جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نجمی نژاد جشنواره علامه حلی

حوزه/ برگزیده هشتمین جشنواره علامه حلی(ره)، اهمیت پژوهش را در کشف زوایای جدید در موضوعات علمی و کمک به پیشرفت علوم دانست و گفت: پژوهشگر با مسئله‌شناسی دقیق و ناظر به نیازهای جامعه علمی می‌تواند اثری فاخر ارائه دهد.

خانم نعیمه نجمی نژاد طلبه سطح چهار رشته حکمت متعالیه جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها که از برگزیدگان هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) بود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: سال ۱۳۸۸ در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها مشغول به تحصیل شدم و از همان ابتدای تحصیل، به مباحث پژوهشی علاقه مند بودم.

این طلبه پژوهشگر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی خود در طول این سال‌ها، گفت: متأسفانه در دوره سطح دو به دلیل عدم حمایت از فعالیت‌های پژوهشی طلاب، قادر به ارائه اثر پژوهشی قابل توجهی نشدم، در سطح سه نیز شرایط به همین منوال بود، با این وجود، سه مقاله تألیف کردم که به نظر اساتید، قابلیت چاپ را داشت، اما به دلیل همراهی نکردن برخی مسئولان و مشکلاتی وجود داشت، موفق به چاپ نشدم.

نجمی نژاد که هم اکنون بیش از ۹ مقاله در کارنامه پژوهشی خود دارد، افزود: بحمدالله در سطح ۴ با توجه به پیگیری‌های فراوان و همینطور درک محضر اساتیدی که دلسوزانه در جهت کارهای پژوهشی، بنده را یاری کردند، موفق به نگارش مقالات متعددی شدم.

وی که در هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) با ارائه مقاله «راه حل محقق سبزواری و علامه حسن‌زاده آملی در حل معضل فاعل بالعنایه صدرالمتألهین» حائز رتبه دوم شده است، خاطرنشان کرد: در این مقاله، ملاصدرا در تقسیم‌بندی‌های فاعل در آثار مختلف خود در برخی از جاها نظر خود را در مورد فاعلیت الهی به عنوان فاعل بالتجلی معرفی می‌کند و در برخی جاها به عنوان فاعل بالعنایه که دیدگاه ابن‌سینا هست، مطرح می‌کند که این دو نظریه در ظاهر با یکدیگر تهافت دارند، خصوصا با توجه به نقدهای ملا صدرا به نظریه فاعل بالعنایه ابن سینا؛ این مقاله در پی حل این چالش در نگاه دو تن از شارحین آثار ملاصدرا بوده و در نهایت دیدگاه مؤلف را بیان کرده است.

طلبه و پژوهشگر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، اهمیت پژوهش را در کشف زوایای جدید در موضوعات علمی و کمک به پیشرفت علوم دانست و اظهار داشت: فعالیت‌های پژوهشی نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد و پژوهشگر با مسئله‌شناسی دقیق و ناظر به نیازهای جامعه علمی می‌تواند اثری فاخر ارائه دهد.

نجمی نژاد در ادامه به مشکلات عرصه پژوهش از جمله محدودیت فضا برای پژوهش در مباحث بنیادین به ویژه مباحث فلسفی، خلاء فضای پژوهشی از فعالیت‌های دقیق کاربردی و نیازمحور (برای کاربست در زندگی افراد جامعه) اشاره و بر لزوم توجه ویژه حوزه‌های علمیه به امر پژوهش و فرهنگسازی در این عرصه، حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران، مسئله‌شناسی دقیق و ناظر به نیازهای جامعه تأکید کرد.

وی افزود: کمبود وقت ناشی از تعداد واحدهای غیرمرتبط با رشته‌های تخصصی، عدم همکاری برخی مجلات پژوهشی، روند طولانی بررسی مقالات توسط مجلات و گاها ایرادات بیجا، هزینه‌ها از بررسی مقاله تا چاپ آن در مجله و غیره از دیگر مشکلات پژوهشگران در عرصه پژوهش است.

این طلبه استعداد برتر برای ارتقای سطح پژوهشی طلاب استعداد برتر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها راهکارهایی ارائه داد و بیان داشت: تبیین و فرهنگ‌سازی اهمیت پژوهش برای نخبگان، برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای آموزش کاربردی مقاله‌نویسی، حضور و همراهی اساتید مجرب و تشکیل گروه‌های چندنفره (کمتر از ۵ نفر) و انجام گام به گام پژوهش با نظارت استاد مربوطه می‌تواند در ارتقای سطح پژوهشی طلاب مؤثر باشد.

نجمی نژاد همچنین تشکیل کارگروه‌های مسئله‌یاب برای پژوهش‌های کاربردی، تشکیل گروه و ارتباط داشتن پژوهشگران برتر و تبادل تجارب، ایجاد سازوکاری جهت ارتباط نزدیک نخبگان حوزوی با نخبگان دانشگاهی و هم‌افزایی در حیطه‌های پژوهشی را از دیگر راهکارهای ارتقای سطح پژوهشی پژوهشگران جوان دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha