پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی قهرمانی

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه، با تأکید بر لزوم بازتعریف نقش حوزه و روحانیت بر اساس نگرش تمدنی تصریح کرد: بدترین بیماری فرهنگی زمانه ما، بی انگیزگی و بی تفاوتی در بین برخی از مردم است.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به لزوم شناسایی و احصاء دقیق آفات و آسیب های فرهنگی جامعه در شرایط کنونی اظهار داشت: به عقیده بنده، بدترین بیماری فرهنگی که الان دامنگیر جامعه ما شده، بی انگیزگی و بی حسی مفرطی است که متأسفانه شاهدش هستیم و همین امر باعث شده هر کسی صرفاً کلاه خود را بچسبد و چندان کاری به جامعه و شرایط و تحولات آن نداشته باشد.

وی افزود: بخشی از دلایل وقوع این مسأله به خاطر تأثیرگرفتن از سبک زندگی غربی است و این که برخی از ما صرفاً برای خودمان و منافعمان ارزش و اهمیت قائل هستیم و اگر اتفاقی در جامعه بیفتد که تبعات و پیامدهای آن به ما نیز به نوعی برگردد و تأثیرش را بر ما به شکل مستقیم بگذارد آن وقت برایمان قضیه مهم می شود.

ریشه بسیاری از انحرافات و آلودگی ها

وی با بیان این که همین منفعت محوری و ترجیح خود بر جامعه در بسیاری از زمینه ها باعث آلودگی ها و معضلاتی شده است، گفت: واقعیت آن است که این آسیب و آفت بسیار جدی است که به عنوان یک آسیب مهم فرهنگی تأثیرش را در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر جای می گذارد.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، در قضایای مختلف گاه دوست داریم آن طور که ما می خواهیم مباحث و مسایل روایت شود و حتی اگر خدمتی هم مطرح می شود، آن طور که ما می خواهیم باید روایت شده و انعکاس پیدا کند، کما این که متأسفانه در مباحث انقلابی و عدالت خواهانه برخی جریانات که تمایل دارم از آن ها به عنوان عدالت خوار(!) یاد کنم، این رویکرد ناپسند را دارند.

وی افزود: در واقع این افراد، انقلاب را آن طور که می خواهند و دوست دارند تفسیر می کنند به خصوص در بحث عدالت که تعریف خودشان باید محور قرار بگیرد و هر چه از این چارچوب خارج باشد را اساساً نمی پذیرند و نفی می کنند.

اندکی از تبعات بی انگیزگی و بی تفاوتی مفرط

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات نیز در بین برخی افراد و جریان ها، شاهد بی انگیزگی های مفرطی هستیم که خودش عوارض و آسیبهای جدی به همراه دارد و لذا به نظرم باید نسبت به مساله بی انگیزگی و بی تفاوتی که بزرگترین بیماری فرهنگی می باشد، فکری کنیم و این را هم بدانیم که هر چه جلوتر برویم دامنه تأثیر و تأثرات این قضیه بیشتر هم می شود

حجت الاسلام قهرمانی بیان داشت: البته این سخن به آن معنا نیست که بیماری های خطرناک دیگری در عرصه فرهنگی نداریم بلکه تأکیدی بر این نکته است که خیلی از آن ها نیز به همین مساله و آفت و آسیب برمی گردند.

وی یادآور شد: این که به عنوان مثال، نوع پوشش و رفتار برخی خانم ها و حتی معضل چشم چرانی برخی آقایان باعث شده که فرهنگ و تمدن چندهزار ساله ما به نوعی به چالش کشیده شود، همین مساله نیز ریشه در همان بی حسی مفرطی دارد که در خیلی از ما ایجاد شده و این بی تفاوتی فرهنگی البته تبعات شومی به همراه دارد که نتایج برخی از آن ها را در جامعه می بینیم.

وقتی لذات فردی اصالت پیدا می کنند!

وی افزود: همچنین این که برخی حتی به مساله ازدواج تمکین نمی کنند به این خاطر است که لذت فردی و اصالت های شخصی بیشتر ملاک و معیار شده و این که افراد نمی خواهند به واسطه ازدواج، احساس مسئولیت داشته باشند. در مباحث دیگر مثل مفاسد اقتصادی همچون اختلاس، عده ای فکر می کنند که زرنگی کرده و حق خود را مورد استفاده قرار داده اند و حال آن که این ها توجیهات است.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروزه یکی از معضلات جدی ما، گسترش فرهنگ بی حیایی و بی غیرتی است، گفت: از سوی دیگر متأسفانه جریان و گروهی، جامعه را به جهت منافع اقتصادی خود به سمت بی حجابی و بی عفتی سوق می دهد و این مسأله واقعاً جای نگرانی دارد که چرا لباس های مناسب، پوشیده و باوقار برای بانوان و دختران جامعه ما کمتر در بازار پیدا می شود.

خود محوری و بی توجهی به منافع و مصالح جامعه

وی همچنین با بیان این که در خیلی از موارد، خودمحوری و منافع فردی باعث شده که نسبت به مسایل جامعه و اولویت های آن نوعی بی توجهی و کرختی و سستی را شاهد باشیم، افزود: برای علاج این معضل به خصوص دستگاه های آموزشی و فرهنگی و تربیتی مثل آموزش و پرورش، دانشگاه ها، نظام رسانه ای، دستگاه های فرهنگی و ... رسالت مهمی برعهده دارند.

حجت الاسلام قهرمانی بیان داشت: به طور خاص در مقوله تربیتی باید کاری کنیم که بچه ها مسئولیت پذیر بار بیایند و در وجود خود نسبت به جامعه، احساس مسئولیت داشته باشند، چرا که همان طور که عرض شد بی تفاوتی، بی خیالی و بی حسی نسبت به مباحث جامعه تبعات شومی به همراه دارد که نمی توان از کنار آن ها به راحتی گذشت.

نقش کلیدی مبلغین و حوزویان

وی تأکید کرد: از سوی دیگر، مبلغین و حوزویان در این قضیه نقش مهمی دارند و باید بکوشند که با ابزارهایی که در اختیار دارند از جمله منبر و وعظ و خطابه و بیان، اعضای جامعه به خصوص نسل جدید را به درستی اقناع و هدایت کنند.

وی افزود: خلاصه آن که مهم این است که ما از این چرخه پیچیده و بغرنج که لیبرال سرمایه داری برای ما ایجاد کرده بتوانیم به سلامت گذر کنیم و در عرصه های فرهنگی بر بیماری ها و آسیب ها غلبه کنیم.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه با بیان این که در این راستا باید از گنجینه عظیم آیات و روایات به خوبی بهره بگیریم، گفت: کسانی که در حوزه سبک زندگی کار می کنند، باید بدانند که قبل از هر چیز ما باید در جامعه به دنبال ایجاد نگرش تمدنی باشیم که اگر این مهم رخ داد، جامعه متوجه می شود که در یک مجموعه و یک کشتی نشسته که اگر در یک جای آن سوراخی ایجاد شود، سلامت و امنیت همه به خطر می اُفتد.

باید به سمت اتخاذ سیاست گذاری های صحیح برویم

وی ابراز داشت: در کنار برنامه ریزی های کلان، سیاست گذاری های درست می تواند بسیار در این زمینه راهگشا باشد به شرط آن که همه این ها یک مجموعه کامل در کنار هم در نظر گرفته بشوند و از سویی طلاب و فضلای حوزوی نیز به خصوص در قضایای پس از کرونا، نقش و جایگاه کلیدی خود را بازیابند.

وی یادآور شد: آن چه مهم است این که باید از این حالت مات و مبهوت فعلی خارج شود و با کمک گرفتن از کارشناسان و اساتید این عرصه کاری کنیم که قبل از هر چیز حوزه و روحانیت جایگاه مناسب خود را پیدا کند.

حجت الاسلام قهرمانی همچنین خاطرنشان کرد: بر این اساس، به عقیده بنده، نهادها، ارگان ها و مجموعه های حوزوی هر کدام می بایست نسبت به جایگاه خود مطالعات عمیق و راهبردی داشته و بستر کاملی فراهم کنند که جامعه و نظام اسلامی در رسیدن به اهداف خود به خصوص در ساحت فرهنگ به موفقیت دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha