سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
المصطفی

حوزه/ چهارمین کارگاه از سلسله کارگاه های «علم سنجی و استانداردسازی شاخص‌های پژوهشی» در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی جامعة المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ساجد در چهارمین کارگاه از سلسله کارگاه های «علم سنجی و استانداردسازی شاخص های پژوهشی» در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی جامعة المصطفی، به اهمیت جایگاه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاهها و اماکن علمی آموزشی بدون رویکرد پژوهشی قدرت پرواز نخواهند داشت و امر پژوهش اشاره دین ماست و باید رشد و بالندگی در مسئله علمی باشد و این بدون پژوهش و تحقیق امکان ندارد.

رئیس مجتمع زبان و فرهنگ شناسی، خاطرنشان کرد: ما باید در تقویت بحث پژوهش تلاش کنیم و نشستها و جلسات این چنینی ادامه پیدا کند تا بتوانیم نتیجه خوبی از مسئله پژوهش در مجتمع های جامعة المصطفی داشته باشیم.

حجت الاسلام ساجد با اشاره به مرجعیت علمی المصطفی عنوان کردند: جامعةالمصطفی (ص) یک مرجعیت علمی بالقوه دارد که باید به بالفعل تبدیل شود. دنیا منتظر شنیدن حقایق اسلام ناب است و تربیت یافتگان المصطفی باید به سلاح پژوهش مسلّح شوند.

وی افزود: در بحث پژوهش باید تربیت کادر پژوهشی داشته باشیم و اگر بخواهیم نیروهایی را تربیت کنیم که در کنار آموزش، پژوهش محور هم باشند، باید از بدایت کار به دست آنها قلم بدهیم و پژوهش را از دوره زبان آموزی آغاز کنیم که اگر غفلت کنیم و این کار را نکنیم ضربه می خوریم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی بیان داشت: جامعةالمصطفی سالهای سال است که تولید دارد و هزاران محصول به عنوان کتاب ارائه نموده؛ باید این محصولات قالب بندی شود به جهت این که مناطق اروپا از غرب و شرق خیلی با هم تفاوت دارند. آفریقا و آسیا متفاوت است و ما نمی توانیم نسخه ای که برای آفریقا ارائه می کنیم، برای آسیا هم در نظر داشته باشیم.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از پارامترهای بسیار مهم پژوهش در کنار تألیف، ترجمه است. شاید در بحث تألیف به نقطه خوبی رسیده باشیم؛ اما در بحث ترجمه به کار بیشتر نیاز داریم.

حجت الاسلام ساجد نسبت بر اهمیت استفاده و فعال سازی ظرفیت های مجتمع زبان و فرهنگ شناسی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: وقتی طلبه ای به منطقه ای اعزام می شود، باید به زبان همان منطقه صحبت کند چون ترجمه نمی تواند تأثیر گذاری واقعی را داشته باشد. و لهذا باید این موضوع تقویت شود. و مجتمع زبان و فرهنگ این پتانسیل را دارد که با استفاده از ابزار آموزش زبان در کنار فرهنگ و با استفاده از اساتید برجسته زبان دان، پژوهشگران و تبیین کنندگان آشنا به زبان هر منطقه را پرورش دهد.

وی در پایان سخنان خود به کوتاه کردن روند تأیید محصولات به جهت فراهم شدن مقدورات پژوهش، تدارک نیازهای محقّقین که مهمترین آن تخصیص بودجه های پژوهشی است و تقویت راهنمایی سودمند و حمایت گر از پژوهشگران مخصوصا پژوهشگران برتر اشاره کرد.

کارگاه «علم سنجی و استانداردسازی شاخص های پژوهشی» برگزار شد

کارگاه «علم سنجی و استانداردسازی شاخص های پژوهشی» برگزار شد

کارگاه «علم سنجی و استانداردسازی شاخص های پژوهشی» برگزار شد

کارگاه «علم سنجی و استانداردسازی شاخص های پژوهشی» برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha