شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حضرت معصومه(س)

حوزه/ نشست برخط علمی-پژوهشی بررسی تطبیقی سبک زندگی دختران امروز با سبک زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها از سوی مدارس علمیه خواهران اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زینب بهجت پور، دبیر علمی گروه قرآن حوزه های علمیه خواهران، در نشست برخط علمی-پژوهشی «بررسی تطبیقی سبک زندگی دختران امروز با سبک زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها» با اشاره به برخی از کرامات آن بانوی مکرمه، حضرت معصومه(س) را الگویی در دسترس و قابل پیروی برای بانوان و دختران امروز برشمرد و گفت: در کرامت حضرت همین بس که شهر قم به واسطه وجود ایشان، مرکز تشیع و اهل علم و دانشمندان به نام بوده و آشیانه اهل بیت علیهم السلام معرفی شده است.

دبیر علمی گروه قرآن حوزه های علمیه خواهران در ادامه سبک زندگی را به معنای مجموعه ای از ارزش ها، شیوه های رفتار، حالت ها و سلیقه ها و روش زندگی افراد، دانست و گفت: سبک زندگی اسلامی باید در همه ابعاد خود، رنگ و بوی دینی داشته باشد که این امر در زندگی حضرت معصومه (س) به خوبی نمایان است. بنابراین با شناخت اصول و شاخص های سبک زندگی این بانوی مکرمه می توانیم رفتارها و روش زندگی خود را با ایشان بسنجیم و معیار صحیحی در ارزیابی شیوه زندگی مورد نظر اسلام به دست آوریم.

وی، اصول محتوایی حاکم بر سبک زندگی حضرت معصومه(س) را توحید و عبودیت خداوند، آزادی معنوی و رها بودن از قید و بندهای دنیای مادی، کرامت انسانی، عدالت و میانه روی، و زهد و تقوی دانست و گفت: حاکم بودن این اصول بر نگرش و رفتار، و انتخاب های ایشان باعث شده تا این بانوی محترمه در همین دنیا حیات طیبه داشته باشند و با طهارت و پاکی به بالاترین کمالات انسانی دست یابند. این در حالی است که در سبک زندگی مادی گرایانه انسان بنده هوای نفس خود می شود و آزادی در آن به معنای غوطه ور شدن در لذات دنیا و روی آوردن بیشتر به شهوات است.

بهجت پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که پیروی از اصول و شاخصه های حاکم بر سبک زندگی ایشان می تواند ما را در مسیر بندگی خداوند قرار دهد و در دوراهی های زندگی چراغ راه بانوان و دختران امروز باشد، از جمله شاخصه های محتوایی حاکم بر سبک زندگی حضرت معصومه (س) را حق محوری و حق پذیری، کمال جویی، الگوپذیری و ولایت مداری، و انسجام در اعمال خود دانست و تاکید کرد: حق پذیری در حقیقت محصول اعتقاد به اصل توحید است؛ زیرا اعتقاد به توحید انسان را در برابر حق تسلیم و خاضع می نماید و از عصیان و سرکشی در برابر حق دور نگه می دارد.

دبیر علمی گروه قرآن حوزه های علمیه خواهران در ادامه با معرفی تعدادی از بانوان عالمه و متدین که از بزرگان عرصه فقه و حدیث و علوم دینی بوده اند به بررسی برخی از ویژگی های آنان پرداخت و به طلاب جوان توصیه کرد که با الگو قرار دادن این بانوان، در عرصه علم آموزی و کسب معارف اسلام و کمالات انسانی کوشا باشند تا در دنیای امروز هم خود اهل نجات شوند و هم بتوانند راهنمای دیگران در پیروی از ارزش های دین مقدس اسلام باشند.

گفتنی است، نشست علمی-پژوهشی: «بررسی تطبیقی سبک زندگی دختران امروز با سبک زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها» توسط کانون پژوهشی صدرا متشکل از مدارس علمیه: زهرای مرضیه اصفهان، کوثر تیران، فاطمة الزهرا ورزنه، الزهرا زرین شهر، صالحات فولادشهر، الزهرا دهاقان و فاطمیه اندان، در دهه کرامت برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha