جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جواد

حوزه/ روزی شخصی از حضرت جواد الأئمه، امام محمد تقی علیه ‏السلام سؤال کرد: چرا اکثر مردم از مرگ می‌‏ترسند و از آن هراسناک می‌‏باشند؟ امام جواد علیه ‏السلام در پاسخ اظهار داشت: چون مردم نسبت به مرگ...

به گزارش خبرگزاری حوزه، آخرین روز ذی القعده، سالروز شهادت امام جواد علیه السلام است که به این مناسبت مطلبی را از دانشنامه این امام همام تقدیم نگاه شما خواهیم کرد.

- ترس از دارو و مرگ

مرحوم شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه حکایت نموده است:

روزی شخصی از حضرت جواد الأئمه، امام محمد تقی علیه ‏السلام سؤال کرد: چرا اکثر مردم از مرگ می ‏ترسند و از آن هراسناک می‏ باشند؟

امام جواد علیه ‏السلام در پاسخ اظهار داشت: چون مردم نسبت به مرگ نادان هستند و از آن اطلاعی ندارند، وحشت می‏ کنند.

و چنانچه انسان‏ها مرگ را می‏ شناختند و خود را از بند‏گان خداوند متعال و نیز از دوستان و پیروان - و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم ‏السلام - قرار می‏ دادند، نسبت به آن خوش بین و شادمان می‏ گشتند و می فهمیدند که سرای آخرت برای آنان از دنیا و سرای فانی، به مراتب بهتر است.

پس از آن فرمود: آیا می‏ دانید که چرا کودکان و دیوانگان نسبت به بعضی از داروها و درمان‏ها بدبین هستند و خوششان نمی‏ آید، با این که برای سلامتی آن‏ها مفید و سودمند می‏ باشد؛ و درد و ناراحتی آن‏ها را برطرف می‏ کند؟

چون آنان جاهل و نادان هستند و نمی ‏دانند که دارو نجات‏ بخش خواهد بود.

سپس افزود: سوگند به آن خدایی که محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را به حقانیت مبعوث نمود، کسی که هر لحظه خود را آماده مرگ بداند و نسبت به اعمال و رفتار خود بی ‏تفاوت و بی‏ توجه نباشد، مرگ برایش بهترین درمان و نجات خواهد بود.

و نیز مرگ تأمین کننده‏ سعادت و خوش‏بختی او در جهان جاوید می‏ باشد؛ و او در آن سرای جاوید از انواع نعمت ‏های وافر الهی، بهره ‏مند و برخوردار خواهد بود. [۱] .

پی نوشت ها:

[۱] اختصاص شیخ مفید: ص ۵۵.

منبع: چهل داستان و چهل حدیث از امام محمد جواد؛ مؤلف: عبدالله صالحی؛ نشر مهدی یار.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha