغالگر است. پیش‌نویس قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط فراکسیون جریان صدر به پارلمان عراق ارائه شده بود.

منبع: ایسنا

مقام ارشد اسرائیلی راهی عربستان شد

منابع خبری رژیم صهیونیستی از سفر یک مقام ارشد این رژیم به عربستان و دیدارش با یک مسئول بلند‍‍‍پایه سعودی خبر دادند.کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که یک مقام ارشد اسرائیلی به تازگی به عربستان سعودی رفت و با یک مقام بلندپایه سعودی دیدار و گفت‌وگو داشته است. گزارشی درباره جزییات سفر این مقام ارشد رژیم صهیونیستی مخابره نشده است. پیشتر هم رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کرده بودند که ده‌ها تاجر طی ماه‌های اخیر با ویزای این رژیم به عربستان سفر کردند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی هدف از این سفرها را امضای معاملات در زمینه‌های کشاورزی و سایبری با ریاض عنوان کردند.

منبع: ایسنا

قرمز و نارنجی های کرونا به صفر رسید

طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، هم اکنون هیچ کدام از شهرهای کشور وضعیت قرمز و نارنجی ندارند. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس آخرین به روز رسانی ها، هیچ یک از شهرهای کشور همانند هفته های گذشته، در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند. تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۵۵ به ۲۵۳ شهر رسید و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۹۳ به ۱۹۵ شهر افزایش یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران و آفریقا به توافق رسیدند

پاینده گفت: با کشورهای آفریقایی برای انجام بازی تداکارتی صحبت‌هایی انجام شده و تا حدودی به توافق اولیه رسیدیم. محمد جواد پاینده مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال گفت: با هر کشوری که امکان بازی کردن با ما را داشته باشد مذاکره کردیم و برای فیفادی خرداد ناامید نیستیم. حتی به دنبال این هستیم تا با تیم‌های آسیایی یا آفریقایی که درگیر مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آفریقا نیستند بازی کنیم، آن هم به شرط اینکه اسکوچیچ تایید کند. پاینده گفت: با کشورهای آفرقایی صحبت‌هایی انجامشده و تا حدودی موافقت اولیه آن‌ها را کسب کردیم اما تا زمانی که قطعی نشود نمی‌توانم نامشان را رسانه‌ای کنم. قرار بود دیدار دوستانه‌ای بین تیم‌های ملی فوتبال کشورمان و کانادا روز پانزده خرداد در ونکوور برگزار شود، اما روز گذشته فدراسیون فوتبال کانادا به طور یک جانبه این دیدار دوستانه را لغو کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اسلحه‌های آمریکایی از جمعیت آمریکا پیشی گرفت

بر اساس نظر سنجی یک موسسه سوئیسی، آمریکا کشوری است که تعداد اسلحه‌ها از تعداد مردم آن بیشتر است و در ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۲۰ اسلحه وجود دارد.آمریکا تنها کشوری است که در آن سالانه حداقل یک تیراندازی دسته جمعی رخ می‌دهد. بر اساس این گزارش، به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی، ۱۲۰ اسلحه وجود دارد. بعد از آمریکا، جزایر فالکلند در رتبه بعدی قرار دارد و به ازای هر ۱۰۰ نفر ۶۲ اسلحه وجود دارد. در رتبه سوم نیز یمن با ۵۳ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر قرار دارد. این در حالی است که در کشورهایی ماند ژاپن و کره جنوبی، این نرخ در حدود ۰.۲ و نزدیک به صفر است. این گزارش با آوردن نظرسنجی دیگری مربوط به اکتبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که حدود ۴۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی در خانه خود اسلحه دارند و حدود یک سوم از آن‌ها اسلحه شخصی دارند. بر اساس تحقیقات این موسسه، از ۸۷۵ میلیون اسلحه غیرنظامی ثبت شده در جهان، مردم آمریکا ۴۶ درصد از این اسلحه ها، یعنی ۳۹۳ میلیون قبضه از این اسلحه‌ها را در اختیار دارند. این تحقیقات در واقع نشان دهنده این است که تیراندازی‌های دسته جمعی منظم، صرفا یک پدیده منحصر به فرد آمریکایی است. تیراندازی‌های جمعی به حوادثی گفته می‌شود که حداقل در آن ۴ نفر به غیر از خود عامل تیراندازی، کشته شوند. این تعریف شامل فعالیت‌های مجرمانه سود محور، خانواده‌کشی و خشونت‌های دولتی نمی‌شود. در ادامه گزارش آناتولی آمده است، در حالی که جمعیت آمریکا ۴ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، اما خودکشی با سلاح گرم در این کشور بالغ بر ۴۴ درصد از خودکشی‌های جهانی با سلاح گرم در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است. همچنین در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۰۰ هزار نفر آمریکایی، ۴ نفر قربانی خشونت با اسلحه شدند و این ۱۸ برابر میانگین نرخ سایر کشورهای توسعه یافته است. این گزارش همچنین به تیراندازی‌های جمعی در آمریکا پرداخت و نوشت که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ در نیمی از کشورهای توسعه یافته جهان، حداقل یک تیراندازی جمعی اتفاق افتاده است، اما در هیچ کشور توسعه یافته در این بازه زمانی بیش از ۸ مورد نبوده است. این در حالی است که در طول این ۲۲ سال در آمریکا بیش از ۱۰۰ تیراندازی جمعی اتفاق افتاده و بیش از ۲ هزار نفر در این تیراندازی‌ها کشته شدند. در حالی که کشورهای دیگر مانند مکزیک و گواتمالا نیز طبق قانون اساسی هیچ مانع قانونی برای حمل اسلحه وجود ندارد، اما تعداد اسلحه‌ها در این کشور تقریبا یک دهم آمریکا است. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، در سال ۲۰۲۰، آسیب‌های ناشی از سلاح گرم از تصادفات رانندگی به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در میان کودکان و نوجوانان آمریکا پیشی گرفت. بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، افزایش نسبی مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در میان کودکان که از جمله آن‌ها می‌توان به قتل، خودکشی و تیراندازی غیرعمد اشاره کرد، ۲۹.۵ درصد بوده است. این بدان معناست که ۴ هزار ۳۶۸ آمریکایی زیر ۱۹ سال در سال ۲۰۲۰ بر اثر خشونت با اسلحه جان خود را از دست داده اند. در سال ۲۰۲۰، یعنی آخرین سالی که از آن چنین داده‌هایی در دسترس است، ۱۹ هزار و ۳۸۴ قتل با اسلحه در آمریکا رخ داد که بیشترین میزان از سال ۱۹۶۸ تاکنون بوده است. ۲۴ هزار نفر دیگر با سلاح گرم خودکشی کردند که این موضوع تعداد کل مرگ‌های ناشی از اسلحه را به بیش از ۴۵ هزار نفر افزایش داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

طرح مسدود کردن وجوه صادرکننده چک برگشتی آغاز شد

بانک مرکزی با همکاری مجلس شورای اسلامی، طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده چک برگشتی را از فردا اجرایی می‌کند. بر اساس قانون جدید چک، فردی که در چند بانک مختلف حساب دارد، چنانچه چک او در یک حساب برگشت بخورد، مانده کلیه حساب‌های او احصاء می‌شود و در مرحله بعدی به ترتیب از بیشترین تا کمترین مانده، کسری موجودی چک برگشتی مسدود می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

واردات کالاهای مشابه تولید داخل ممنوع شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات کالاهای خارجی که مشابه تولید داخل دارند همچنان ممنوع است.آقای سیدرضا فاطمی درباره تغییرات احتمالی فهرست ممنوعیت واردات کالاهای خارجی که تولید مشابه داخلی دارند، گفت: حذف ممنوعیت واردات ۴ تا ۵ قلم کالا به دولت پیشنهاد شده که در حال بررسی آن هستیم، اما عمده ساختار ممنوعیت واردات ۲ هزار قلم کالا که از سال ۹۷ تصویب شده حفظ می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: عمده کالاهای ممنوعه وارداتی، مصرفی و نهایی هستند و ما به هیچ وجه واردات مواد اولیه و ماشین آلات را ممنوع نمی‌کنیم.

منبع: شبکه خبر

اعتماد به جانسون ریزش کرد

یکی دیگر از اعضای حزب حاکم محافظه کار ضمن استعفا از سمت دولتی، نامه عدم اعتماد به نخست وزیر انگلیس را امضا کرد.یکی دیگر از اعضای حزب حاکم محافظه کار ضمن استعفا از سمت دولتی، نامه عدم اعتماد به نخست وزیر انگلیس را امضا کرد و شمار نمایندگان هم حزبی جانسون را که استعفای او را خواستار شده اند به ۱۹ نماینده رساند. پس از گزارش خانم سوگری که بر زیر پا گذاشتن قانون قرنطینه در دفتر نخست وزیری صحه گذاشت، دور جدیدی از استعفاهای صاحب منصبان هم حزبی جانسون شکل گرفته است که تازه‌ترین آن پاول هولمز معاون وزیر کشور انگلیس است. او گفته از یافته‌های تحقیق سو گری درباره برگزاری مهمانی‌ها در زمان قرنطینه در دفتر نخست وزیر عمیقا ناراحت و از آنچه در حال وقوع است "شوکه و وحشت زده شده است".نمایندگان هم حزبی جانسون که استعفای او را از سمت نخست وزیری و رهبری حزب حاکم محافظه کار خواستار شدند می‌گویند برخلاف ادعاهای جانسون نمی‌توانند باور کنند که او حداقل از برخی میهمانی‌های غیرقانونی که زمان اجرای قرنطینه سراسری در ساختمان نخست وزیری برگزار شد آگاه نبود. گزارش خانم سو گری که مامور تحقیق درباره موارد نقض قانون قرنطینه در ساختمان نخست وزیری شد بتازگی و در پی تحقیق چهار ماهه پلیس انگلیس منتشر شد. در بررسی و گزارش پلیس که با فشار نمایندگان مجلس و افکار عمومی انجام شد و در برخی رسانه‌ها درز کرد آمده است ۱۲۶ جریمه برای ۸۳ نفر از اعضای دولت از جمله بوریس جانسون نخست وزیر، همسرش کری و ریشی سوناک وزیر خزانه داری به جرم زیر پا گذاشتن قانون قرنطینه صادر شد. همزمان با افزایش درخواست‌های درون حزبی برای استعفای جانسون او به خبرنگاران گفت: مطمئن است از حمایت کافی در میان اعضای حزب خود برای ماندن در سمتش برخوردار است. با توجه به اینکه حزب حاکم محافظه کار به ریاست جانسون اکثریت کرسی‌های پارلمان انگلیس را در اختیار دارد ظاهرا خیالش راحت است که خطر جدی متوجه او نخواهد شد.

منبع: شبکه خبر

تیراندازی در اوهایو قربانی گرفت

در تیراندازی در داخل فروشگاه والمارت در ایالت اوهایو آمریکا یک نفر کشته و یک نفر سخت مجروح شد.در تیراندازی در داخل فروشگاه والمارت در ایالت اوهایو آمریکا یک نفر کشته و یک نفر سخت مجروح شد. وقتی یکی از کارکنان فروشگاه والمارت در شهر سینسیناتی و یکی از مشتریان قصد داشتند مانع خروج یک سارق از فروشگاه شوند، در نتیجه تیراندازی سارق یک نفر کشته و فرد دیگر به شدت مجروح شد. این اتفاق روز گذشته (پنج شنبه) حدود ساعت ۸ شب به وقت محلی رخ داد و فرد مظنون موفق شد فرار کند. به گفته شاهدان، یکی از کارمندان فروشگاه و یک مشتری در این حادثه تیر خوردند، اما هنوز مشخص نیست کدامیک از آن‌ها جان باخته اند. به گفته پلیس فرد مظنون که صورت خود را با ماسک پوشانده بود، با ماشینی از محل حادثه فرار کرد. در آمریکا به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۲۰ اسلحه وجود داردتیراندازی در مدارس آمریکا به رویدادی متداول تبدیل شده است. امسال تاکنون ۸ تیراندازی در مدارس رخ داده است و هنوز ماه مه به پایان نرسیده است. از سال ۲۰۰۸ به این طرف، ۲۸۸ مورد از این کشتارها به وقوع پیوسته است. ممکن است این ارقام بالاتر هم باشد. به گفته بعضی از منابع، به ازای هر ۱۰۰ نفر آمریکایی، ۱۲۰ اسلحه وجود دارد. شبکه پرس تی وی در گزارشی با عنوان «فرهنگ اسلحه در آمریکا» گفت: آمریکا فرهنگ اسلحه منحصر به فردی دارد، چون حق مالکیت اسلحه در قانون اساسی آمریکا آمده است. آمریکا تنها کشور جهان است که در آن تعداد اسلحه‌های غیرنظامی (اسلحه‌هایی که در اختیار غیرنظامیان است)، بیشتر از مردم است. در ازای هر ۱۰۰ آمریکایی، ۱۲۰ اسلحه وجود دارد. در هیچ کشور دیگری تعداد اسلحه‌های غیرنظامی بیشتر از مردم نیست. تخمین زده می‌شود که آمریکایی‌ها ۳۹۳ میلیون اسلحه غیرنظامی از میان ۸۵۷ میلیون اسلحه غیرنظامیِ در دسترس در جهان را در اختیار داشته باشند که حدود ۴۶ درصد از کل اسلحه‌های غیرنظامی جهان را تشکیل می‌دهد. تعداد کشته شدگان در آمریکا بر اثر خشونت با سلاح گرم در سال ۲۰۱۹، حدود ۴ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر بود. کودکان در آمریکا در سال جاری میلادی بیشتر از نیروهای پلیس هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده اند. به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه نیوزویک، آمار منتشر شده نشان می‌دهد ۲۰ افسر پلیس در سال ۲۰۲۲ در جریان درگیری و تیراندازی کشته شده اند. این درحالی است که در همین مدت ۲۴ دانش آموز در نتیجه تیراندازی در مدارس جان خود را از دست داده اند. نشریه اجوکیشن ویک (Education Week) در گزارشی نوشت: تیراندازی در مدارس که مایه وحشت دانش آموزان، معلمان، والدین و جامعه می‌شود همیشه بحث‌هایی را درباره حقوق مربوط به سلاح و امنیت مدارس به راه می‌اندازد. طبق این گزارش ۲۷ تیراندازی در سال ۲۰۲۲ در مدارس آمریکا و ۱۱۹ تیراندازی از سال ۲۰۱۸ تاکنون رخ داده است. تیراندازی در مدرسه ابتدایی راب The Robb Elementary School که به کشته شدن ۲۱ نفر شامل ۱۹ کودک و دو نفر از کارکنان منجر شد، موجب شد تا تعداد کودکان قربانی تیراندازی در آمریکا از تعداد افسران پلیسی که در حین وظیفه کشته شده اند، بیشتر شود. تیراندازی دیگری که تعداد کشته شدگان را به ۲۴ نفر رساند در مدرسه راهنمایی در کارولینای جنوبی در ۳۱ مارس بود. در این تیراندازی یک دانش آموز ۱۲ ساله کشته شد که در آن زمان کوچکترین قربانی در تیراندازی مدارس در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شد.

منبع: شبکه خبر

بازار کم‌فروشی داغ شد

چند ماهی است که تولیدکنندگان محصولات شوینده به‌بهانه افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید درخواست‌های متعددی مبنی بر افزایش قیمت را به سازمان حمایت ارسال کرده‌اند اما هنوز مجوزی مبنی بر افزایش قیمت‌ها را دریافت نکرده‌اند. با وجود این، در ۲۸ اردیبهشت در فضای مجازی نامه‌ای از سوی انجمن صنایع شوینده منتشر شد که نشان از افزایش قیمت محصولات این صنعت از ۵۰ تا ۸۰ درصد داشت، در آن مقطع یک مقام آگاه در ستاد تنظیم بازار این موضوع را کذب خواند و گفت: تاکنون هیچ بحثی در خصوص قیمت‌های جدید محصولات صنایع شوینده نشده است و هرگونه افزایش قیمت بدون مجوز ممنوع است. وی افزود: نامه منتشرشده بدون تاریخ، امضا و مهر است و به‌نظر می‌رسد ناشی از فضاسازی برخی اعضای انجمن و به‌منظور دریافت مجوز افزایش قیمت باشد. چند روز بعد با وجود عدم ابلاغ رسمی مصوبه سازمان حمایت، بختیار علم‌بیگی رئیس انجمن صنایع شوینده و آرایش بهداشتی بار دیگر ادعا کرد ‌که سازمان حمایت با افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی قیمت صنایع شوینده و آرایشی بهداشتی موافقت کرده است. انتشار اخبارهای نادرست و التهابات بازار در نهایت باعث شد وزیر صنعت در این خصوص اعلام کند: انجمن صنایع شوینده در اعلام افزایش قیمت کالاهای خود اشتباه کرد، زیرا فقط با افزایش قیمت برخی کالاها موافقت شده بود که صنایع شوینده در این گروه قرار ندارد، باید تولیدکنندگان قیمت‌ها را به قبل برگردانند. در زمان حاضر با وجود مخالفت ستاد تنظیم بازار در افزایش قیمت محصولات شوینده گویا واحدهای تولیدی به کم‌فروشی روی آورده‌اند تا از آن طریق بتوانند به‌نوعی افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود اجرا کنند. مشاهدات بازار نشان می‌دهد کمبود عرضه و کم‌فروشی محصولات شوینده در بازار به وجود آمده است و همین امر باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است. به‌نظر می‌رسد برای جلوگیری از این گونه اقدامات باید واحدهای نظارتی ورود پیدا کنند و با این گونه اقدامات خودسرانه تولیدکنندگان برخورد لازم صورت گیرد.

منبع: تسنیم

ایران نوزدهمین خودروساز جهان شد

ایران با تولید حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۱ به عنوان نوزدهمین خودروساز جهان در این سال شناخته شد.آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نشان می‌دهد تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۸۰ میلیون و ۱۴۵ هزار دستگاه رسیده است. تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۰ و در اثر شیوع کرونا بیش از ۱۳ درصد افت کرده بود. بر اساس این گزارش تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۱ نیز با رشد ۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۸۹۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه رسیده است. در رده‌بندی بزرگترین خودروسازهای جهان در این سال جایگاه نوزدهم به ایران رسیده است. به عبارتی فقط کشور جهان تولید خودرو بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند. انگلیس با تولید ۹۳۲ هزار دستگاه، یک پله بالاتر از ایران و در جایگاه هجدهم قرار گرفته است. تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۱ بالاتر از کشورهایی مثل ایتالیا با تولید ۷۹۵ هزار دستگاه، آفریقای جنوبی با تولید ۴۹۹ هزار دستگاه، لهستان با تولید ۴۳۹ هزار دستگاه، پرتغال با تولید ۲۸۹ هزار دستگاه، تایوان با تولید ۲۶۵ هزار دستگاه، بلژیک با تولید ۲۶۱ هزار دستگاه، اتریش با تولید ۱۳۶ هزار دستگاه، فنلاند با تولید ۹۳ هزار دستگاه و مصر با تولید ۲۳ هزار دستگاه بوده است. چین با اختلاف بسیار زیاد نسبت به آمریکا بزرگترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۱ بوده است. تولید خودرو چین در این سال ۲۶ میلیون و ۸۲ هزار دستگاه گزارش شده است. تولید خودرو چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۳ درصد رشد داشته است.چین تقریبا ۳ برابر آمریکا خودرو تولید می‌کند. آمریکا با تولید ۹ میلیون و ۱۶۷ هزار دستگاه در رده دوم و ژاپن با تولید ۷ میلیون و ۸۴۶ هزار دستگاه در جایگاه سوم جهان قرار گرفته‌اند. کشورهای هند با تولید ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار دستگاه، کره جنوبی با تولید ۳ میلیون و ۴۶۲ هزار دستگاه، آلمان با تولید ۳ میلیون و ۳۰۸ هزار دستگاه، مکزیک با تولید ۳ میلیون و ۱۴۵ هزار دستگاه، برزیل با تولید ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار دستگاه، اسپانیا با تولید ۲ میلیون و ۹۸ هزار دستگاه و تایلند با تولید ۱ میلیون و ۶۸۵ هزار دستگاه نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم را در رده‌بندی بزرگترین خودروسازان جهان به خود اختصاص داده‌اند. میزان تولید خودرو برخی کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۱ عبارت بوده است از: روسیه ۱ میلیون و ۵۶۶ هزار دستگاه، فرانسه ۱ میلیون و ۳۵۶ هزار دستگاه، ترکیه ۱ میلیون و ۲۷۶ هزار دستگاه و کانادا ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه.

منبع: ایرنا

مردم پنجمین اقتصاد بزرگ جهان فقیرتر شدند

فشار ناشی از افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و تورم بی سابقه در انگلیس باعث شده تا مراجعه به بانک‌های غذا به عنوان تنها راه معیشت بسیاری از خانواده‌ها در پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. آمارها نشان می‌دهد که سطح مراجعه به بانک‌های غذا در انگلیس، در شرایطی که تورم به ۹ درصد رسیده و خطر رکود اقتصادی در اواخر سال جاری میلادی قابل پیش‌بین است تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. این امر سبب شده تا بسیاری از این مراکز با کمبود شدید بودجه و انبار کالا مواجه شوند. خانمی با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی تماس گرفت تا تشریح کند که چگونه برای سیر کردن شکم فرزندانش با مشکل مالی شدید مواجه است. او که اخیرا از کار برکنار و به کمک هزینه‌های معیشتی دولت متوسل شده است با گریه می‌گفت که فرزندانش را بدون خوردن صبحانه روانه مدرسه کرده تا شکم خود را با غذای رایگانی که به کودکان خانواده‌های مستضعف تعلق می‌گیرد سیر کنند. او که تمایلی نداشت تا نامش را فاش کند می‌گفت که این روزها حیات او و خانواده‌اش درحالی به بانک‌ غذا وابسته است، که هم بلحاظ فاصله مکانی دور است و هم محدودیت‌هایی برای تعداد مراجعه به آن وضع شده است. در همین حال نشریه ایندیپندنت گزارش داد: قبوض سرسام‌آور انرژی و غذا، میلیون‌ها نفر را به اعماق مشکلات مالی سوق داده و بانک‌های مواد غذایی و مراکز اجتماعی در سراسر بریتانیا می‌گویند که به اندازه کافی برای مردم مستاصل، ندارند. این نشریه به نقل از مشیل دانلی صاحب یکی از بانک‌های غذا در شرق لندن نوشت: ما با مشکل شدید مواجه هستیم،. قبلاً می‌توانستیم تا ساعت ۴ بعدازظهر غذا توزیع کنیم، اما اکنون تا ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه ظهر، همه غذاها تمام شده است. ایندیپندنت در ادامه نوشت: دانلی هر هفته خواربار و غذای گرم رایگان به چند ده نفر از ساکنان منطقه هاکنی، ارائه می دهد. تقریباً نیمی از کودکان آنجا در فقر هستند. او می گوید که از زمستان، حداقل ۳۰ تا ۴۰ نفر جدید به او مراجعه کرده اند. قیمت‌ها در انگلیس به دلیل تبعات برگزیت، بحران کرونا و شرایط ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های اخیر تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی انگلیس دو هفته پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد. شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹ درصد در ماه گذشته میلادی (آوریل) رسیده است. این رقم علاوه براینکه بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود، در واقع یک جهش دو درصدی را در عرض یک ماه نشان می‌دهد. پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۰ درصد می رسد. قیمت ها در انگلیس درحالی افزایش یافته که درآمد بسیاری از مردم با تورم موجود سازگاری ندارد. کسانی هم که درآمد پایینی دارند و به کمک‌ هزینه های معیشتی دولت وابسته هستند، بیشترین ضربه را متحمل شده‌اند. البته سایر نقاط جهان نیز با افزایش تورم مواجه است. در ایالات متحده، بانک های مواد غذایی می گویند افزایش قیمت غذا و گاز و تورم تقاضا برای حمایت از آنها را تشدید می کند، در حالی که هزینه های نیروی کار و توزیع آنها در حال افزایش است و کمک های مالی کاهش یافته است. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند در ماه های آینده اوضاع بدتر شود. اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلیس، نسبت افزایش "آخرالزمانی" قیمت مواد غذایی به دلیل جنگ در اوکراین هشدار داده است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول هم انتظار می‌رود بریتانیا در سال ۲۰۲۳ کندترین رشد اقتصادی را در بین کشورهای گروه هفت تجربه کند.

منبع: ایرنا

رییس جمهوری سابق مولداوی حبس خانگی شد

ایگور دودون رییس جمهوری سابق مولداوی که از طرفداران روسیه به حساب می آید، یک ماه تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.دادگاه بخش سیوکانا در کیشینف پایتخت مولداوی با رد درخواست دادستان ها برای ماندن دودون در یک بازداشتگاه، حکم بازداشت خانگی به مدت ۳۰ روز برای وی را صادر کرد. این دادگاه حکم داد که پتر مرینانو برادر همسر دودون که قرار بازداشتش همراه با رییس جمهوری سابق صادر شده است ، ۳۰ روز آینده را در بازداشتگاه پیش از محاکمه می ماند. دودون عصر سه‌شنبه پس از بازرسی‌های طولانی در خانه، دفاتر، خانه والدین و سایر مستغلاتش، بازداشت شد. یک روز پیش از دستگیری وی، دادستان ها اتهاماتی را مبنی بر تامین مالی یک حزب سیاسی (که حداقل سه سال زندان دارد)، خیانت (حداقل ۱۲ سال زندان) و درآمدهای غیرقانونی (حداکثر ۷ سال زندان) علیه او مطرح کردند. دستگیری دودون که از حامیان روسیه محسوب می شود، درحالی است که مولداوی نسبت به حمله روسیه به خاک کشورش نگران است. در همین راستا روز سه شنبه گذشته دولت روسیه نسبت به بازداشت رییس جمهور سابق مولداوی ابراز نگرانی و اعلام کرد: امیدواریم حقوق دودون رعایت شود. ‌اواخر ماه آوریل، منطقه جدا شده از مولداوی (ترانس نیستریا) که هم مرز با اوکراین است، هدف چند انفجار قرار گرفت. در پی این انفجارها که مقر وزارت امنیت دولتی منطقه ترانس نیستریا را لرزاند، نگرانی‌ها مبنی بر گسترش جنگ در این منطقه هم مرز با اوکراین بالا گرفت. با این حال وزارت دفاع مولداوی ابزار اطمینان کرد که هیچ تهدیدی از سوی روسیه متوجه این کشور نیست. وزارت دفاع مولداوی اعلام کرد: علیرغم گزارش‌های اخیر در رسانه‌ها، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این کشور با تهدید نظامی از سوی روسیه مواجه است را شاهد نیستیم.

منبع: ایرنا

آمریکا مجوز فروش سامانه های موشکی به استرالیا را صادر کرد

همزمان با برنامه استرالیا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه هند-اقیانوسیه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دولت این کشور مجوز فروش سامانه های موشکی به استرالیا را صادر کرده است.پنتاگون اعلام کرد که دولت آمریکا فروش سلاح هایی به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار به متحدانش را تصویب کرد. این سلاح ها شامل چندین فروند بالگرد به مصر و موشک هایی به هلند می باشد. استرالیا طی یک سال گذشته به علت افزایش حضور چین در منطقه هند- اقیانوسیه به دنبال تقویت نیروهای دفاعی بوده است. سال گذشته این کشور قراردادی برای خرید زیردریایی های هسته ای از آمریکا و انگلیس تنظیم کرد. فروش سامانه های موشکی «هیمارس» و تجهیزات مرتبط با آن برای استرالیا تقریبا ۳۸۵ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. وزارت دفاع آمریکا گفت که استرالیا درخواست ۲۰ سامانه موشکی هیمارس را داده و پیمانکاران اصلی آن شرکت های لاکهید مارتین، چلتون و ال۳هریس خواهند بود. آمریکا همچنین فروش بالگردهای سی اچ-۴۷اف چینوک و تجهیزات مرتبط با آن را به مصر با ارزش تقریبی ۲.۶ میلیارد دلار تصویب کرد. بر اساس اعلام پنتاگون، مصر درخواست ۲۳ فروند از این بالگردها را کرده که پیمانکار اصلی آن شرکت «بوئینگ هلیکوپتر» است. در همین راستا هلند نیز با افزایش سفارش پیشین خود موشک هایی به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار از آمریکا خریداری خواهد کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha