جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست «مکتب جعفری»

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین جبرئیلی، گفت: گفتمان و فرهنگ مقاومت با جریان شیعی گره خورده است و علت ماندگاری شیعیان در طول تاریخ برخلاف بسیاری از گروه ها وفرقه ها نیز همین مقاومت بوده است و باید بدانیم که امروز نیز بدون مقاومت ثمره ای به دست نخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت شهادت امام صادق (ع)، نشست «مکتب جعفری» نقش مکتب جعفری در شکل گیری فرهنگ مقاومت و حماسه هایی نظیرآزادی خرمشهر با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد صفر جبرئیلی به صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی پیرامون اهمیت دوران امام صادق (ع) در شکل گیری تفکر شیعی گفت: در دوران امامان معصوم ما، دوران امام صادق (ع)، یکی از ادوار تاثیرگذار حیات فکری بشریت، اسلام و تشیع است؛ چراکه در زمان پیشوای ششم شیعیان، بیشترین تاثیرگذاری از نظر فکری، مبانی، علمی، عقیدتی و جامعه سازی اتفاق افتاد و شیعه جامعه پیدا کرد.
وی در ادامه پیرامون اهمیت مقاومت افزود: مقاومت یکی از لوازم حیات در زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی است و این در نظام سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی جامعه نیز وجود دارد و در قرآن نیز بارها به موضوع استقامت اشاره شده است.
حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی ادامه داد: خود پیامبر گرامی اسلام نه فقط در شعب ابی طالب بلکه در مکه و مدینه نیز در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مقاومت کردند و برای مثال یکی از اقدامات ایشان مخالفت با نام گذاری ها و اسامی بود که یک مقاومت فرهنگی بود و این رویه در دوران امیرالمومنین، امام حسن (ع) و سایر ائمه نیز ادامه داشته است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی دیگر از نمونه های کمتر اشاره شده در عرصه فرهنگ مقاومت، در زمان امام سجاد (ع) بود که ایشان با وجود خفقان و شرایط زمانه، با حضور خود در مسجد پیامبر و گاهی پاسخ دادن به مخالفان به زبان دعا در مقابل مختلفان ایستادگی می کردند.
حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی پیرامون مقاومت در عصر امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: در زمان امام صادق (ع) نیز شرایط بسیار سخت بود؛ چرا که حکومت عباسی در آن زمان با منصور دوانقی به ثبات رسیده بود؛ اما مقاومت امام صادق (ع) در آن عصر باعث رقم خوردن یکی از بهترین دوران تشیع شد.
وی اضافه کرد: این مقاومت از چند جهت بود که از جمله مهم ترین آنها می توان به مقاومت از جهت داخلی و ایستادگی در مقابل بنی حسن، مقاومت در مقابل خشونت، مقاومت در برابر زیاده خواهی دشمنان و حاکمان، مقاومت در برابر عالمانی که تحت تاثیر حاکمان بودند و در نهایت مقاومت در مقابل انحرافات در خانه خود و ادامه راه امامت اشاره کرد.
وی ادامه داد : یکی از راهبردی ترین راه ها برای رسیدن مقصد که خود یک نوع مقاومت نیز به شمار می رود سپر تقیه است که در زمان امام صادق (ع) نهادینه شد و یک ابزار مقاومت بود
حجت الاسلام والمسلمین جبرئیلی در پایان با اشاره به جریان مقاومت در عصر حاضر گفت: گفتمان و فرهنگ مقاومت با جریان شیعی گره خورده است و علت ماندگاری شیعیان در طول تاریخ برخلاف بسیاری از گروه ها وفرقه ها نیز همین مقاومت بوده است و باید بدانیم که امروز نیز بدون مقاومت ثمره ای به دست نخواهد آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha