پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهروندان

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «حقوق معنوی شهروندی از نگاه قرآن و حدیث و راهکارهای فرهنگ‌سازی آن در جامعه»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، بتول عبایی کوپایی، طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان: «حقوق معنوی شهروندی از نگاه قرآن و حدیث و راهکارهای فرهنگ‌سازی آن در جامعه»، با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد محمودی و داوری دکتر مهدی حبیب اللهی دفاع کرد.

عبایی در دفاع از پایان نامه خود گفت: شهروندی به عنوان یک پایگاه و نقش اجتماعی مدرن و فراگیر، مجموعه‌ای بهم پیوسته از وظـایف برابـر همگانی، نسبت به همه اقشار مختلف اعم از نـژادی، قـومی، طبقـاتی، فرهنگـی و مذهبی می‌باشد که دارای حقوقی است،

وی ادامه داد: از جمله حقوق شهروندی، حقوق معنوی است که در ضمن آیات و روایات اسلامی بیان شده است و نیز راهکارهایی برای آن بیان شده‌است. در این تحقیق با بررسی و تحقیقات قرآنی و روایی که صورت گرفت و همچنین گفتار و کردار معصومان(ع) هم به جنبه‌های مختلف آن سفارش و تأکید دارد.

طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان بیان کرد: در این پایان نامه به تشریح اینکه حقوق معنوی شهروندی چه حقوقی هستند، از جمله حق حیات، حق استقلال، حق عدالت، حق کرامت انسانی، حق آزادی‌بیان، و همچنین در فصل سوم راهکارهایی برای فرهنگ سازی حقوق شهروندی در جامعه تحقیق شده است.

وی اذعان کرد: از آنجایی که تاکنون پژوهشی جامع در رابطه با چگونگی فرهنگ سازی حقوق معنوی شهروندی در جامعه تدوین نشده است، انجام این تحقیق ضرورت دارد. این نوشته تلاش نموده برخی از مهمترین راهکارهای رسیدن به حقوق معنوی شهروندی و نقش‌آفرینی مردم و نهادهای فرهنگی از دیدگاه اسلام را ارائه نماید.

عبایی گفت: روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی بوده و از ابزارهای نوین مانند نرم افزارهای علم اسلامی نیز بهره گرفته شده است. این پژوهش در سه فصل ابتدا به کلیات و مفاهیم پرداخته و سپس در فصل دوم گونه‌ها و مصادیق حقوق شهروندی از نگاه قرآن و حدیث بیان شده و در فصل سوم برخی راهکارهای فرهنگ‌سازی در جامعه را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha