جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / همایش بزرگ علمی، ترویجی، تکریمی زکات در همدان

حوزه / امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در روایات، قواعدی مطرح شده که اگر جامعه نسبت به اجرای آن اهتمام داشته باشد، فقر از بین می‌رود، گفت: بر اساس آیات سوره حج، پرداخت واجبات مالی اسلام همانند، زکات و خمس موضوعی است که اسلام از آن به عنوان راهکاری برای ایجاد عدالت اقتصادی و مقابله با فقر یاد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی شب گذشته در همایش بزرگ علمی، ترویجی، تکریمی زکات که با حضور مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد کشور، در همدان برگزار شد، با تقدیر از مجموعه کمیته امداد، مبلغان و روحانیونی که در امر جمع آوری زکات فعالیت دارند، به تشریح ضرورت زکات، این فریضه الهی پرداخت و اظهار داشت: همان طور که اگر نسخه‌ای را یک متخصص قلب نوشته باشد، راه درمان درد قلب است، قرآن نیز منبع صدور آن تجلی اسماء الهی است موضوعی که در اول سوره آل عمران بر آن تاکید شده.

وی با اشاره به اینکه یکی از واژه‌هایی که در قرآن کریم به آن تاکید شده، حی قیوم بودن قرآن است، گفت: این یعنی قرآن، حیاط بخش است و هم در وجود انسان و هم در آخرت حیاط طیبه ایجاد می‌کند و باعث قوام است.

امام جمعه همدان افزود: اگر پروردگار قیوم است، قرآن نیز کتابی قوام بخش خواهد بود و لذا جامعه اسلامی نیز باید قوام داشته باشید.

وی با بیان اینکه عدالت از اصولی است که باعث قوام جامعه می‌شود، یادآور شد: اگر جامعه برای تحقق عدالت قیام کرد، طبیعتا در آن جامعه عدالت نیز محقق خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه قرآن جامعه را نیازمند قوام می‌داند، گفت: در اول سوره نساء، قرآن قوام جامعه را وابسته به اقتصاد می‌داند و تاکید دارد که مدیریت اقتصادی جامعه، نباید به دست سفیهان باشد

وی با بیان اینکه اسلام با فقر به شدت مخالف است، اظهار داشت: در واژه شناسی، فقر از شکستن ستون فقرات گرفته شده و جامعه فقیر به تعبیر بزرگان، جامعه‌ای است که نمی‌تواند قیام کند، بنابراین اگر اقتصاد آسیب ببیند، جامعه نیز قیام نخواهد کرد.

رئیس شورای زکات استان همدان با اشاره به اینکه اگر جامعه‌ای نتواند قیام کند، عدالت نیز در آن محقق نمی‌شود، خاطر نشان کرد: اقتصاد، رفاه عمومی و زندگی در حد کفاف، پیش زمینه تحقق عدالت در جامعه است.

وی تصریح کرد: قوام جامعه با قیام است و در این راستا خداوند مال و ثروت مردم را سبب قیام جامعه معرفی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه در ادبیات قران، ثروت و مال با تعبیر فضل و خیر به کار رفته است، گفت: اگر اسلام به شدت با فقر مخالف است، مگر می‌شود شریعت مقدس، برای مقابله با رفع فقر طرحی نداشته باشد؟

وی ادامه داد: اسلام اگر مسئله‌ای را مطرح می‌کند، راه کار آن را نیز بیان کرده است و لذا برگزاری این همایش نشان می‌دهد که اسلام برای مقابله با فقر طرح دارد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در روایات، قواعدی مطرح شده که اگر جامعه نسبت به اجرای آن اهتمام داشته باشد، فقر از بین می‌رود، یادآور شد: بر اساس آیات سوره حج، پرداخت واجبات مالی اسلام همانند، زکات و خمس موضوعی است که اسلام از آن به عنوان راهکاری برای ایجاد عدالت اقتصادی و مقابله با فقر یاد کرده است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha