پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگاه آموزشی سواد رسانه برای طلاب و روحانیون مدرسه علمیه رضویه بیرجند با حضور حجت الاسلام محمد کهوند

محمد کهوند گفت: خالق متاورس همان آفریننده اینستاگرام است که امروز خطوط قرمز در تبلیغات را برای کاربران چینش کرده و در حال کنترل متاورس است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد کهوند کارشناس فضای مجازی، پیش از ظهر امروز در همایش تکریم تبلیغ که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در سالن سوره برگزار شد، اظهار کرد :هر رسانه از هفت لایه تشکیل شده است، نخستین لایه سیاست گذاران رسانه است که آنها را حکمرانی نام می نهند؛ لایه دوم زیرساخت های سخت افزاری شامل دیتا سنترها؛ لایه سوم زیرساخت های نرم افزاری چون پروتکل ها؛ لایه چهارم ابزار رسانه چون تلویزیون، گوشی و تبلت؛ لایه پنجم خدمات است که شامل شبکه های اجتماعی و برنامه ها می شود؛ لایه ششم محتوای داخل این خدمات که شامل فیل، صوت، پادکست ... می شود، لایه آخر کاربران هستند.

وی افزود: فضای مجازی در اختیار ما نیست، لذا کمترین اثرگذاری در این هفت لایه را کاربر دارد مگر اینکه در این فضا چریک باشد و چریک نیازمند آموزش است.

حجت الاسلام کهوند عنوان کرد: در عرصه تبلیغ در فضای مجازی قانع هستیم، چرا که از دو نرم افزار پرکاربر بین المللی یعنی فیس بوک و یوتیوب که بالغ بر ۲میلیارد ونیم حساب فعال دارند، غافل هستیم و به واتساپ، ایتا و تلگرام قناعت می کنیم.

وی توضیح کرد: دومین محور از مصادیق قانع بودن ما در عرصه تبلیغ این است که نسبت به موتور جستجوگر اینترنت که اولین سایت مراجعه افراد در دنیا است، غفلت کردیم؛ مردم دنیا هر سؤالی دارند از گوگل می پرسند کو چنانچه این محل مراجعه مردم، در دست منحرفین باشد، به درستی هدایت و راهنمایی نمی کند.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه در لایه خدمات در دنیا، اتفاقات بزرگی درحال رخ دادن است، تصریح کرد:در شرایط پیشرفته حاضر حتی نباید از وبلاگ زدن راحت عبور کنیم، چون که وبلاگ زدن رایگان است، ولی سایت هزینه های زیادی دربردارد.

وی افزود: از دیگر عرصه هایی که ما از آن غفلت کردیم، بازی های رایانه ای است؛ طبق آخرین آمار بازی های رایانه ای ۴۱میلیون کاربر دارد، که از این تعداد ۲۰میلیون کاربر درگیر دستگاه های بازی چون پلی استیشن، ایکس باکس ...و ۲۱میلیون درگیر بازی ها از طریق موبایل هستند.

حجت الاسلام کهوند ادامه داد: بازی های رایانه ای موبایلی بیشتر ارزبر بوده، به نحوی که در سال ۲۰۱۹ فقط از جمهوری اسلامی ایران تقریبا۴۵۰ میلیون دلار بابت خرید بازی های رایانه ای از ایران خارج شده است، این درحالی است که از مجموعه بازی هایی که در موبایل، کامپیوتر و ایکس باکس توسط کاربران انجام می شود، کمتر از ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه متاسفانه بازی رایانه ای سالم کم داریم، این درحالی است که کاربران به طور میانگین روزانه ۹۳دقیقه وقت خود را صرف بازی رایانه ای می کنند، گفت: البته خاصیتی که بازی های ویدئویی دارند این است که درحال بلعیدن دیگر خدمات است، به این نحو که در هنگام بازی، کاربر می تواند با هم چت و ده ها کار دیگر انجام دهند.

کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: امروز حکمرانان بازی های رایانه ای در حال تبدیل بازی ها به متاورس هستند که اثرگذاری آن به شدت زیاد است و کاربر را در خود غرق می کند.

وی ابراز کرد: خالق این متاورس همان آفریننده اینستاگرام است که امروز خطوط قرمز در تبلیغات را برای کاربران چینش کرده و درحال کنترل متاورس است.

حجت الاسلام کهوند متذکر شد: متاورس در حال حاضر آمده است و نهایتا تا ۲۰سال آینده در جهان و ایران نهادینه و فراگیر می شود، چرا که امروز قیمت تجهیزات متاورس به شدت بالا و قیمت زیرساخت اجرایی آن خیلی زیاد است و در آخر اینکه اجرای آن نیازمند پهنای باند فوق العاده بالایی دارد که در حد ۵g است. این درحالی است که اصلا برای هیچ نیازی نه در ایران بلکه در دنیا، نیازی به ۵g نیست و ۴g کفاف همه نیازهای اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند و دولت هوشمند و خدمات الکترونیک دولت را می دهد و توسعه ۵g در دنیا و ایران هیچ دلیلی جز ایجاد شبکه بلوغ برای پذیرش متاورس نیست.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: راه مبارزه با وهابیون و ضدانقلاب‌ها این نیست که مقابله خود را به بستر شبکه های مجازی بکشانیم، بلکه اتفاقا صداوسیما باید یک شبکه تلویزیونی ایجاد کند و گفت‌وگوی مقابل و رودر رو با حضور کارشناسان متخصص برگزار کند، چون اعتقاد داریم ما بر حق هستیم.

وی اظهار کرد: گفتمان سازی و تبیین از اهم فعالیت مبلغین حتی در همه زمان ها است؛ از جمله مصادیقی که چون کار گفتمان سازی نشد، شکست خورد، قانون صیانت از فضای مجازی بود چرا که ما به مجلس توصیه کردیم اول باید افکار و اذهان عمومی را آماده و سپس قانون را تصویب کنیم.

حجت الاسلام کهوند بیان کرد: کارشناسان و مدیران مختلف نظامی، امنیتی و اطلاعاتی کشور، اجرای قانون صیانت از فضای مجازی را نیازمند همراهی افکار عمومی دانستند.

وی افزود: در فضای مجازی و اینترنت چیزی به نام گمنامی وجود ندارد و لذا این تلقی غلط است که ما به شکل گمنام در توئیتر و ...حضور داریم؛ دشمنان که در جایگاه حکمرانان فضای مجازی هستند، همگی از حضور افراد آگاه هستند.

کارشناس فضای مجازی متذکر شد: تبلیغ در فضای مجازی متعلق به دشمن الزامات، آموزش و مهارت آموزی نیاز دارد.

حجت الاسلام کهوند ابراز کرد: اگر ما گفتمان سازی را شفاف اجرا کنیم، هیچ کس نمی تواند نقشه های خودش را بر ما غالب کند، لذا قدردان این هم اندیشی ها باشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha