پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کمبود گاز در آلمان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عملیات هواپیمای آمریکایی پکن را به حالت آماده باش درآورد

ارتش چین اعلام کرد که پرواز اخیر یک هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان، عامدانه اوضاع منطقه را مختل کرده و صلح ثبات را به خطر انداخته است. «شی ئی» سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش آزادی بخش خلق چین در این باره در بیانیه ای اعلام کرد که پکن نیروی هوایی و دریایی این کشور را جهت نظارت بر عملیات هواپیمای آمریکایی در روز جمعه بسیج کرد. وی در ادامه این بیانیه افزود که پکن قاطعانه با اقدامات آمریکا در این رابطه مخالف است و نیروهای ارتش چین در حالت آماده باش هستند. عملیات هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان پس از آن صورت می گیرد که پیشتر و در روز سه شنبه تایوان از ورود چندین هواپیمای جنگی چین به حریم هوایی این جزیره خبر داده بود. وزارت دفاع تایوان در بیانیه ای در این خصوص اعلام کرده بود: حداقل ۲۹ هواپیمای جنگی ارتش آزادیبخش خلق چین روز سه شنبه وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان شدند. جنگنده ها، بمب افکن های راهبردی، هواپیماهای ضد زیردریایی و سایر هواپیماهای ارتش آزادیبخش خلق چین در این عملیات مشارکت داشتند. این در حالی است که پکن در تلاش است تا با عقب راندن نیروهای نظامی فرامنطقه ای از اطراف تایوان که طبق اصل چین واحد، جزئی از خاک این کشور محسوب می شود، مانع مداخله آنها در امور داخلی اش شود. چندی پیش آمریکا از ادعای جزیره تایوان در رد حاکمیت چین بر این جزیره و تنگه راهبردی تایوان حمایت کرد و همراستا با سیاست تفرقه برانگیز «ایندوپاسیفیک» خود در حمایت از جریان های جدایی طلب در این جزیره، آبراه مذکور را جزو آب های بین المللی خواند. وزارت خارجه تایوان اعلام کرده بود که تنگه راهبردی تایوان آبراهی بین المللی است و این جزیره از عبور و مرور کشتی های جنگی آمریکا در آنجا حمایت می کند. واشنگتن در راستای سیاست ایندوپاسیفیک خود و با درنظر نگرفتن سیاست چین واحد، سعی در به چالش کشیدن قدرت روز افزون چین با تحریک جدایی طلبان در تایوان، هنگ کنگ و تبت دارد. همچنین حضور گسترده نظامی در آب های منطقه، ایجاد ائتلاف های نظامی با کشورهای هم پیمان خود و همکاری های نظامی و ارسال تسلیحات به تایوان از دیگر اقدامات آمریکا است.

منبع: مهر

جنگ گازی آلمان را فلج کرد

وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید در صورت کمبود ذخایر گاز ممکن است تمام فعالیت‌های کارخانه‌ها برای مدت طولانی به حالت تعلیق دربیاید. «رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان گفت اگر در سراسر کشور کمبود گاز طبیعی وجود داشته باشد، ممکن است آلمان مجبور شود کل بخش‌های صنعتی را ببندد. به گزارش راشا تودی، وزیر اقتصاد آلمان هشدار داد: «تمام فعالیت‌های کارخانه‌ها به حالت تعلیق درخواهد آمد. این یک فاجعه برای برخی صنایع خواهد بود. ما در مورد دو روز یا دو هفته صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد مدت زمانی طولانی صحبت می‌کنیم. ما درمورد افرادی صحبت می‌کنیم که مشاغل خود و مناطقی که کل مجتمع‌های صنعتی خود را از دست خواهند داد.» این در حالی است که هابک پیشتر گفته بود کاهش عرضه گاز روسیه به برلین اثربخشی تحریم‌های غرب را نشان می‌دهد و شهروندان آلمانی آماده تحمل برخی سختی‌ها هستند. در روزهای گذشته، رسانه‌های آلمان اعلام کرده‌اند این کشور به سطح «هشدار» از نظر ذخایر گازی رسیده است. این سطح بدان معناست که دولت هزینه انرژی را بیش از پیش افزایش می‌دهد تا تقاضا برای آن کاهش یابد. سطح بعدی همان سطح اضطراری است که در آن دولت دستور سهمیه‌بندی گاز را صادر می‌کند. آلمان اواخر ماه مارس وارد سطح یک و اکنون وارد سطح دو شده است. برخی منابع گزارش داده‌اند ممکن است زمستان امسال گاز در این کشور سهمیه بندی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آمریکایی ها پس از نیم قرن به سقط جنین نه گفتند

دیوان عالی آمریکا جمعه و پس از ۵۰ سال، حق سقط جنین زنان در این کشور را لغو کرد. در پی لغو حکمی ۵۰ ساله از سوی دیوان عالی در آمریکا، حکم «رو دربرابر وید» (Roe v Wade) مبنی بر قانونی بودن سقط جنین لغو شده است. این قانون از سال ۱۹۷۳ به زنان اجازه می داد در چند ماهه نخست بارداری اقدام به سقط جنین کنند. اگرچه اکثریت قضات کنونی دیوان عالی آمریکا با محافظه کاران است (۶ جمهوریخواه و ۳ دموکرات)، ۳ قاضی دموکرات با آن مخالت کردند. پس از اعلام رأی دیوان عالی آمریکا، اکنون ایالت ها هر یک جداگانه می‌ توانند سقط جنین را ممنوع کنند. بر اساس اعلام شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی، انتظار می رود نزدیک به نیمی از ایالت‌ ها سقط جنین را غیرقانونی اعلام کنند یا برای آن محدودیت‌ های جدی وضع کنند. رسانه های آمریکایی در این باره اعلام کردند که پلیس واشنگتن برای مقابله با اعتراضات احتمالی در پی صدور این حکم از سوی دیوان عالی به حالت آماده باش کامل درآمده است. این حکم با واکنش های موافقانی از حزب جمهوریخواه در برابر مخالفت های دموکرات ها مواجه شده است. به گزارش وبگاه کنگره آمریکا (هیل)، دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا از تصمیم دیوان عالی فدرال در لغو حکم «رو دربرابر وید» در مورد سقط جنین تمجید کرد. از سوی دیگر، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان عالی فدرال، آن را ظالمانه و دلخراش خواند. شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز اعلام کرد که باراک اوباما رییس جمهور اسبق آمریکا از تصمیم دیوان عالی انتقاد کرد و گفت که این تصمیم حمله به آزادی های اساسی میلیون ها نفر در ایالات متحده است.

منبع: مهر

کوربین پدر نامشروع عربستان را لو داد

رئیس سابق حزب کارگر انگلیس اعلام کرد که عربستان و انگلیس روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیار مستحکمی دارند و مسئله به شکل مستقیم به تأسیس عربستان برمی‌گردد که در آغاز اختراع انگلیس بود. جرمی کوربین، رئیس سابق حزب کارگر انگلیس در مصاحبه با پایگاه Declassified UK گفت: عربستان و انگلیس روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیار مستحکمی دارند و مسئله به شکل مستقیم به تأسیس عربستان برمی‌گردد که در آغاز اختراع انگلیس بود. باید تاریخ تمام خاورمیانه را خواند تا تأثیر منفی سیاست‌های استعمارگرانه انگلیس در تمام منطقه را درک کرد. یکی از مسائل مورد توجه من بهبود تدریس تاریخ در نظام آموزشی انگلیس برای درک وحشی گری استعمار و امپریالیسم است. ارتش عربستان حمایت مالی، نظامی و لجستیکی زیادی از انگلیس دریافت می‌کند. انگلیس از سال ۱۹۶۴، ۱۰ سرباز ارشد در نیروهای مسلح عربستان دارد و سه کارمند انگلیسی به صورت دائمی در داخل مرکز عملیات هوایی عربستان حضور دارند. کارمندان برخی شرکت‌های انگلیسی که در عربستان کار می‌کنند عملیات حمله به یمن را اداره می‌کنند. کوربین گفت: من اعلام کردم که ما تمام تجارت سلاح به عربستان را متوقف خواهیم کرد. هیئت عربستان به عنوان ناظر در حزب کارگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. بسیاری از مردم با این مسئله مخالفت کردند چراکه من بر موضعم در سایه حملات آن‌ها به یمن اصرار کردم. ما با فروش سلاح به عربستان مخالفت کردیم. من در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد تعلیق معاملات سلاح به ریاض را دادم. من شاهد فشارهای غیرعادی و مخالفت نمایندگان حزب کارگر بودم که گفتند پیشنهاد من به وظایفشان و شرکت‌های بزرگ انگلیس آسیب می‌زند. در آن زمان ۱۰۰ عضو از حزب کارگر در پارلمان علیه پیشنهاد کوربین رأی دادند. پیش از این کوربین اعلام کرد که دولت انگلیس در حملات عربستان به یمن دست دارد. وی گفت: حملات اخیر به یمن به کشته شدن ده‌ها تن و قطع اینترنت درسرتاسر کشور منجر شد. دولت انگلیس در این جنایت‌ها دست دارد.

منبع: ایسنا

بندر چارک لرزید

زمین لرزه ۵.۶ ریشتری ساعت ۸ و ۷ دقیقه بندر چارک در شهرستان بندرلنگه از توابع استان هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۲۲ کیلومتری از سطح زمین رخ داد. این زمین لرزه در شهر بندرعباس، کیش و بندرلنگه به طور کامل احساس شد.

منبع: مهر

غربی ها برای لیبی بیانیه دادند

آمریکا و کشورهای اروپایی آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا بیانیه مشترکی را درباره اوضاع لیبی صادر کردند. بر اساس این گزارش، آمریکا و چهار کشور اروپایی مذکور در این بیانیه با هرگونه اقدامی که به چندپارچگی در لیبی منجر شود اعلام مخالفت کردند. در این بیانیه آمده است: لیبی به دولتی یکپارچه نیاز دارد که قادر به حکومت و برگزاری انتخابات در سراسر این کشور باشد. این بیانیه می‌افزاید: ما با ایجاد مؤسسات موازی برای در اختیار گرفتن قدرت با زور مخالفیم. از سوی دیگر، «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی از این بیانیه مشترک استقبال کرد. الدبیبه افزود: ما از این بیانیه بین المللی که با موضع مخالف ما در سیطره بر قدرت با زور در لیبی همسویی دارد، استقبال می‌کنیم. وی گفت: موضع سازمان ملل متحد موضوع تداوم کار طرف‌های لیبیایی طبق مقررات توافق سیاسی را حل و فصل کرده است. ما به ادامه سیاست شفافیت پیرامون هزینه‌های دولت در لیبی پایبند هستیم. در همین حال، «فتحی باشاغا» نخست وزیر دولت مأمور به تشکیل کابینه از طرف مجلس لیبی نیز از بیانیه آمریکا و اروپا پیرامون دعوت به تشکیل دولت یکپارچه در لیبی استقبال کرد. این در حالی است که هیئت سازمان ملل متحد در لیبی اخیراً نسبت به ادامه درگیری‌ها در طرابلس پایتخت این کشور ابراز نگرانی کرد. این ابراز نگرانی سازمان ملل پس از پس درگیری شدید میان شبه نظامیان در پایتخت لیبی اعلام شده است. درگیری‌ها در حالی رخ می‌دهد که لیبی بار دیگر صحنه تنش و درگیری میان گروه‌های مختلف شده است. سازمان ملل در بیانیه خود اعلام کرد که درگیری‌های لیبی جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و روند تشکیل دولت فراگیر را با چالش روبرو خواهد کرد.

منبع: مهر

نفت کمی بالا رفت

قیمت نفت به دلیل عرضه محدود بیش از ۱ دلار در هر بشکه افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۴۲ دلار یا ۱.۳ درصد افزایش به ۱۱۱.۴۷ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۲۹ دلار یا ۱.۲ درصد افزایش به ۱۰۵.۵۶ دلار در هر بشکه رسید. استیون اینس یک کارشناس بازار نفت گفت شاخص PMI تولید و خدمات ایالات متحده بسیار پایین‌تر از انتظارات بود که این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت نفت کمک کند. وی با اشاره به افزایش فشار بر اوپک برای ا فزایش تولید، افزود: در این شرایط، قیمت بالای نفت خام نسبت به هر گونه افزایش در نهاده‌های عرضه بسیار حساس خواهد شد. در آخرین نشست خود در ۲ ژوئن، گروه موسوم به "اوپک پلاس" موافقت کرد که تولید خود را به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ماه جولای یا ۰.۷ درصد از تقاضای جهانی افزایش دهد و به همان میزان در ماه آگوست، از افزایش اولیه ۴۳۲ هزار بشکه‌ای افزایش یابد.

منبع: مهر

زنگ خطر برای کتابفروشی ها به صدا درآمد

یک نویسنده گفت: معرفی کتاب فروشی‌های معتبر می‌تواند در جلوگیری از خطر تعطیلی کتاب فروشی‌ها در دستور کار قرار بگیرد. مهناز فتاحی نویسنده و پژوهشگر گفت: وضعیت بازار نشر متاثر از شرایط اقتصادی موجود است، گران بودن قیمت کاغذ و مسائل مربوط به چاپ مواردی هستند که در قیمت تمام شده‌ی کتاب و وضعیت فروش آن موثر خواهند بود. به گفته فتاحی نوسانات موجود تاثیر زیادی را بر روی ناشر، کتابفروش و مخاطب خواهد گذاشت، در دوران کرونا شرایطی وجود داشت که باعث تعطیلی اکثر کتاب فروشی‌ها شده بود و با وضعیت نابسامان نشر قابل پیش بینی است که شرایط اقتصادی کشور باعث شود قیمت تمام شده‌ی یک کتاب افزایش پیدا کند. فتاحی گفت: علاقه‌ی کم افراد به کتاب و کاهش تقاضای خرید آن موضوع مهمی است که مخاطب باید با ایجاد علاقه، به مطالعه کتاب روی بیاورد. به گفته فتاحی با کاهش تقاضای خرید کتاب از سوی مردم کتاب فروشی‌ها متضرر خواهند شد و به مرور از این راه کسب درآمدشان قطع خواهد شد، در چنین وضعیتی کتاب فروش به سراغ شغلی پردرآمدتر می‌رود. این نویسنده می‌گوید برای افزایش تقاضای کتاب در جامعه صرف شعار و برنامه ریزی کاربردی نیست و باید بدانیم چگونه می‌توان میزان طلب کتاب را از سمت مردم افزایش دهیمفتاحی گفت: اگر بتوانیم بر اساس اصولی دقیق بر روی کودکان سرمایه گذاری کنیم و در جهت علاقمند کردن آن‌ها به بحث کتاب و کتابخوانی موثر باشیم این تقاضا در کودکان و نوجوانان به وجود خواهد آمد. به گفته او انتظارات در زمینه‌ی حمایت از کتاب و کتابخوانی قاعدتا از سوی ارگان‌های دولتی است، از دولت این انتظار وجود دارد که برای گسترش فضای کتابخوانی در کشور طرحی حمایتی ارائه و اجرایی کند، تاثیر پتانسیل غیر دولتی، چون مردم و به ویژه خیرین بر هیچ کس پوشیده نیست. بر اساس گفته‌های فتاحی راه اندازی کافه کتاب‌ها پدیده جدیدی است که کتاب فروشی‌ها سعی می‌کنند به کافه کتاب تبدیل شوند تا گروه گسترده‌ای از مردم برای استفاده از کتاب به آن‌ها مراجعه کنند. فتاحی گفت: کتاب فروشی‌ها فقط مغازه‌هایی نیستند که کتاب عرضه می‌کنند در حقیقت کتابفروشی‌ها نمادی از فرهنگ مردم و کشور ما هستند، فعال بودن کتابفروشی‌ها نشان دهنده جایگاه فرهنگ در میان مردم و میل و رغبت آن‌ها نسبت به مقوله‌ی فرهنگ و ادبیات است. او می‌گوید: یک سری طرح‌ها همانند ساخت فیلم و انیمیشن، نمایش بر اساس محتوای کتاب قابلیت اجرایی دارند، همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی و حمایت صداوسیما و رسانه‌ها از کتابفروشی‌ها می‌تواند در فعال بودن کتابفروشی‌ها موثر باشد. فتاحی گفت: اگر بسیاری از فعالیت‌ها کتاب محور شود و دسته‌ای از فعالیت‌هایی که به سبب محتوایشان به کتاب فروشی‌ها منتقل شوند در فعال ماندن کتابفروشی‌ها موثر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آبله میمون و کرونا آلمان را فرا گرفت

آلمان در حالی که ۱۰۸ هزار مبتلا به کرونا در روز دارد، دومین کشور دارای بیشترین موارد ابتلا به آبله میمون را ثبت کرده است. آلمان پس از انگلیس، بیشترین موارد ابتلا به آبله میمون را ثبت کرد. ابتلا به ویروس آبله میمون سیری صعودی را در آلمان آغاز کرده و تا کنون ۵۹۲ در این کشور شناسایی شده است. آمارها نشان می‌دهد که شاخص آلودگی به کرونا در آلمان رو به افزایش است و میانگین این شاخص در شبانه روز گذشته ۶۱۸.۲ در سراسر آلمان اعلام شد. براساس این آمار، ۹۰ نفر از مبتلایان به کرونا در شبانه روز گذشته در آلمان جان خود را از دست دادند و آمار تلفات این ویروس ۱۴۰ هزار و ۶۵۰ نفر اعلام شد. تاکنون در آلمان حدود ۲۸ میلیون مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. ویروس شناسان احتمال اینکه میانگین شاخص آلودگی درهفته به بالای ۱۰۰۰ برسد و در تابستان امسال بر خلاف سال گذشته موج گسترده‌ای از کرونا را شاهد باشند، منتفی نمی‌دانند. آبله میمون که سرایت جدیدش را از اواسط اردیبهشت در کشورهای مختلف و عمدتا اروپایی آغاز کرده تا کنون ۳۵۵۲ مورد از ابتلا به آن در جهان شناسایی شده است. با وجود آنکه منشا این ویروس به آفریقا می‌رسد، اما در بین ۴۴ کشوری که ابتلا به آن را ثبت کرده اند تنها دو کشور آفریقایی یعنی غنا با ۱۸ مورد و مراکش با ۱ مورد ابتلا به چشم می‌خورند. ویروس آبله میمون از تماس با افراد یا حیوانات آلوده‌ای نظیر موش، همستر و سنجاب منتقل میشود، و مردان هم جنس باز از جمله افراد در معرض خطر در برابر این ویروس به شمار میروند. انگلیس با شناسایی ۷۹۳ مورد ابتلا در رتبه نخست سرایت این ویروس قرار دارد. آمریکا تا کنون ۱۷۳ مورد، کانادا ۲۲۳، برزیل ۱۱، رژیم صهیونیستی ۱۳ و امارات منیز ۱۳ مورد از ابتلا به این ویروس را ثبت کرده اند. موسسه ویروس شناسی «روبرت کخ» آلمان توصیه می‌کند که افراد مبتلا به آبله میمون باید حداقل به مدت ۲۱ روز در آلمان به قرنطینه بروند. واکسیناسیون عمومی مقابل این ویروس مورد نظر نیست در عین حال وزارت بهداشت آلمان برای افراد در معرض خطر واکسینه شدن را توصیه می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سازمان ملل قتل ابوعاقله را تائید کرد

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل تائید کرد که خبرنگار الجزیره در تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی کشته شده است. کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل تائید کرد نتایج تحقیقات نشان می‌دهد شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی بر اثر اصابت گلوله‌ای که از طرف نظامیان رژیم صهیونیستی شلیک شده بود، کشته شده است. به گزارش الجزیره، این کمیسیون از رژیم صهیونیستی خواست تحقیقات کیفری درباره قتل شیرین ابوعاقله انجام دهد. مقامات صهیونیست پیش از این ادعا کرده بودند ممکن است در جریان شهادت خبرنگار فلسطینی، یک سرباز اشتباها به او شلیک کرده باشد یا اینکه او هدف گلوله یک فلسطینی قرار گرفته باشد. منابع صهیونیستی حتی بعد از بررسی‌ها مدعی شدند ممکن نیست به طور واضح منبع تیراندازی را مشخص کرد. با این حال روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که شواهد بررسی شده نشان می‌دهد حین تیراندازی به سوی شیرین ابوعاقله، هیچ فلسطینی مسلحی در نزدیکی وی مشاهده نشده است. تحقیقات همچنین نشان داده است ۱۶ گلوله از محل کاروان سربازان صهیونیستی شلیک شده است. شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره بود که چندی پیش، حین تهیه گزارش از یورش صهیونیست‌ها به جنین، به ضرب گلوله نظامیان این رژیم جان خود را از دست داد. قتل او خشم جهانی را برانگیخت و واکنش‌های بین‌المللی را درپی داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

«کیم جونگ اون» دستور تقویت دیوار نظامی را داد

رهبر کره شمالی به فرماندهان این کشور دستور داد در مقابل کشورهای متخاصم بازدارندگی نظامی کره شمالی را تقویت کنند. منابع کره شمالی از دستور «کیم جونگ اون» رهبر این کشور برای تقویت بازدارندگی نظامی کره شمالی خبر داد. براساس گزارش رویترز رهبر کره شمالی که ریاست نشست بزرگ سه روزه هشتمین کمیسیون نظامی مرکزی را بر عهده داشت همچنین در پایان نشست مهم سه‌روزه با مقامات ارشد نظامی، دستور تقویت قابلیت‌های دفاعی کشورش را صادر کرد. همچنین در این نشست مقامات ارشد کره شمالی موضوع مهم «ارائه ضمانت نظامی برای تقویت بیشتر بازدارندگی جنگی کشور را تایید کردند».پس این دیدار، مقامات کره شمالی اشاره دقیقی به بازنگری در برنامه‌های جنگی خود نکرد، اما تاکید کردند که پیونگ‌یانگ تصمیم گرفته وظایف عملیاتی یگان‌های خط مقدم خود را با «یک طرح اقدام نظامی مهم» تقویت کند. به نوشته رویترز، «هونگ مین» کارشناس ارشد مؤسسه اتحاد ملی کره در کره جنوبی می‌گوید: «کره شمالی می‌توانست استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در برنامه‌های عملیاتی جدید خود با توجه به استفاده از اصطلاح بازدارندگی جنگ که برای اشاره به قابلیت‌های هسته‌ای استفاده می‌کند، اضافه کند».پیونگ یانگ در حال حاضر رکورد سالانه آزمایش موشک بالستیک در سال ۲۰۲۲ را با ۳۱ موشک پرتاب در ۱۸ رویداد آزمایشی شکسته است، اما از سال ۲۰۱۷ سلاح هسته‌ای را آزمایش نکرده است. پیش‌تر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود آمریکا آگاه است که کره شمالی برای آزمایش‌های هسته‌ای آماده شده و واشنگتن در حال مذاکره با متحدان برای پاسخ به این موضوع، از جمله تعدیل حضور نظامی خود در منطقه است. این در حالی است که آخرین گزارش مؤسسه «سیپری» نشان دهنده این است که ۳۵ سال پس از پایان جنگ سرد، مسابقه تسلیحاتی جدید بین قدرت‌های بزرگ آغاز شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نانوایی ها هوشمند می شوند

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد، طرح فروش نان با دستگاه‌های کارتخوان هوشمند حداکثر تا پایان تیرماه در کل کشور به مرحله اجرا درآید. محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای اجرای طرح توزیع نان با دستگاه‌های کارتخوان در کشور، نیاز به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان است که در صورت تجهیز همه نانوایی ها، این طرح عملیاتی خواهد شد. طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان پیش از این در استان‌های زنجان، قزوین، گیلان، فارس، ایلام، گلستان، همدان، چهارمحال و بختیاری و سمنان اجرایی شده بود و اجرای مرحله اول این طرح از۳۰ خردادماه در استان تهران نیز آغاز شد و حدود ۹ هزار دستگاه کارتخوان به نانوایی‌ها اختصاص پیدا می‌کند. براساس این گزارش، سرعت نصب دستگاه‌های کارتخوان در استان‌های زنجان، گلستان، فارس و قزوین افزایش یافته و حالا با اجرای این طرح در پایتخت، خطاهای این طرح مشخص و مرتفع می‌شود. با اجرای فروش نان با دستگاه‌های کارتخوان هوشمند، خرید نان با کارت بانکی فرد که به کد ملی آن شخص متصل است، انجام می‌شود و قیمت نان با نرخ سال قبل محاسبه می‌شود؛ ضمن اینکه هیچ تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده صورت نمی‌گیرد. جلوگیری از گرانفروشی، قاچاق آرد و تخصیص آرد بر مبنای فعالیت نانوایی‌ها از مهم‌ترین نقاط قوت این طرح عنوان شده است.

منبع: شبکه خبر

یمنی‌ها از حج محروم شدند

رژیم سعودی برای هشتمین سال پیاپی مانع از رسیدن زائران یمنی به شهر مکه و مدینه برای ادای مناسک حج و عمره شده است.رژیم سعودی برای هشتمین سال پیاپی مانع از رسیدن زائران یمنی به شهر مکه و مدینه برای ادای مناسک حج و عمره شد. وزارت ارشاد و امور حج و عمره یمن با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: مقامات سعودی تدابیری را ضد شهروندان یمنی اتخاذ کرده اند که باعث می‌شود برگزاری مراسم حج و عمره برای یمنی ها ناممکن شود. گزارشگر شبکه تلویزیونی المسیره در گزارشی گفت: رژیم سعودی جنگی علیه حج آغاز کرده است و مقامات سعودی هیچ اهمیتی برای برگزاری این فریضه الهی قائل نیستند. در هشت سال متوالی حاجیان یمنی نمی‌توانند در موسم حج به سمت مکه و مدینه روانه شوند، آنها از زمین و دریا و هوا از ورود به خاک سعودی منع می‌شوند، زیرا مقامات سعودی راه را بسته اند و نمی‌گذارند مردم یمن مناسک حج خود را برگزار کنند. وزارت ارشاد و امور حج و عمره یمن توضیح کاملی در زمینه اقدام رژیم سعودی در محروم کردن مردم یمن از برگزاری مراسم حج و عمره و ادای این فریضه داده است مقامات سعودی تدابیری اتخاذ کرده اند که رفتن به مکه و مدینه را ناممکن می‌کند. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد عربستان سعودی با دفترها و موسسات یمنی همکاری نمی‌کند تا زائران یمنی نتوانند از استان‌های مختلف یمن برای ادای مناسک حج وارد این کشور شوند. هشت سال است که زائرن یمنی از ورود به مکه و مدینه منع می‌شوند، زیرا عربستان سعودی آسمان خود را به روی همه پروازهای مسافری یمنی بسته است. زائران یمنی همچنین از طریق زمینی نیز نمی‌توانند برای برگزاری مناسک حج اقدام کنند، زیرا گذرگاه‌های مرزی عربستان سعودی نیز بسته است. این اقدامات سعودی باعث شده است صدها هزار نفر از شهروندان یمنی نتوانند این فریضه الهی را ادا کنند. این اقدامات رژیم سعودی با هیچیک از احکام الهی و عرف‌های اجتماعی و حتی قوانینی که سفرهای مذهبی و دینی بر آن استوار است مطابقت ندارد. از این رو مقامات سعودی مشروعیت مدیریت مقدسات اسلامی به ویژه برگزاری مراسم حج و عمره را ندارند.

منبع: شبکه خبر

ایران گام بعدی راکتور واحد دوم نیروگاه بوشهر را برداشت

عملیات بتن ریزی بخش نخست دیواره راکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد.بادستورمحمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، عملیات بتن ریزی بخش نخست دیواره راکتور واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر شروع شد. وی همچنین از مراحل ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر بازدید کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گوی اختصاصی با صداوسیما گفت: برای ما اهمیت داشت که موانع پیشبرد کار در واحدهای دوم وسوم نیروگاه اتمی بوشهر را برطرف کنیم و با توجه به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب و ارده‌ای که در دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهوروجود دارد و با توجه به بازدیدی که رئیس جمهور در سفر استانی خود به بوشهر از نیروگاه داشت، با استفاده ازشرایط به وجود آمده برای شناسایی آسیب‌ها و برطرف کردن آن‎‌ها اقدام کردیم تا بتوانیم در چارچوب اهداف اصلی و عملیاتی که می‌تواند ما را برای هر چه سریع‌تر به ثمر رساندن واحد ۲ و ۳ کمک کند، برنامه ریزی کنیم. اسلامی افزود: آن چه که امروز اتفاق افتاد یک نوع حرکت متقفاوت است نسبت به آنچه که تا امروز صورت گرفته است و ما نیاز داریم که از این تاریخ به بعد علمکرد متفاوتی را در این طرح ثبت کنیم و حرکت پیوسته تری را شاهد باشیم. وی ادامه داد: امیدواریم الان با توجه به اینکه محدویت کرونایی وجود ندارد و شرایط کرونایی با وضعیت روان تری دنبال می‌شود، بشود عملکرد جدید با اراده و ساختار جدیدی که در تولید و توسعه دنبال می‌کنیم محقق شود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: ۲۸ ماه تاخیراجرایی در ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر داریم. شرایطی بوده که تحمیل شده، اما با تدابیر اتخاذ شده و تامین مالی که در دست اجرااست این طرح از پشتوانه مالی متفاوتی برخوردارمی‌شود و در عمل این عملکرد را شاهد خواهیم بود. خود من پیگیری خواهم کرد و بازدید خواهم کرد که اوضاع گذشته تکرار نشود و شاهد روند مهندسی و حساب شده و اجرای طرح به معنی واقعی مطابق زمان باشیم. اسلامی گفت: پیشرفت ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر، نسبت به برنامه از نظر وزنی ۲۴ درصد عقب ماندگی دارد، یعنی ما الان باید ۳۲ درصد پیشرفت می‌کردیم، اما پیشرفت کمتر از ۱۰ درصد است. این قابل جبران نیست. نکته مهم این است که تداوم نداشته باشد و تاخیر بیشتری تحمیل نشود. این نکته مهمی است که بر آن اراده کرده‌ایم و با توکل به خدا همت و حرکت غیرتمندانه و همکاران دستگاه مجری طرح، محقق خواهد شد.

منبع: شبکه خبر

آمریکا برای نجات اقتصاد دست به چاپ پول برد

براساس مقاله‌ نشریه د هیل، دولت آمریکا بدون هیچ محدودیتی پول چاپ می‌کند تا اقتصاد رو به رکود این کشور را نجات دهد، اما این موضوع سبب افزایش تورم شده است.دولت آمریکا تلاش می‌کند با چاپ پول اقتصاد رو به رکود این کشور را نجات دهد. براساس مقاله‌ای که روز پنجشنبه توسط نشریه د هیل (The Hill) منتشر شد، دولت آمریکا بدون هیچ محدودیتی پول چاپ می‌کند تا اقتصاد رو به رکود این کشور را نجات دهد، اما این موضوع سبب افزایش تورم شده است. دولت آمریکا مدت زیادی است که سعی کرده مشکلات اقتصادی خود را با ارائه یارانه کاهش دهد و مشکلات اجتماعی فعلی را حل کند. با این اقدام در بلندمدت، رکود اقتصادی به طور واقعی بهبود نیافته است و حتی باعث ایجاد یک بحران تورمی جدی شده و در نهایت مردم عادی هزینه آن را متحمل می‌شوند. براساس آخرین نظرسنجی که روز چهارشنبه توسط رویترز و نهاد تحقیقاتی ایپسوس انجام شد، محبوبیت مردمی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت و به ۳۶ درصد و پایین‌ترین سطح خود رسید. براساس این نظرسنجی، ۳۴ درصد از شرکت کنندگان بر این باورند که اقتصاد بزرگترین مشکلی است که در حال حاضر آمریکا با آن مواجه است. این نظرسنجی نشان داد محبوبیت پایین بایدن احتمالاً تحت تأثیر تورم بالای این کشور است که به رکوردی ۴۰ ساله رسیده است.

منبع: شبکه خبر

انگلیس هشدار حملات تروریستی دریافت کرد

کمیسیون قانون (Law Commission) در انگلیس هشدار داد تروریست‌ها ممکن است از خودروهای خودران و کنترل از راه دور به عنوان سلاح استفاده کنند و به حملات تروریستی بپردازند. کمیسیون قانون (Law Commission) در انگلیس هشدار داد تروریست‌ها ممکن است با استفاده از خودروهای خودران و کنترل از راه دور به حملات تروریستی بپردازند.استفاده از خودروهای خودران اکنون در محیط‌های کنترل شده در انگلیس آغاز شده است و "کمیسیون قانون" با توجه به این شرایط چنین هشداری داده است. کمیسیون قانون گفته تروریست‌ها ممکن است این خودروها و نیز خودروهایی را که از راه دور کنترل می‌شوند، مملو از مواد منفجره و در مراکز موردنظر منفجر کنند. براساس قوانین انگلیس، نیازی نیست تا راننده، حتما در خودروی خودران یا خودروی کنترل از راه دور حضور داشته باشد، هم اکنون از خودروهای خودران یا خودروهایی که از راه دور کنترل می‌شوند، در انبارهای بزرگ، مزارع و معادن این کشور استفاده می‌شود. براساس هشدار "کمیسیون قانون" در انگلیس، از آنجایی که تروریست‌ها با استفاده از خودروهای خودران یا کنترل از راه دور، ممکن است اقدامات تروریستی صورت دهند و چون خودشان در خودرو حضور ندارند و همچنین چهره قربانیان خود را نمی‌بینند، شاید حملات با این خودروها، جنایت بارتر شود. وزارت ترابری انگلیس قبلا از "کمیسیون قانون" در این کشور خواسته بود درباره قانونی بودن استفاده از خودروهای خودران و خودروهای کنترل از راه دور، نظر بدهد. "کمیسیون قانون" اعلام کرده است تروریست‌ها ممکن است با رخنه در رایانه خودروهای خودران یا کنترل از راه دور، مهار آن‌ها را در معابر عمومی در دست بگیرند و از کیلومترها فاصله، خودروی مورد نظر را هدایت کنند. در این گزارش همچنین درباره امکان قطع ارتباط میان راننده و خودروی کنترل شده از راه دور، چگونگی سبقت گرفتن خودروهای بدون راننده و نیز چگونگی آگاهی راننده از شرایط پیرامون خودروی در حال کنترل از راه دور، هشدار داده شده است.

منبع: شبکه خبر

ایتالیا حالت فوق العاده اعلام کرد

مقامات ایتالیایی به علت خشکسالی در بزرگ‌ترین رودخانه در شهر تورین در شمال این کشور، با اعلام حالت فوق العاده، آب را در بخش‌هایی از ایتالیا جیره بندی کردند.مقامات ایتالیا در پی کاهش بارندگی و افزایش شدید دمای هوا، برای مصرف آب در این کشور حالت فوق العاده اعلام کردند.مقامات ایتالیایی به علت خشکسالی در بزرگ ترین رودخانه در شهر تورین در شمال این کشور، با اعلام حالت فوق العاده، آب را در بخش‌هایی از ایتالیا جیره بندی کردند. ایتالیا در ۱۱۰ روز گذشته شاهد کاهش شدید بارندگی و افزایش شدید دمای هوا به علت تغییرات آب و هوایی بوده است. بارش برف در ایتالیا امسال کاهش ۷۰ درصدی داشت. رئیس موسسه هواشناسی ایتالیا گفت: «این خشکسالی در تاریخ ایتالیا بی سابقه است، زیرا همزمان شاهد کاهش بارندگی و افزایش شدید دمای هوا هستیم که این شرایط به طور مستقیم به تغییرات آب و هوایی ارتباط دارد.رودخانه «پو» طولانی‌ترین رودخانه در شمال ایتالیاست که طول آن به ۶۵۲ کیلومتر می‌رسد و آب لازم برای بسیاری از زمین‌های کشاورزی در این کشور را تامین می‌کند. ۴۰ درصد مواد غذایی تولید شده در ایتالیا مربوط به حوضه آبریز رودخانه پو است. این رودخانه همچنین آب شرب صدها روستا و شهرک در ایتالیا را تامین می‌کند و از آب این رودخانه همچنین برای تولید برق در نیروگاه‌های برق- آبی استفاده می‌شود. میوچو پرسلی یکی از مسئولان حفاظت رودخانه «پو»، گفت: «ما در شرایطی قرار داریم که دبی رودخانه پو از حدود ۱۸۰۰ متر مکعب در ثانیه به ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است.»

منبع: شبکه خبر

سومین محموله کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان رسید

جمهوری اسلامی ایران پیشتاز ارسال کمک های بشردوستانه برای زلزله زدگان افغانستان بوده است و سومین محموله‌ کمک‌های ایران توسط یک فروند هواپیمای ترابری نظامی، روز گذشته در فرودگاه منطقه خوست افغانستان فرود آمد.این بسته‌ شامل دارو، مواد خوراکی، پوشاک، چادر و سایر لوازم اولیه مورد نیاز زلزله‌زدگان می‌باشد که توسط یک فروند هواپیمای نظامی روز گذشته در فرودگاه خوست فرود آمده است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی عمومی امارت اسلامی نیز، دریافت سومین محموله کمک های انسان دوستانه ایران به زلزله زدگان جنوب شرق این کشور را تأیید کرده است. پیش از این، ایران دو محموله کمک های اولیه را به مناطق زلزله زده افغانستان ارسال کرده بود.مسئول هلال‌احمر خوست نیز اعلام کرد که هرچند آوازه‌هایی از کمک‌های دیگر کشورها به گوش رسیده، امّا تاکنون فقط کمک‌های ایران عملا به آسیب‌دیدگان رسیده است. حاجی رفیق‌شاه مدیر مصوونیت و محافظت هلال احمر ولایت خوست در گفتگو با خبرنگاران، گفته این زلزله در این منطقه طی ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و چنین زلزله‌ای ما ندیده بودیم. گفتنی است حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد چهارشنبه ( ۱ تیر) زلزله ۶.۱ ریشتری شماری از شهرهای افغانستان به ویژه شهرهای شرقی را تکان داد. بر اساس اعلام مقامات امارت اسلامی در این زلزله مرگبار تاکنون حدود یک هزار و صد نفر جان باخته و صدها تن دیگر زخمی شدند. از همان ساعات اولیه وقوع زمین‌لرزه سفارت جمهوری اسلامی ایران از ارسال دو هواپیما کمک‌های اولیه از سوی این کشور به مناطق زلزله‌زده خبر داد. صبح پنجشنبه نیز تیم ۱۸ نفره از امدادگران متخصص سازمان امدادونجات هلال‌احمر ایران از طریق هوایی به افغانستان اعزام شدند. بعد از ظهر پنجشنبه نیز دو هواپیما از کمک‌های اولیه جمهوری اسلامی ایران مملو از کمک‌های این کشور در فرودگاه خوست به زمین نشست. روز جمعه نیز رسانه‌ها از ارسال سومین محموله کمک‌های اولیه جمهوری اسلامی ایران به مناطق آسیب‌دیده این کشور خبر داده‌اند.

منبع: ایرنا

اردن از ناتوی خاورمیانه اعلام حمایت کرد

پادشاه اردن در دیدار با مقامات اماراتی، از علاقه کشورش به ایجاد اتحادی نظامی مشابه پیمان نظامی آتلانتیک شمالی سخن گفت و اظهار کرد که از شکل گیری پیمان نظامی در خاورمیانه حمایت می کند.ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن روز جمعه در مصاحبه با CNBC افزود که منشور چنین اتحادی باید بسیار روشن باشد. وی تاکید کرد: من یکی از اولین افرادی خواهم بود که ناتوی خاورمیانه را تایید می‌کنم، اما پیوندها با بقیه جهان و نحوه تنظیم و برقراری آن از سوی ما... باید بسیار بسیار واضح باشد. در غیر این صورت، همه دچار سردرگرمی خواهند شد.» همکاری نزدیکتر در زمینه نظامی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی چندین سال است که توسط آمریکا مطرح شده است. اخیرا قانونگذاران آمریکایی لایحه ای را به سنا و کنگره ارائه کردند که در آن خواستار طرحی برای یکپارچه سازی پدافند هوایی خاورمیانه شدند. مقامات رژیم صهیونیستیی گفته اند که همین الان هم همکاری دفاع هوایی با کشورهای عربی و ایالات متحده وجود دارد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است ماه آینده برای اولین بار به خاورمیانه سفر کند و در عربستان سعودی، کرانه باختری سرزمین های اشغالی و تل آویو دیدارهایی داشته باشد. ایران و گرم شدن روابط بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از سرفصل های اصلی دستور کار او در این ملاقات ها خواهد بود. آمریکا طی سال های اخیر تلاش کرده با مطرح کردن موضوع جعلی تهدید ایران، همراه با توافقنامه کذایی ابراهیم که در دولت ترامپ بین امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی امضا شد، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را در سال‌های اخیر به هم نزدیک‌تر کند. یک مقام ارشد آمریکایی هفته گذشته به خبرنگاران گفت که در طول سفر بایدن اجرایی شدن برخی پروژه‌های «بی‌نظیر» از جمله نیروهای ضربت دریایی و چند پروژه‌ زیرساختی «فرامرزی» اعلام خواهند شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha