پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها با بیان این که جوانان اگر در انتخاب همسر دقت لازم را نداشته باشند، به «لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» نخواهند رسید، گفت: خانه، مکان محبت و رحمت و وادی ابراز مهربانی و تجلی احساسات همسرانه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، طی سخنانی در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، به روزهای آغازین ماه ذی‌الحجه و سالروز ازدواج مقدس امیرالمؤمنین علیه‌السلام با زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و ابراز داشت: زندگی ایشان پر از درس و نکات بسیار ارزشمندی است که حتی بعد از گذشت هزار سال می‌توانیم به‌عنوان اسوه و الگو در زندگی معرفی نماییم.

وی به موضوع تشکیل، تثبیت و توسعه خانواده اشاره کرد و با بیان اینکه تشکیل خانواده با امر ازدواج، تثبیت آن با اخلاق و توسعه آن با فرزندآوری محقق می‌شود، ابراز داشت: متأسفانه آن‌گونه که باید به عرصه‌های متناظر با موضوع خانواده توجه چندانی صورت نگرفته و کار عمیقی در مورد آن پی ریزی نشده است.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها در ادامه ضمن ارائه تعاریفی از خانواده، به نقص‌های تعریفی خانواده در تمدن غربی اشاره کرد و یادآور شد: تمدن غربی به سمت انحطاط اجتماعی حرکت نموده، با ارائه تعاریف گوناگون، در عین هجمه به قداست‌های خانواده و ترویج نگاه مادی و رسمیت‌بخشی به امیال جنسی انحرافی، به تک زیستی و با حیوان زیستی نیز اطلاق خانواده را به کار می‌برد!.

این استاد حوزه به مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه اشاره و با بیان این که برای تشکیل کانون مقدس خانواده به خداوند متعال تمسک نماییم، اظهار داشت: تسهیل برای تأمین مسکن از مهم‌ترین الزامات انگیزه‌بخشی جوانان برای قدم‌نهادن در مسیر تشکیل خانواده است. همواره باید توجه داشته باشیم که اعطای رزق از آن خداوند متعال است.

وی ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم با تأکید بر این که اگر تقوای الهی پیشه کنیم، خداوند متعال مسیر رهایی از مشکلات را می‌گشایند، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه شریفه «وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَی مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ …» (آیه ۳۲ سوره نور) ضمن تأکید بر امر ازدواج می‌فرمایند، به لطف و فضل خود زنان و مردان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها تلاش، کوشش و استعانت از ذات اقدس الهی در تشکیل بنیان مقدس خانواده را بسیار مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: با ازدواج عاقلانه و عاشقانه انسان سکون و قرار می‌گیرد و برنامه‌های انسان منظم خواهد شد.

وی بر اهمیت مشاوره و تحقیق پیش از ازدواج تأکید کرد و یادآور شد: بر جوانان لازم است تا در امر ازدواج میان بر نروند و رویه صرفاً احساسی را در پیش نگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با اشاره به این که والدین واسطه رزق الهی به فرزندان هستند نه رازق آنها، خاطرنشان ساخت: برای گرما بخشی به کانون خانواده باید هر یک از اعضای خانواده به وظایف و رسالت خویش به نحو احسن توجه داشته باشند.

وی ضمن اشاره به عوامل تحکیم و تثبیت خانواده، اخلاق را مهم‌ترین پایه و ریشه تحکیم بنیان خانواده دانست و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره روم، بقا نسل، شکل‌گیری کانون آرامش زندگی و ایجاد مودت و رحمت را از مهم‌ترین تأثیرات شکل‌گیری بنیان مقدس خانواده ذکر می‌کنند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها با بیان این که جوانان اگر در انتخاب خود دقت نکنند، به «لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» نخواهند رسید، یادآور شد: خانه، مکان محبت و رحمت و وادی ابراز مهربانی و تجلی احساسات همسرانه است؛ باید با تمسک به اخلاق و ادب از افشا اسرار خانه پرهیز نماییم.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از سیره زندگی و سبک انتخاب همسر توسط مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام و فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، اظهار داشت: اخلاق و سازگاری، مهر و محبت و نیز گذشت و ایثار مهم‌ترین اصول در تشکیل خانواده هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با اشاره به این که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، شفیعه امت گنهکار در روز جزا را به‌عنوان مهریه خود از خداوند متعال درخواست کردند، خاطرنشان ساخت: مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام و فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، به زیباترین شکل همدیگر را صدا نموده، اوج ادب و اخلاق در خانواده را متجلی ساختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha