پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 1027183
۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
یبر

حوزه / اگر جامعه ای را ارزیابی کنید به این معادله دست می یابید که هرچه آسیب های خانواده افزایش پیدا کند، جامعه نیز هنجار شکن تر و آسیب هایش بیشتر است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه درکاشان مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، با حضور نماینده ولی‌فقیه در کاشان، سرپرست فرمانداری، روسای دانشگاه های آزاد اسلامی، فنی و حرفه ای شهید رجایی و پیام نور کاشان، با همکاری هیأت دانشجوئی فاطمیون و هیأت امام جعفر صادق علیه‌السلام در دانشگاه کاشان برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال اساتید، کارمندان و دانشجویان همراه بود، دانشگاهیان با حرکت کاروان عزا از سازمان مرکزی دانشگاه کاشان به طرف گلزار شهدا و مسجد دانشگاه به عزاداری پرداختند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیّون کارشناس حوزه خانواده و تربیت هم در این مراسم، وجود مبارک امام صادق علیه السلام در مباحث علمی برای رشد و تعالی انسانها را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: برای کار فرهنگی و دینی در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی، یکی از اولویت های مهمی که برای سرمایه گذاری فکری لازم است، مساله خانواده است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب وقتی سند خانواده را ابلاغ کردند، اولین بند از این سند این بود که ما باید به سمت خانواده جامعه محور حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: وقتی جامعه را مانند کندوی عسل بدانیم، سلول های کندوی عسل، خانواده است که اگر سالم بماند شما با یک جامعه سالم مواجه خواهید بود و به همین میزان اگر سلول های کندوی عسل آسیب ببیند، با یک جامعه آسیب دیده مواجه می شوید.

تراشیون ادامه داد: اگر جامعه ای را ارزیابی کنید به این معادله دست می یابید که هرچه آسیب های خانواده افزایش پیدا کند، جامعه نیز هنجار شکن تر و آسیب هایش بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای پرطلاق شهرهایی هستند که آسیب های آن شهر نیز بیشتر است، خاطر نشان کرد: اگر به دنبال جامعه متعالی و جامعه رشد هستیم باید روی هسته مرکزی آن سرمایه گذاری کنیم.

کارشناس تربیتی، با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام که فرمود اگر مرد بخواهد مدیریت خانواده خودش را در اختیار بگیرد به سه ویژگی نیاز دارد، افزود: یکی از ابزار ها و عناصر مدیریت خانواده این است که مرد باید نسبت به خانواده اش خوش مشرب و خوش برخورد باشد، کلام و اخلاق و رفتار خوب می تواند عاملی برای استحکام خانواده باشد.

وی، با اشاره به اینکه یکی از ضعف هایی که امروز در خانواده وجود دارد این است که آن ارکان خانواده در جای خودش قرار ندارد، افزود: مرد باید مهربانترین و بهترین اخلاق را نسبت به همسرش داشته باشد، همانگونه که حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمودند: قدرت کلام از شمشیر بیشتر است.

تراشیون، محبت را از دیگر ویژگی ها و عناصر مهم در مدیریت خانواده عنوان کرد و اظهار داشت: به همسرانتان در محبت دریغ نکنید و خیلی از مشکلات را با محبت می توانیم حل کنیم.

وی افزود: در فرهنگ خانواده بدی را نباید با بدی جواب داد و باید شنونده خوبی بود، لذا شنیده ها را خوب تحلیل و ریشه یابی کنید و راهکار بدهید.

کارشناس حوزه خانواده و تربیت، معاشرت خوب برای زندگی، کلام خوب و گفتگوی خوب را رمز خانواده موفق دانست و خاطر نشان کرد: یکی از این ویژگی ها پاکی زبان است؛ ما مسلمان هستیم ولی بر اساس آموزه های دینی رفتار نمی کنیم و بر اساس معیاری که اسلام تعیین کرده پیش نمی رویم.

تراشیون در پایان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به برگزاری کرسی های آزاداندیشی، افزود: برگزاری کرسی های آزاداندیشی برای بیان گفت‌وگوها و صحبت کردن و تبادل اندیشه ها لازم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha