پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ددیار

حوزه/ علما و بزرگان هند در قلب حوزه های علمیه اثر گذار بوده و اسلام و تشیع مرهون خدمات و زحمات آن هاست‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در دیدار جمعی از ائمه جمعه هند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علمای اسلام به خصوص علمای بزرگ کشور هند گفت: علمای هند منشأ خدمات و زحمات زیادی در نجف، قم و دیگر نقاط دنیا شدند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به تاثیر علمای هند و بزرگان برخاسته از این کشور بر اسلام و تشیع بیان کرد: تردیدی نیست که علمای هند و بزرگان برخاسته از این کشور در قلب حوزه های علمیه تأثیر گذار بوده و اسلام و تشیع نیز مرهون خدمات و زحمات آن هاست و وظیفه ما امروزه برافراشته نگه داشتن این پرچم است و باید متناسب با دنیای امروز قدم های بزرگ برداریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه از خدمات انجام شده در هند ابراز خرسندی کرد و عنوان کرد: فعالیت های خوب انجام شده در هند همچون سامان گرفتن شبکه امامت جمعه و اتصال این شبکه ها به یکدیگر و انسجام آنها از کارهای بسیار ارزشمند و راهبردی است.

عضو فقهای شورای نگهبان به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) یاد آور شد: در ۲۵۰سال حضور ائمه اطهار (علیهم السلام) مقطع زمانی حضور امامین صادقین (علیهم‌السلام) یک‌ مقطع مهم و بی نظیر بود.

آیت الله اعرافی ضمن اشاره به کتاب مسند الامام الصادق خاطرنشان کرد: این کتاب ارزشمند ۲۲ جلدی مجموعه ای از روایات امام صادق (علیه السلام) است که قریب ۴۰ هزار حدیث در این اثر جمع آوری شده است.

وی در ادامه محتوای احادیث آن حضرت را غنی از هر نظر دانست و افزود: محتوای حدیثی امام صادق(ع) شامل همه پیکره معارف اسلام است و همه فصول و ابواب اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی را پوشش می دهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: امام صادق (علیه السلام) به طور مستقیم و غیر مستقیم در تعمیق و اصلاح فکر اسلامی اثر داشته که اثر مستقیم و آشکار آن را همه دیده و شنیده اید و اثر غیر مستقیم آن را کمتر کسی خبردار است و آن آثار غیر مستقیم در دورانی که تلاطم و امواج فکری در جامعه حاکم شده بود، نمایان شد که می توان برای مثال، ورود اندیشه های فلسفی از یونان باستان به اسلام، شکل گیری مذاهب اسلامی و مباحث داخلی شیعه را نام برد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: دنیای امروز با اینکه مشترکاتی با اعصار پیشین دارد، تفاوت هایی نیز دارد که مهم ترین آن شکل گیری پر زرق و برق تمدن غربی است که این مسئله، رسالت ما را سنگین تر می‌کند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه جامعه با پیشرفت روبرو است گفت: پیشرفت جامعه این را می طلبد که طلاب نیز به یک پله بالاتر صعود کنند و شما نیز در بین طلاب خود تبلیغ و ترویج کنید تا به این مهم دست یابند.

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اینکه هر آیین و دینی دارای نظام عبادی خاص خود است، افزود : اسلام یک نظام عبادی خاص خود را دارد و مهم ترین ویژگی نظام عبادی این است که در این نظام، واجبات توسلی و تعبدی با هم گره خورده و این هنر عالمان دینی است که بتوانند سایه عبادت به معنای خاص را در تمام زندگی خود و عالم بگسترانند .

آیت الله اعرافی ویژگی دیگر عبادت را جمعی بودن آن دانست و بیان کرد: گرچه برخی از عبادات کاملا فردی است اما دارای رویکرد اجتماعی است و همه این نظام عبادی در نماز جمعه جمع شده و نماز جمعه از جامع ترین عبادات است که با حج برابری می کند .

امام جمعه قم در پایان تأکید کرد : نماز جمعه عبادتی جامع از هر نظر است لذا خطیب جمعه و نماز جمعه باید با همه متفاوت باشد و نظام عبادی اسلام در نماز جمعه به اوج خود می‌رسد و کسی که متکفل این منصب و موقعیت است، باید مسئولیت شناس و ممتاز باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha