جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی دانشگاه ادیان و دانشگاه ملی ایروان

حوزه/ در راستای گسترش فعالیت‌های علمی و فرهنگی، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی بین دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه ملی ایروان به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس دانشگاه ملی ایروان و سفیر کشور جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه با حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب با اشاره به این‌که ارمنی‌ها در ایران بسیارخوش‌نام و نیک‌سرشت هستند گفت: شناخت بسیار خوبی از ارمنی‌ها دارم و ارامنه را انسان‌های شریف و درستکاری می‌شناسم که از سالیان دور در کنار هموطنان مسلمان خود در صلح و صفا به زندگی روزمره خود مشغول هستند و جالب این‌که تاکنون صفت بد و مذمومی از ارمنی‌ها در بین ما ذکر نشده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: هیچ‌گونه جدایی و تفاوت خاصی میان ارامنه و دیگر ایرانیان وجود ندارد و با قاطعیت می‌توان گفت دل‌بستگی جامعه ارامنه نسبت به ایران و میزان تعهد و علاقه‌شان چیزی کم‌تر از خود ایرانی‌ها نیست.

وی همچنین افزود: هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق نمونه و مصداق بارزی از ادعای بنده است و ارامنه در این جنگ وفاداری ملی خودشان را با تقدیم شهدای ارمنی اثبات کردند.

در ادامه این نشست هوانس هوانیسان «رئیس دانشگاه ملی ایروان» اظهار کرد: از اولین دقایقی که وارد ایران شدیم مورد استقبال بسیار گرم و صمیمی از جانب شما و دیگر ایرانیان قرار گرفتیم و این موضوع نشانه‌های بسیار خوبی از فرهنگ ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

هوانس هوانیسان اضافه کرد: چند کرسی و واحد درسی با گرایش ایران‌شناسی زیرگروه رشته شرق‌شناسی وجود دارد که با افتخار در دانشگاه ملی ایروان تدریس می‌شود و علاقه‌مندان فراوانی دارد. به‌طوری‌که رشته شرق‌شناسی و ایران‌شناسی در این حوزه از برترین ها محسوب می‌شود.

در این گفت‌وگو سفیر کشور جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره بر لزوم ایجاد و عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک برای گسترش فعالیت‌های علمی و فرهنگی بیان کرد: امروز قطعاً ثمرات دیدارها و ارتباطات قبلی فیما بین ایران و ارمنستان را می‌توان کاملاً مشاهده کرد که کرسی درس ایران‌شناسی و تدریس آن در دانشگاه سراسری ایروان یکی از مصادیق بارز آن قلمداد می‌شود.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مهدی تسخیری «معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب» نیز با اشاره به اهمیت ارتباطات میان فرهنگی بین دو کشور بیان کرد: جناب آرسن آواکیان «سفیر فعلی کشور ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران» اقدامات شایسته و کارهای بزرگی را تابه‌حال محقق ساخته و همواره فعالیت‌های ویژه و درخوری داشته است.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: دانشگاه ادیان همواره به‌عنوان رابط دانشگاهی و یکی از نماینده‌های فرهنگی کشور و مردم ایران با سایر دُول و کشورهای مختلف در جهان تعامل و ارتباط داشته است و این حرکت از رسالت و اهداف اصلی ما محسوب می‌شود.

همچنین در این جلسه وارتان وسکانیان «رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه ملی ایروان» اظهار کرد: بنده خود را یک ایرانی می‌دانم. ایران به‌عنوان پدیده فرهنگی توانسته از مرزهای سیاسی فراتر رود. نمونه چنین مدعایی را می‌توانیم در محافل علمی و حوزوی و جامعه ایرانی مشاهده کنیم.

وارتان وسکانیان ادامه داد: دو مؤلفه مهمی چون «تسامح» و «بردباری» یکی از ارکان فرهنگی مهم ایران در منطقه محسوب می‌شود. برخلاف گروهک‌های تروریستی و جریان‌های تکفیری در منطقه و خاورمیانه، ایران یکی از قلعه‌های مستحکم برای ارمنستان در خاورمیانه به شمار می‌رود.

رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه ایروان افزود: پیشنهاد می‌شود ارتباطات میان ایران و ارمنستان در حوزه سیستم آموزشی و دانشگاهی گسترش یابد و هدف ما نیز توسعه این نوع ارتباطات است.

گفتنی است: در پایان این دیدار تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی بین دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه ملی ایروان به امضای رؤسای دو دانشگاه رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha