شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 1033250
۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۹
تصاویر/ دیدار اعضای کمیته علمی «همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (ص)» با آیت الله سیفی مازندرانی

حوزه/ اقدام شایسته دادستان مشهد در صدور حکم منع از ارائه خدمات اداری و بانکی به زنان بی حجاب و بد حجاب گامی در جهت انجام رسالت نبی مکرم و اقامه دین الهی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سیفی مازندرانی در پیامی از دادستان مشهد به خاطر دستور مبارزه با بدحجابی در ادارات تشکر کرد که متن آن به این شرح است: بسمه تعالی

(یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ۚ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ۗ).

حجاب بانوان از ضروریات مسلم دین اسلام و صریح آیات شریفه قرآن است.

از اولین و مهم‌ترین وظیفه قوه قضائیه دفاع از این حکم ضروری دین خداست ، لذا اقدام شایسته دادستان محترم مشهد در صدور حکم منع از ارائه خدمات اداری و بانکی به زنان بی حجاب و بد حجاب گامی در جهت انجام رسالت نبی مکرم و اقامه دین الهی است.

پشتیبانی از صدور چنین احکامی وظیفه شرعی علماء و فقهاء و مومنین است .

اینجانب بر حسب تکلیف شرعی، خود را موظف به تحسین این اقدام خداپسندانه و تشکر از دادستان محترم مشهد می‌دانم ، و همچنین لازم میدانم به همه مسئولین قوه قضائیه توصیه نمایم؛ در انجام این رسالت الهی اهتمام داشته باشند.

و السلام علی من اتبع الهدی

علی اکبر سیفی مازندرانی

حوزه علمیه قم

۱۴۰۱/ ۴/ ۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    14 2
    شما چه فقیهی هستی که نمی دونی مولفه های فرهنگی با بگیرو ببند انجام نمیشه ...علی ع اینجور مسائل را با دستور حل نمیکرد ...........
    • جزو IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      2 14
      بگیر و ببند جزو مولفه های فرهنگیه، و یکی از موانع تاثیرش یا بواعث کاهش اثرش همین مخالفتهای قلمی و ... است.
    • فصل‌الخطاب IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      16 0
      درباره میزان فقاهت این استاد محترم اطلاعی نداریم اما، در بیانات ولی‌فقیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایده‌الله‌تعالی شنیده و خوانده‌ایم که فرموده‌اند: «... پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌ای داشته باشد؛ داشته باشد. بعضی از همین‌هایی که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقای مهمان‌نواز، هم بقیه‌ی آقایان - الان در این تریبون از آن‌ها تعریف کردید، خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آن‌ها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دل‌باخته‌ی به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آن‌چه گویی هستم/ آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.» (بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی؛ 19 مهرماه 1391/ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21151)
    • پاسخ به فصل الخطاب۱ IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 4
      اولا آیت الله سیفی مازندرانی از اساتیدی هستند که مجتهد پرورند و دارای تالیفات ذی قیمت و علمی فقهیند.
    • پاسخ به فصل الخطاب۲ IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 4
      ثانیا پذیرش جوانان به معنای اغماض از خطاهای آنان نیست، همان طور که از بیان و کلام معظم له پیداست. حال اگر مجموعه از جوانان یا غیر آنها، دچار هوازدگی شدند، و زبان خوش هم تاثیری نداشت، بایستی اجازه داد، بزه آنها توسعه بیابد، و دیگران و دیگرانی بدان آلوده شوند؟ مجازیم بگذاریم تا دیگران را نابجا تحریک غریزی جنسی کنند، و مدام تخریب هایی نسبت به عفاف و حجاب و کانون خانواده ها شاهد باشیم؟
    • پاسخ به فصل الخطاب۳ IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 3
      ثالثا اظهار تنفر در مورد مصران به معصیت در استفای از ایشان آمده است، ببینید: «س 1071. برادر من مسائل شرعی و اخلاقی را رعایت نمی کند و تا کنون نصیحت در او تأثیری نداشته است، وظیفه من هنگام مشاهده رفتارهای او چیست؟ ج. واجب است از اعمال خلاف شرع وی اظهار تنفّر کنید و او را به هر روش برادرانه ای که مفید و مؤثر می دانید، موعظه کنید، ولی قطع رحم، جایز نیست.» علاوه بر آن مرحله برخورد قهری هم ایشان واگذار به انتظامی قضایی کرده اند.
  • تابناک/1 IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    13 1
    اگر اخبار رسانه‌های رسمی و غیر رسمی را مرور کنید، آن‌چه مشهود است، کنش و واکنش‌هایی است که درباره اجرای طرح‌های جدید در حوزه عفاف و حجاب، از سوی طیف‌های مختلف جامعه ابراز می‌شود. بخشی از جامعه با استقبال از اجرای چنین طرح‌هایی معتقدند آن‌قدر شاهد بی‌حیایی و بی‌عفتی در سطح جامعه به‌طور آشکارا هستیم که دیگر راه‌کارهای زیربنایی پاسخ‌گو نبوده و باید با استفاده از قوه قاهره، جدی با معضل بدحجابی برخورد کرد و این‌که در حال حاضر هم چنین اوضاعی بر جامعه حاکم شده، معلول بی‌مبالاتی و بی‌مسئولیتی برخی از مدیران پیشین این حوزه در کشور است. اما در برابر این طیف، افرادی هستند که معتقدند اجرای طرح‌های عفاف و حجاب با راه‌کارهای قهری به سرمنزل مقصود نمی‌رسد و حتی ممکن است با ایجاد هزینه‌های بسیار بر کشور، باعث چندپاره و تکه‌تکه شدن جامعه شود. این طیف بر این اعتقاد استوار هستند که برخورد قهری در حوزه عفاف و حجاب تاکنون ناموفق بوده و باید طرفداران اجرای چنین طرح‌هایی به فکر راه‌کارهای دیگری باشند. ... ادامه دارد
    • فوریت حجابی عفافی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 10
      در منظر عمومی و ملاعام فوری ترین کار زدودن منظره از تجاهر به فسق است، ما هر چه کنیم باز کسانی ممکن است باورمند نشوند، بیان و اقدامات ما هر چه باشد به پای بیان و اقدامات معصومان علیهم السلام می رسد؟ آیا بنی آدم از گذشته تا کنون منقاد سخنان پیامبران و اصیایشان علیهم السلام شدند؟
  • تابناک/2 IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    13 0
    ... در این‌که حجاب، حکمی الهی بوده و مثلاً به خاطر شرایط خاص کشور نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد و یا نباید تعطیل شود، شکی نیست، زیرا هر موضوعی باید در جایگاه خود مورد توجه باشد و همان‌گونه که سفره خانوار مردم باید مورد توجه قرار گیرد، به هنجارهای اجتماعی، اعتقادات فرهنگی و دینی و عرف عموم جامعه هم باید توجه لازم صورت گیرد و شاید بهتر باشد که مصرین بر برخورد قهرآمیز با بدحجابی، به‌جای ارشاد در خیابان و میادین، از درون ادارات دولتی و مراکز عمومی و ابواب‌جمعی حقوق‌بگیر کار را شروع کرده و نهادهای نظارتی هم بر پوشش هنجار و هم رفتار هنجار و هم اعمال هنجار کارکنان دولت اعم از زن و مرد نظارت کنند و ببینند کارکنان این دستگاه‌ها به افراد با پوشش هنجار بهتر خدمات می‌دهند یا بالعکس؟ البته در گام‌های بعدی نظارت بر محیط کاملاً ناهنجار کثیری از شرکت‌های خصوصی و الزامات پوششی نامناسب آن‌ها به کارکنان و به ویژه کارکنان زن است که بسیاری از آن‌ها به خاطر از دست ندادن شغل خود ناچار به پذیرفتن شرایط هستند و کمتر دیده شده کار موثری از جانب متولیان و مدعیان مبارزه با بدحجابی صورت بگیرد، در صورتی‌که ضمانت‌های اجرایی ابزار قانونی و بدون تنش اجتماعی کافی برای برخورد و اعمال قانون وجود دارد. گاهی تعجب‌برانگیز است که مثلاً چرا نسبت به اعمال مقررات و ضوابط در یک تالار عروسی که به سادگی با نظارت کار آمد قابل اجراست، اهتمامی نمی‌شود و در عین مشاهده انواع ناهنجاری از همین نوع عفاف و حجاب و…. خدمات هم به آن‌ها داده می‌شود، ولی در برخورد با یک رهگذر در کف خیابان، گاه آن‌قدر تند برخورد می‌شود که حتی خانم محجبه‌ی عابرِ ناظرِ این رفتار، به دفاع از او برمی‌خیزد. ... ادامه دارد
    • عدم تنافی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 10
      یک وقت کمبود نیروست آنجا اهم و مهم باید کرد اما در اینجا برخورد با دولتیها و خصوصیها از طرق مسئولان خودشان بایستی انجام شود و در خیابان هم نبایستی برخورد انتظامی تعطیل گردد، زیاده روی انتظاماتی چه در این موضوع و چه در موضوعات دیگر منکر است و بایستی مورد نهی قرار گیرد، کار محجبه معترض به زیاده درست و نهی از منکر است، البته بعضا دیده می شود که به ظاهر محجبه هایی بادیگاردمانند، بی حجاب و بدحجاب را همراهی می کنند!
  • تابناک/3 IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    13 0
    ... چه سیاستی حاکم است که اصرار بر مبارزه قانون‌مند با فساد و ناهنجاری‌های زیرپوستی در شهر نیست، ولی به دنبال اقدامات نمایشی و تنش‌زا هست؟ یعنی قابل قبول است که بگوییم مسئولین مربوطه از فساد و ناهنجاری‌های زیرپوستی که در حال تولید انواع ناهنجاری و هنجارشکن هست خبر ندارند و فقط عابرین بدحجاب در خیابان را می‌بینند؟ و مهم این‌که خروجی طرح‌های مختلفی که تاکنون در حوزه عفاف و حجاب اجرا شده، چه بوده است؟ لذا با این اوصاف، به نظر می‌رسد که درباره این حوزه باید یک واکاوی اساسی و منصفانه صورت گیرد و به سؤالات متعددی پاسخ داده شود. مثلاً پاسخ داده شود که آیا تا به حال با ماموران گشت ارشاد که در خط مقدم اجرای طرح عفاف و حجاب قرار دارند، گفت‌وگوی دقیق و علمی انجام شده است که از آن‌ها سؤال شود چه ارزیابی از برخوردهای قهری با بدحجابان دارند؟ چند درصد از بازداشتی‌های این موضوع با برخوردهای قهری سربه‌راه شده یا به اصطلاح محجبه و عفیفه گردیده‌اند؟ یا این‌که از مسئولان ستاد امربه معروف و نهی از منکر که این روزها آن‌ها هم در خط مقدم اجرای طرح‌های عفاف و حجاب قرار دارند و گویا امر به معروف و نهی از منکر را در امر به حجاب و نهی از بدحجابی متبلور می‌دانند، پرسیده شده است که چه برآوردی از اجرای طرح‌های خود دارند و این طرح‌ها تا چه حد توانسته در کاهش مظاهر بدحجابی در کشور راه‌گشا باشد؟ یا دادستان و استانداری که بر خلاف مُر قانون، ارائه برخی از خدمات اجتماعی را به ارباب رجوع بدحجاب ممنوع می‌نمایند، آیا به این موضوع فکر کرده‌اند که این ممنوعیت چه مبنای شرعی یا قانونی دارد و در کجای شرع یا قانون گفته شده است که باید چنین افرادی مثلاً از حقوق مکتسبه خود منع گردند؟ ... ادامه دارد
    • هر دو مهمند IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 3
      «چه سیاستی حاکم است که اصرار بر مبارزه قانون‌مند با فساد و ناهنجاری‌های زیرپوستی در شهر نیست، ولی به دنبال اقدامات نمایشی و تنش‌زا هست؟ یعنی قابل قبول است که بگوییم مسئولین مربوطه از فساد و ناهنجاری‌های زیرپوستی که در حال تولید انواع ناهنجاری و هنجارشکن هست خبر ندارند و فقط عابرین بدحجاب در خیابان را می‌بینند؟» اتفاقا برخورد با منکرات علنی بسیار مهم است، و نافی برخورد با منکرات پنهان نمی باشد. عجیب است که نهی از منکر را اقدام نمایشی و تنش زا می نامید!!! گویا عادت کرده ایم که گناهانی همچون بدحجابی و بی حجابی را کوچک جلوه دهیم؟! مثل آنانی که می گویند دزدهای کوچک را ولش کن و اختلاسهای بزرگ رو دنبال کن، گویا مختلسان آنچنانی یکشبه آن گونه شده اند؟!
    • امتثال تملیف و ممانعت حد الامکانی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 3
      «و مهم این‌که خروجی طرح‌های مختلفی که تاکنون در حوزه عفاف و حجاب اجرا شده، چه بوده است؟... چند درصد از بازداشتی‌های این موضوع با برخوردهای قهری سربه‌راه شده یا به اصطلاح محجبه و عفیفه گردیده‌اند؟ ....» در امر به معروف و نهی از منکر، هدف، ممانعت از تصری بزه به دیگر افراد جامعه، جلوگیری از تبلیغ عملی گناه، و بازداشتن از تجاهر است. البته اگر برخی از منهیان اصلاح شوند چه بهتر، و الا همین که جلوگیری نسبی از انتشار بیماری شود، بسیار مهم و ارزشمند است.
    • شرعا IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 3
      «یا دادستان و استانداری که بر خلاف مُر قانون، ارائه برخی از خدمات اجتماعی را به ارباب رجوع بدحجاب ممنوع می‌نمایند، آیا به این موضوع فکر کرده‌اند که این ممنوعیت چه مبنای شرعی یا قانونی دارد و در کجای شرع یا قانون گفته شده است که باید چنین افرادی مثلاً از حقوق مکتسبه خود منع گردند؟» البته که مبنی دارد، وقتی مرتکب گناه با مراحل سهل نهی، از گناهش دست بردار نباشد، می توان تنگناهای مختلف برایش ایجاد کرد تا گناهش را ترک کند، تحریر الوسیله، طبع نشر آثار، ج ۱ ص ۵۱۱، مساله ۹: «(مسألة 9): لو لم يحصل المطلوب إلّابنحو من الضيق و التحريج عليه، فالظاهر جوازه بل وجوبه مراعياً للأيسر فالأيسر.»
    • اصلاح IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 3
      عنوان یکی از پاسخها: امتثال تکلیف و ...
  • تابناک/4 IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    13 18
    ... و اما از همه مهم‌تر و اساسی‌تر این‌که اصلاً بدحجاب چه کسی است؟ چه معیارهایی برای بدحجابی وجود دارد و تعریف شده است؟ آیا آن افرادی هم که مثلاً به هنگام برخی از مراسم‌ ملی و میهنی به مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن یا برگزاری انتخابات‌ تصاویر آنان بر صفحه تلویزیون و رسانه‌ها نقش می‌بندد و عرف جامعه آن‌ها را حداقل بدحجاب می‌داند هم مشمول تعریف بدحجابی می‌شوند یا خیر؟ خلاصه این‌که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسئولانه هر اقدامی که در حوزه حکمرانی عمومی رخ می‌دهد، این است که باید فکر کنیم این عمل ما چه نتایجی خواهد داشت؟ اگر به دنبال پر کردن رزومه خود به عنوان یک مسئول پرکاریم که قطعاً چنین اقداماتی کاملاً مفید فایده بوده، اما اگر خود را یک فرد رفع تکلیفی ندانسته و معتقدیم که باید این اقدامات نتایج ملموس و اثرگذار و با دوامی داشته باشد، آن زمان است که شاید به این مهم توجه کنیم حوزه عفاف و حجاب کاملاً چندوجهی بوده و خیلی از عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی در انتخاب نحوه پوشش نیمی از مردم این کشور دخیل است. و در پایان باید یادآور شد شرط عقل و منطق و شرع و انصاف است که نباید علت‌ها و عاملین را رها کرد و معلولین و قربانیان این موضوع را نشانه برویم و سعی کنیم در این شرایط حساس کشور، بیشتر مراقب تصمیمات خود باشیم.
    • وضوح حجاب IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 10
      بدحجاب طبق فتاوای علما و مراجع معظم، روشن است، بجز صورت و دستها تا مچ می بایست پوشیده باشد، لباس به گونه ای نباشد که اندامها برجسته شود، نازک نباشد، رنگ لباس زینت محسوب نشود. خلاف رسانه صدا و سیما، مسوغ حرام نیست. بزهها در طول تاریخ بشر بوده و هستند، برخوردها آنها را از بین نبرده و نمی برد، به تکلیفمان عمل کنیم، و تعاون بر تقوی داشته باشیم و در کاستن این بلیه یاور هم باشیم نه مانع.
  • سيد محسن موسوی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 1
    بسمه تعالی با سلام آقایان فتوا ندهند فتوا بخوانند آقای سیفی نظر فقهی خودش را گفته و هرکس قبول ندارد میتونه بره پیشش با استدلال ردش کنه ولی مقام معظم رهبری را که قبول دارید و در مورد حجاب فرمایش صریحی دارند و میفرمایند برخی نادانسته همون خطی را دنبال می کنند که دشمن نتوانسته با اون همه خرج به نتیجه برسونه کلیپ این فرمایش به طور گسترده پخش شده که فرموده این(بی حجابی و بد حجابی) برای حکومتی که به نام اسلام بر سر کار آمده است تکلیف ایجاد میکنه .... وظیفه داره در مقابل او بایسته ... آقایان فتوا ندید فتوا بخوانید
  • یا معز IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 1
    خداوند حضرت آیت الله سیفی مازندرانی را جزای خیر دهد، و بر عزت و توفیق چنین عالمانی بیافزاید.
  • دروغ از اکبر کبایر IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    0 0
    فارس در مطلبی به قلم محمد عبداللهی با این عنوان: «غفلت 43 ساله صداوسیما و حوزه‌های علمیه درباره حجاب» به تاثیر غفلت صدا و سیما پرداخته. جناب فارس مگر شما به راحتی اجازه جهاد تبیین می دهی؟ کامنتهای من رو یکیش منعکس کردی؟