جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: تعامل با اهل سنت دارای مبانی کلامی، فقهی، مستند به دلایل عقلی و برگرفته از سیره ائمه اطهار(ع) و امامین انقلاب می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در جلسه شورای اطلاعاتی استان در محل قرارگاه قدس جنوب شرق کشور عنوان کرد: نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب مردم ایران برای احقاق حق، اجرای احکام اسلامی و حرکت در راستای عبودیت و بندگی خداوند متعال بوده و اگر از این مسیر فاصله بگیریم از اهداف و آرمان‌های انقلاب منحرف شده‌ایم.

امام جمعه زاهدان به بیان ابعاد مختلف شناخت پرداخت و افزود: شناخت خود، شناخت خداوند متعال، شناخت حق و راه رسیدن به آن و همچنین شناخت توطئه‌های دشمنان از ابعاد مختلف شناخت است و باید مسیر حق و آنچه خداوند متعال از ما خواسته را به درستی بشناسیم و در همان راستا گام برداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی با اشاره به فراز «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» بیان کرد: باید سیره ائمه اطهار(ع) را به خوبی بشناسیم و در همان راستا گام برداریم نه اینکه جلوتر و یا عقب‌تر از آن‌ها بمانیم و باید پا به پای آن‌ها این مسیر را طی کنیم.

وی در ادامه به بیان کیفیت تعامل کارگزاران نظام اسلامی از دیدگاه حاکمیت و پیروان مکتب اهل بیت(ع) با اهل سنت پرداخت و اظهار کرد: بحث تعامل با اهل سنت در داخل و خارج کشور مورد توجه است و سیاست کلی ما در خصوص اهل سنت، تعامل مثبت، فعال، اثرگذار و هوشمند بوده است از ابن جهت که قصد تقابل و درگیری نداریم و تنها دلخوش به احوال پرسی‌های روزانه نیستیم زیرا هیچگونه تاثیری در رسیدن به اهداف نظام و انقلاب ندارد و از این جهت هوشمند است که اگر کسی ظاهر و باطن متفاوت داشته باشد هوشمندانه عمل کنیم و تنها دلخوش به یک لبخند نباشیم.

وی گفت: همواره تاکید داشته‌ایم که قانون معیار و حجت است و باید فرهنگ قانون‌مداری گسترش یافته و قانون گریزی به عنوان یک ضد ارزش شناخته شود.

امام جمعه زاهدان افزود: تعامل با اهل سنت دارای مبانی کلامی، فقهی، مستند به دلایل عقلی و برگرفته از سیره ائمه اطهار(ع)، علمای گذشته و امامین انقلاب می‌باشد. یکی از مبانی مهم این است که باور داشته باشیم اهل سنت ، مسلمان و محب اهل بیت(ع) هستند و طبعا دارای حقوق انسانی و اسلامی هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی تصریح کرد: هر کس بر اساس دین و مذهبی که دارد خود را حق و دیگران را باطل می‌داند، اما نکته اینجاست که افراد باطل چگونه هستند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: بر اساس مباحث کلامی مخالفان در دین و مذهب به دو دسته تقسیم می‌شوند، به گونه‌ای که عالم و یا جاهل هستند و فرد عالم کسی است که به حقیقت پی برده، اما آن را انکار می‌کند زیرا منافع او چنین اقتضا نمی‌کند که این حق را بپذیرد و چنین فردی عالمی معاند است.

وی ادامه داد: افراد جاهل به دو دسته تقسیم می‌شوند ابتدا جاهل مقصر و سپس جاهل قاصر بدین معنا که جاهل مقصر می‌توانست به دنبال حق رفته و آن را بیابد و در این جهت کم کاری کرده است و جاهل قاصر کسی است که گمان نمی‌کند بر خلاف اعتقاداتش چیزی وجود داشته باشد و یا اینکه به دنبال تحقیق رفته و هنوز به نتیجه درست نرسیده و دارای فهم و درک پایینی بوده و قاصر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی عنوان داشت: نکته قابل توجه این است که هر کدام از این افراد دارای حکمی متفاوت بوده و نباید همه آن‌ها را با یک چشم ببینیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: احکام فقهی و دستورات اخلاقی که در قرآن کریم و روایات به آن پرداخته شده در خصوص اهل سنت نیز لازم به اجرا می‌باشد و اینگونه نیست که وفای به عهد، راستگویی، امانت داری و سایر شاخصه‌های خوب دیگر فقط در حیطه جامعه شیعی باشد و اهل سنت را شامل نشود که این یک نکته مهم و کلیدی در موضع گیری‌های ماست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی با اشاره به تعبیر امام علی(ع) به مالک اشتر، عنوان کرد: امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر بیان فرمودند: "افرادی که می‌خواهی با آن‌ها کار کنی یا مثل تو مسلمان بوده و یا همانند تو انسان هستند و باید به گونه‌ای مراقبت کنی تا برخوردی کنترل شده و صحیح داشته باشی.

وی ادامه داد: اگر در احکام فقهی چنین بیان شده که مال، جان و آبروی مسلمان محترم است، فتوای همه فقهاست و در مورد همه مسلمانان وجود دارد و هر کس شهادتین بگوید و منکر ضروری دین نباشد این احکام برای او شامل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) توصیه دارند که نسبت به مردم انصاف به خرج داده و خود را معیار قرار دهد به گونه‌ای که هر چه برای خود دوست داشته و در مقابل هر چه را برای خود نمی‌پسندد برای دیگران نیز به همین شکل عمل کند.

وی عنوان کرد: اگر شما می‌خواهید حقانیت، فکر و آیین خود را به دیگران فهمانده و محبت، دوستی و مودت را به سوی اهل بیت(ع) جذب کنید راه آن همان برخورد مهربانانه و کریمانه همانند اهل بیت(ع) است.

امام جمعه زاهدان افزود: در مقابل کافر حربی یعنی کسی که دشمن بوده و دست به اسلحه برده حکم مشخص است و باید با او مقابله و بر امنیت جامعه اسلامی تحفظ شود، اما اگر در برابر کافر غیر حربی او را از نگاه دین کوچک شمرده و حقیر بدانیم تحت تاثیر دین ما نخواهد بود، اما در عوض اگر بداند بر اساس دین ما هر کس دارای حقی است و باید حقش را ادا کنیم روی او تاثیر زیادی خواهیم داشت.

وی، نکته مهم و تاثیرگذار در این تعامل را برخورد صادقانه، عاطفی، همراه با مهرورزی و خدمت برای مردم عنوان کرد و گفت: در این صورت می‌توان افراد را به سوی خود جذب و هدایتگری نمود و زمانی که پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را به یمن فرستاد به ایشان بیان فرمود: "اگر خداوند یک نفر را به وسیله تو هدایت کند بهتر از آن است که آسمان ها و زمین را در راه خدا صدقه دهی"

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد: اگر به این مبانی اعتقاد نداشته و به دنبال ظاهر سازی باشیم، طرف مقابل متوجه خواهد شد. طبق تعبیر امام علی(ع) کسی درون خود چیزی را پنهان نمی‌کند مگر اینکه در چهره‌اش مشخص و یا در کلماتش ظاهر گردد و اینگونه نیست که ما برادری، صمیمیت و اسلامیت اهل سنت را باور نداشته باشیم و بخواهیم با ظاهرسازی کار کنیم که چنین چیزی تاثیرگذار نخواهد بود و حتی تاثیر معکوس خواهد داشت، زیرا بالاخره همه چیز آشکار می‌شود و فرد مقابل مشکوک شده و برخورد را دوگانه می‌بیند و دچار سوءظن خواهد شد.

امام جمعه زاهدان افزود: هر کس بخواهد وارد این عرصه شود باید ابتدا باورهای خود را اصلاح کند، زیرا اگر برداشت دیگری شود مطلوب نیست و در فضای عاطفه، دوستی و مهربانی؛ حرف‌ها و کارها تاثیرگذارتر است.

وی ادامه داد: به طور طبیعی هر شیعه‌ای مذهب خود را حق می‌داند و ممکن است به دنبال گسترش آن باشد و از سر دلسوزی بخواهد دیگران را راهنمایی کند، اما این تنها بر اساس اعتقادات شخصی اوست و از دیدگاه حاکمیت این گونه نیست، بلکه از منظر حاکمیت باید نگاه به همه اقوام و مذاهب یکسان باشد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: آنچه در بحث وحدت، تقریب و تعامل از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نقل شده از موضع مرجعیت و نیز از جایگاه رهبری آن‌هاست، و لذا می‌بینیم که دیگر مراجع هم به همین شکل مسائل را بیان می‌کنند و کاملا بر اساس مبانی دینی و استفاده از کلمات، سنت و سیره اهل بیت(ع) است.

امام جمعه زاهدان افزود: در برخی محافل بیان می‌شود که مقام معظم رهبری این مباحث را بر اساس حکمت و مصلحت بیان نموده‌اند و در باطن نگاهشان اینگونه نیست که بیان چنین مسائلی بی‌انصافی در حق ایشان است.

وی ادامه داد: در جلسه با مقام معظم رهبری از ایشان سؤال کردم که آیا برای رشد علمی، اقتصادی مدیریتی و حقوق شهروندی اهل سنت حد خاصی مد نظر شماست که ایشان بیان فرمودند: خیر این‌ مسائل چیزی نیست که بخواهیم برای آن حدی قائل شویم و مهم این است که تعامل شما به گونه‌ای باشد که همه زیر چتر نماینده ولی‌فقیه باشند، زیرا جایگاه نماینده ولی‌فقیه چنین اقتضا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی ادامه داد: باید بر اساس گفتمان امام و رهبری عمل کرده و از برخوردهای سلیقه‌ای بپرهیزیم، زیرا این برخوردها برای نظام اسلامی هزینه ایجاد می‌کند و متاسفانه گاهی به مقام معظم رهبری نسبت داده می‌شود.

وی بر لزوم رعایت منصفانه قانون با نگاه خودی و هموطن و برای جذب به نظام و مدیریت اهل سنت آن هم نه با نگاه بیگانه تاکید کرد و گفت: نباید قانون را برای یک سمت راحت و برای سمت دیگر سخت‌تر گرفت بلکه باید یکسان و منصفانه باشد زیرا هدف کلی جذب قلوب به سوی نظام است.

امام جمعه زاهدان افزود: در جلسه با علمای اهل سنت بیان داشتیم که اطاعت از ولی‌فقیه بر مبنای اهل سنت نسبت به مبنای شیعیان محکم‌تر است، زیرا در فتاوای شیعه در حد و حدود ولایت فقیه اختلاف است، اما اهل سنت اعتقاد دارند که حاکم هر کسی که باشد باید مورد حمایت قرار گیرد و التزام اهل سنت به ولایت فقیه بر اساس مبنای خودشان باید بیشتر از شیعیان باشد.

وی، خواستار جلوگیری از افکار انحرافی، تکفیری و سیاسی کاری‌ها شد و عنوان کرد: اگر ما حنفی یا شافعی واقعی داشته باشیم با آن‌ها مشکلی نداریم، اما اگر هر کدام از این‌ها با افکار تکفیری عجین شود، مشکل ساز است و این فکر تکفیری از ناحیه هر قوم و مذهب چه شیعه و چه اهل سنت باشد مخل امنیت است و باید با آن برخورد شود.

نماینده ولی‌فقیه درسیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: در سخنرانی در دارالعلوم مسجد مکی زاهدان عنوان داشتیم که باید در تربیت طلبه‌ها دقت کنید، زیرا اگر کارگزار نظام تربیت کنید خود نظام به دنبال به کارگیری آن‌هاست و بالعکس اگر کسی را تربیت کنید که دل در گروی جای دیگر دارد هیچ نظامی او را به عنوان کارگزار خود قبول نمی‌کند و در این جهت مذهب دخالتی ندارد.

وی گفت: در دیدار با علمای اهل سنت عنوان داشتیم که مطالبات دوجانبه است و باید پله به پله پیش برویم و نمی‌توان مطالبات را تنها به صورت یک جانبه پیش برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: گاهی با برخوردهای سلیقه‌ای دچار مشکل هستیم زیرا منشور تعامل با اهل سنت را نداریم و گاهی مسئولان با شدت برخورد کرده و گاهی نیز به سادگی عبور می‌کنند در صورتی که باید برخورد معتدل و منسجم داشته باشیم.

وی گفت: نباید از توطئه دشمن و نفوذ فکری و فرهنگی غفلت کنیم زیرا دشمن در این جهت سرمایه گذاری زیادی کرده و تاکید مکرر مقام معظم رهبری و گلایه از حرف‌های خلاف وحدت نشان دهنده حساسیت موضوع و فعالیت دشمن در این جهت است.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: اگر کسی مرتکب خلافی شد نباید با عکس‌العمل نسنجیده خود آب به آسیاب دشمن بریزیم، زیرا ممکن است فردی که تخلف کرده عکس العمل متقابل داشته و منجر به افزایش فاصله‌ها شود اما زمانی که برخورد با ظرافت باشد جای سو استفاده دشمن وجود ندارد.

وی گفت: تجربه نشان داده که با جذب دلها بهتر می‌توانیم پایه‌های نظام را تقویت و دلها را جذب و دلداده معارف اهل بیت(ع) کنیم و فرمایش امام رضا(ع) این است که اگر مردم کلمات زیبای ما را فهم کنند حتما پیرو ما خواهند شد و ما اگر هنری داشته باشیم این است که این معارف ناب را با زبان روز برای مردم بیان کنیم آن هم به اینگونه که همه هماهنگ عمل کنیم زیرا آشفتگی در برخوردها در طرف مقابل آشفتگی ایجاد و دشمن نیز می‌تواند کمال سو استفاده را داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha