پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عراق

محمد صادق الهاشمی مدیر مرکز مطالعات عراق طی یادداشتی نوشت: اظهارات پمپئو بیانگر این است که نقش سفارت آمریکا در بغداد از محدوده نمایندگی دیپلماتیک فراتر رفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اخیرا پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا، از جزئیات ابعاد پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان پرده برداشته است. به اعتقاد کارشناسان عراقی در شرایط کنونی عدم ثبات سیاسی در عراق این اقدام حاوی پیام‌هایی است.

در همین راستا "محمد صادق الهاشمی " تحلیلگر عراقی به بررسی این موضوع طی یادداشتی پرداخته است.

ترجمه یادداشت به شرح ذیل است:

وزیر امور خارجه سابق آمریکا (مایک پمپئو) برای اولین بار از جزئیات عملیات شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد. این افشاگری با توجه به شرایط ناپایدار سیاسی و اقتصادی در عراق و همچنین تلاش برای تشکیل اتحاد سنی ـ اسرائیلی برای مقابله با ایران و تلاش برای مشارکت دادن عراق در این اتحاد صورت گرفت.

در نتیجه زمانبندی این گفت‌وگو با توجه به موارد زیر تعیین شده است:

۱.چند روز پیش چارچوب هماهنگی عراق جلسه ای داشت که مصطفی الکاظمی در آن حضور داشت و در مورد موضوعاتی از جمله حضور وی در اجلاس عربستان که از طریق آن آمریکا به دنبال تامین امنیت رژیم موقت صهیونیستی است، بحث شد. در این جلسه به الکاظمی گفته شد که سفر خود به عربستان برای شرکت در این اجلاس را لغو کند.

بنابراین، اظهارات مایک پمپئو در چارچوب ارسال پیامی تهدیدآمیز به الکاظمی است، مبنی بر اینکه لغو این سفر به معنای قرار گرفتن وی در معرض بازخواست جناح های مقاومت و قوه قضائیه عراق به دلیل مشارکت در جنایت فرودگاه است.

۲ .تلاش برای تاکید بر اینکه استراتژی ترور با هدف بازدارندگی که یکی از ارکان فعالیت های امنیتی آمریکا است، همچنان به عنوان یک ابزار بازدارنده در آینده در برابر ایران و همه جناح های مقاومت در عراق و منطقه ادامه خواهد داشت.

۳ .عملیات تبلیغاتی برای دستیابی به دستاوردها و افزایش محبوبیت جمهوری خواهان در مقابل دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای آمریکا، پس از اینکه بایدن به دلیل بحران اوکراین و دیگر عوامل بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داد.

۴ . شاید آمریکا با این افشاگری بخواهد خط قرمزی را بر سر راه تلاش برای پایان دادن به نقش و نفوذ آمریکا در نظام بین المللی تک قطبی قرار دهد.

۵ . تلاش برای تاکید بر اینکه آمریکا توانایی ضربه زدن به هر شخصیتی در حشد الشعبی و جناح های مقاومت را در هر زمانی که بخواهد دارد و همچنین ارسال پیامی مبنی بر عدم تحمل حملات مستمری که در معرض آنها قرار گرفته است.

۶ . اظهارات پمپئو بیانگر این است که نقش سفارت آمریکا در بغداد از محدوده نمایندگی دیپلماتیک فراتر رفته است و همچنین گفته است که آمریکا مزدوران زیادی در داخل عراق دارد.

۷. سخنان پمپئو را می توان به عنوان تلاشی برای سنجش واکنش گروه های مقاومت به این افشاگری توصیف کرد تا آمریکا بتواند در آینده با اقدامات و حملات مشابه این گروه ها مقابله کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha