جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سعیدی

حوزه/ تولیت حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها گفت: گاهی اوقات رهبر انقلاب روی یک نکته خاصی تأکید می کنند و یا کشور در شرایط حساسی قرار می گیرد که در این شرایط مداحان باید در مداحی‌های خود نسبت به اقتضائات زمان توجه داشته باشند و مداحی‌ها باید با درنظر گرفتن شرایط سیاسی و اجتماعی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدمحمد سعیدی عصر امروز در دیدار اعضای ستاد مردمی غدیر و جمعی از مداحان قم و تهران که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به آیات سوره مبارکه حج اظهار کرد: این آیات از صدر تا ذیل مدیران و افراد تأثیرگذار در جامعه را در بر می گیرند.

وی با بیان اینکه هر کسی که امکاناتی در اختیارش قرار می گیرد باید نسبت به اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر اقدام کند، افزود: مسئولان وقتی مسندی پیدا می کنند باید نسبت به اقامه واجبات تمرکز داشته باشند و پسندیده نیست که برخی قبل از مسئولیت ندای امر به معروف و نهی از منکر سر می دهند ولی بعد از مسئولیت حتی در محل کار خود هم امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به نفوذ و تأثیر مداحان بر تعداد زیادی از مردم، گفت: مداحان هم مصداق افرادی که در زمین به آنها امکانات داده شده هستند و باید نسبت به اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه هیأت ها مانند حرم است و کسی که وارد آن می شود باید کلام و مدح مداح در او تحول ایجاد کند، گفت: دشمن روی مدح اهل بیت علیهم‌السلام حساس است و از گذشته تا کنون افراد زیادی به جرم مدح اهل بیت علیهم السلام به شهادت رسیده اند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه مداحان رسالت بزرگی دارند، افزود: یکی از وظایف مداحان حفظ اسناد بالادستی از جمله اوامر و نواهی خداوند و ترویج عمل به احکام الهی است.

وی با بیان اینکه از جمله اسناد بالادستی فرمایشات مقام معظم رهبری است گفت: گاهی اوقات رهبر انقلاب روی یک نکته خاصی تأکید می کنند و یا کشور در شرایط حساسی قرار می گیرد که در این شرایط مداحان باید در مداحی‌های خود نسبت به اقتضائات زمان توجه داشته باشند و مداحی‌ها باید با درنظر گرفتن شرایط سیاسی و اجتماعی دنبال شود.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه در مداحی‌ها باید از تجربیات مداحان پیشکسوت استفاده شود، گفت: برخی از سبک های مداحی سنتی به هیچ وجه نباید عوض شود زیرا نمکی در آن سبک از مداحی است که با تغییر سبک آن حس و حال از بین می رود.

همچنین در این دیدار عباس حیدر زاده از مداحان پیشکسوت قمی با بیان اینکه ستاد مردمی غدیر برای احیای جشن های غدیر تشکیل شده است، گفت: هدف از تشکیل این ستاد این بود که جنبشی در کل کشور به ویژه در شهرهای قم و تهران ایجاد شود تا غدیر نمود بیشتری پیدا کند و بزرگترین عید شیعیان به نوعی احیا شود.

در ادامه بختیارزاده دبیر ستاد مردمی غدیر با بیان اینکه این ستاد به منظور وحدت رویه در هیأت‌های مذهبی برای برپایی جشن های غدیر تشکیل شده است، گفت: در این ستاد همه تشکل های مردم نهاد از جمله شورای هیأت های مذهبی، کانون مداحان، کانون شعرا، سازمان بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها و تشکل های مذهبی حضور دارند و برنامه هایی تنظیم شده که هیأت های شاخص قم از عید قربان تا ۲۵ ذی الحجه هر کدام در نقطه ای از قم میزبان هیأت های دیگر باشند و مراسم با شکوهی را برگزار کنند و برای مردم خاطره خوشی را رقم بزنند.

وی با اشاره به ترویج محتوای غدیر در جامعه گفت: با توجه به محتوای خطبه غدیریه و روایاتی که پیرامون غدیر نقل شده است مسابقاتی در فضای مجازی طراحی شده تا مردم با محتوای غدیر نیز آشنا شوند.

دبیر ستاد مردمی غدیر گفت: ۱۱۰ محله در قم که بیشتر در محله های محروم هستند انتخاب شده اند که در این محلات غذا طبخ و جشن و سرور برپا شود تا کمکی به مردم باشد.

مداحان به اقتضائات کشور توجه کنند

مداحان به اقتضائات کشور توجه کنند

مداحان به اقتضائات کشور توجه کنند

مداحان به اقتضائات کشور توجه کنند

مداحان به اقتضائات کشور توجه کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha