پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سعیدی نمازجمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم با اشاره به روز قلم، گفت: کرامت انسان با قلم متعهدانه تلفیق شده است و قرآن می‌فرماید، قلم و کرامت دو بال نویسندگان مسئول هستند و وزارت ارشاد ضمن حمایت از نویسندگان متعهد باید در مقابله با نشر بدعت، افکار آلوده و مسموم که کرامت انسان را نشانه گرفته‌اند با متخلفین در هر جایگاهی که هستند مقابله کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه دهم تیرماه ۱۴۰۱ قم که در مصلا قدس قم برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) عنوان کرد: خانواده‌ها و جوانان باید با الگو گیری از این دو اسوه نسبت به ازدواج آسان و فرزند آوری که سنتی اسلامی و انسانی است، اقدام کنند و در این امر الهی سختگیری نکنند؛ زیرا جلوی بسیاری از آسیب‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی گرفته می‌شود.

وی در رابطه با روز صنعت و معدن بیان کرد: باید در همه عرصه‌های صنعتی روی پای خودمان بایستیم و به فکر و ابتکار خودمان تکیه کنیم و نسبت به گسترش اقتصاد دانش‌بنیان، مقابله با بیکار و حمایت از شرکت‌های علم و فناوری اهتمام بیشتری داشته باشیم.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به روز قلم گفت: کرامت انسان با قلم متعهدانه تلفیق شده است و قرآن می‌فرماید قلم و کرامت دو بال نویسندگان مسئول هستند و وزارت ارشاد ضمن حمایت از نویسندگان متعهد باید در مقابله با نشر بدعت، افکار آلوده و مسموم که کرامت انسان را نشانه گرفته‌اند با متخلفین در هر جایگاهی که هستند مقابله کند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین قوه قضائیه رهنمودهایی داشتن که یک منشور تحول قضایی است، افزود: رهبر معظم انقلاب در این دیدار به یک نکته ارزشمند در زمینه معارف قرآنی درباره سنت‌های الهی اشاره کردند که لازم است این فرمایش به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

امام جمعه قم، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بر اساس سنت‌های الهی و یادآوری حوادث دهه ۶۰ و ترورها گفتند که در آن سال خداوند به مدد این ملت مقاوم و مظلوم آمد و خدای سال ۱۳۶۰ خدای ۱۴۰۱ هم هست و نصرت‌ها و امدادهای غیبی در سال ۱۳۶۰ نازل شد.

وی در رابطه با ویژگی‌های سنت‌های الهی گفت: سنت‌های الهی مبتنی بر عزم و اراده ملت‌ها و عمل به تکلیف و حرکت عمومی افراد و ملت‌ها است همچنین برخی سنت‌های الهی مانند سنت هدایت، مطلق و بدون قید و شرط هستند و برخی سنت‌های الهی نیز مقید به شرط هستند مانند اینکه خداوند بیان کرده است نعمتی را به بلا تبدیل نمی‌کند تا اینکه مردم خودشان را دگرگون سازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تبیین یکی از مصداق‌های حقوق عمومی از دیگر نکات مهم رهبر معظم انقلاب بود، اضافه کرد: امنیت روانی مردم مصداق حقوق عامه است و منظور از امنیت روانی این است که مردم باید در مقابل شایعات و سخن‌های هراس افکن در امنیت باشند.

وی ادامه داد: با توجه به بند دو اصل ۱۵۶ قانون اساسی، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع از وظایف مهم قوه قضائیه شمرده شده است بنابراین بر همه قوای کشور و ویژه قوه قضائیه در جهت صیانت از حقوق عمومی ملت واجب است که امنیت روانی مردم را در مقابل شایعه‌ پراکن‌ها و جنگ رسانه‌ای به هر نحوی تأمین کنند.

امام جمعه قم با توجه به سقف مجاز افزایش اجاره‌بها و با توجه به استفتا از رهبر معظم انقلاب و پاسخ صریح ایشان مبنی بر جواز صحت عبادات مستاجرین در این امکان گفت: ان شاءالله مستأجرین با خیال راحت به نماز و عبادت خود را به جای آوردند.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول در رابطه با جریان شناسی عصر پیامبر (ص) از دیدگاه سوره توبه عنوان کرد: آیه ۴۶ سوره توبه در رابطه با منافقین است که در هر جریان و حرکتی با نفاق و شرک خودشان خلل ایجاد می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه این آیه مربوط به حالات منافقین است تا مردم چهره‌های تفرقه‌ افکن را بشناسند، ادامه داد: خداوند می‌فرماید کسانی که برای رفتن از جبهه اذن می‌خواهد در حقیقت سرپوشی ریاکارانه برای ضعف نفس شان می‌گذارند وگرنه از ابتدا به فکر فرار از جبهه و جهاد بودند.

وی افزود: مسلمانان وقتی آهنگ و زمزمه جهاد بلند می‌شد خود را برای جهاد مجهز می‌کردند، اما منافقین بعد از اعلام رسمی هم آماده نمی‌شدند به خاطر همین روحیه و روش منافقین، حرکتشان و حضورشان را دوست نداشت و توفیق حضور در جبهه و جهاد را از آن‌ها سلب کرد و گفت که مثل قاعدین در خانه باشید.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه قاعدین افرادی مانند بیماران، ضعیف، کودکان و...هستند که خداوند جنگ را از آن‌ها برداشته است، گفت: اگر منافقین با این روحیه به جبهه می‌رفتند باعث تضعیف روحیه مسلمانان و اخلال در روند جنگ می‌شدند به همین خاطر خداوند کراهت داشت که منافقین به جبهه بروند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha