جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عباس کعبی

حوزه / عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید بازکاوی کنیم که گذشته روحانیت چه بود و آینده حوزه ها به کجا پیش می رود و با استفاده از آینده پژوهی، آینده را طراحی کنیم و با امید آفرینی و توکل بر خدا و توسل به امام زمان(عج) و انجام وظایف حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله عباس کعبی در پنجمین دوره طرح تابستانی احیا در مدرسه علمیه معصومیه قم که با حضور طلاب و اساتید در سالن شهدای گمنام این مدرسه، برگزار شد، بیان داشت: مدرسه علمیه معصومیه به مدرسه ای ممتاز، الگو، نقش آفرین و مدرسه ای آینده نگر تبدیل شده است و نمونه آن همین برنامه ی دوره تابستانی است.

وی در ادامه با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و سالگرد شهید آیت الله بهشتی و یاران شهیدش، گفت: حقیقتا شهید بهشتی، یکی از شهدای سرآمد روحانیت در تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و روحانیت است که می تواند الگو و الهام بخش برای روحانیت و حوزه ها در سطوح گوناگون بشود .

عضو خبرگان رهبری، با اشاره به ویژگی های شهید بهشتی، بیان داشت: آیت الله بهشتی ویژگی های ممتازی داشت که می تواند الگو باشد. و ما یک سری نظریه پرداز در کنار امام خمینی(ره) و در حال حاضر در کنار رهبر انقلاب مانند آیت الله بهشتی، مطهری، مصباح یزدی، جوادی آملی و... داشته و داریم که باید افکار، برنامه و زندگی این بزرگواران را مطالعه کنیم.

وی ادامه داد: شهید بهشتی ویژگی های ممتازی داشت و یکی از این ویژگی ها، اسلام شناسی جامع بود و شرط اول اسلام شناسی، اجتهاد است و اگر کسی مجتهد نباشد و در مورد اسلام ورود و اظهار نظر کند، اولا اظهار نظر او معتبر نیست و ثانیا نکات انحرافی دارد.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اجتهاد شرط لازم است؛ اما شرط کافی نیست، شهید بهشتی شرط لازم و بالاتر را داشت و ایشان یک مجتهد جامع الشرایط تراز مکتب اهل بیت(ع) ، جهان دیده، زبان شناس و بصیر بودند و یک مجتهد جامع الشرایط سخنگوی اسلام است.

آیت الله کعبی ویژگی بعدی ایشان را تقوا، بصیرت و نظم درون حوزوی برشمرد و گفت: ویژگی سوم، مدیر ارشد در تربیت نیروی انسانی بود و نیرو شناس خوبی بود و خوب نیرو تربیت می کرد. ایشان نیاز های زمان را می شناخت و سعی می کرد آن نیاز ها را برطرف کند .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: ویژگی چهارم جریان سازی اجتماعی سیاسی در داخل کشور و در سطح بین الملل بود. ویژگی پنجم اهل تالیف، تحقیق، نظریه پردازی و تفکر بود و اینطور نبود که یک گوشه بنشیند و تالیف کند، بلکه تالیفات ایشان میدانی بود.

وی ادامه داد: ویژگی ششم ایشان در کنار امام راحل، نه تنها معمار قوه قضائیه نوین جمهوری اسلامی ایران بود، بلکه در تدوین قانون اساسی و شکل گیری نهاد های عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقش درجه یک داشت و در کارهایی که انجام می داد مهارت داشت.

این استاد حوزه علمیه، با بیان این که ایشان علاوه بر همه این ها نسبت به آینده حوزه های علمیه و انقلاب دغدغه مند بود و کتابی وجود دارد به نام روحانیت از دیدگاه شهید بهشتی که به طلاب توصیه میکنم این کتاب را ببینند. گفت: روحانیت و حوزه های علمیه باید پیام اقتدار، امید، الهام بخشی و پیام ایمان و عمل صالح و معنویت را به جهان مخابره کنند و این بحث را باید بازکاوی کنیم که گذشته روحانیت چه بود و آینده حوزه ها به کجا پیش می رود و با استفاده از آینده پژوهی، آینده را طراحی کنیم و با امید آفرینی و توکل بر خدا و توسل به امام زمان(عج) و انجام وظایف حرکت کنیم.

آیت الله کعبی در ادامه با توصیه به طلاب، گفت: توصیه اول وظیفه ذاتی یک طلبه تمرکز بر وظیفه اصلی است و وظیفه اصلی، دانش افزایی و خودسازی می باشد،؛ یعنی مسیر دانش افزایی، خودسازی معنوی است که نباید معطل شود. روحانیت انقلابی باید هم افزایی و هماهنگی داشته باشد و همدیگر را تقویت بکنند تا خدایی نکرده اختلافی پیش نیاید.

وی گفت: در این راه باید صبر و تحمل کرد و هر چقدر صبر و تحمل بیشتر باشد، توفیقات الهی بیشتر می شود و انگیزه ها بر پایه اخلاص بازسازی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha