جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: بعضی از نیروهای حزب اللهی و طلبه‌ها احساس می‌کنند دیگر نیاز به مطالعه ندارند و این یک بلای بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان طی سخنانی در ادامه سلسله مباحث جهاد تبیین در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت، گفت: یکی از دلایل مهم برای جهاد تبیین و ضرورت جهاد تبیین این است که در بین نیروهای مذهبی و انقلابی نیاز فراوان به استمرار آموختن است در حالی‌که یک استغنایی بین افراد مذهبی برای تبیین مباحث دینی دیده می شود و احساس می کنند نیاز به آموزش ندارند که این اولین فاجعه است.

وی افزود: آموزش ضمن خدمت امری بسیار مهم است و نتایج جدیدی در این آموزش‌ها حاصل می شود، به طور مثال پزشکان، مهندسان و علمای دین هم باید همواره آموزش ضمن خدمت ببینند و هیچ مبلغی نباید خود را بی نیاز از این مباحث بداند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: اگر طلبه ای مطالعه نکند از معارف دینی عقب خواهد افتاد و به عمق معارف دینی نمی تواند دسترسی پیدا کند در حالی‌که تجربیات جدید به یک عالم دینی درس می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: بعضی از نیروهای حزب اللهی و طلبه ها احساس می کنند دیگر نیاز به مطالعه ندارند و این یک بلای بزرگ است و اگر مشاهده کنید یک انسان متدین خود را نیازمند به تبیین دین ندانست دچار مشکلات خواهد شد.

وی اظهار داشت: احساس استغنا از مباحث دینی هم بد و هم زشت است در حالیکه خاصیت دین است که هم عمیق و هم محتوای بسیار گسترده ای را دارد و نیاز است همواره به صورت مستمر مطالعه شود.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: سرنوشت بین انسان های متدین علم آموز و نیازمند به علم با دیگر افراد متدینی که خود را بی نیاز از علوم دینی می دانند خیلی متفاوت است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: هرچقدر دایره دانایی و آگاهی و علم انسان گسترش پیدا کند ، مرز جهالت انسان بهتر درک می شود.

وی افزود: عالمان حقیقی هر چقدر علمشان بیشتر می شود تواضع علمی شان هم بیشتر می شود و به جهل علمی خود هم بیشتر اعتراف می‌کنند و در مقابل علوم جدید متواضع و همواره در جستجوی مطالب علمی جدید هستند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: یکی از وجوه جهاد تبیین مربوط به خود انسان می شود مخصوصا در جامعه ای که به سمت مهدویت می رود و می تواند باعث الگو گیری و عبرت انسان شود در حالیکه غرور و تکبر علمی انسان را به گمراهی می کشاند.

وی خاطر نشان کرد: تحمل های سختی های جامعه جز با گفتگوی برادرانه بین افراد جامعه امکان پذیر نیست و اگر افرادی برای نماز در مسجد جمع بشوند اما گفتگوی علمی و دینی نداشته باشند این تجمعات فایده ای نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: سخنان مقام معظم رهبری باید جزء موضوعاتی باشد که میان طلبه ها مورد بحث و گفت‌وگو قرار می گیرد.

وی افزود: استمرار یاد گرفتن مطالب جدید دینی بسیار ارزشمند است و باعث می شود انسان به عمق معارف دینی پی ببرد و خود را برای جامعه مهدوی آماده نماییم.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: مقام معظم رهبری حدود ۵۰ سال در متن انقلاب بوده اند و تمام سخنان ایشان بر مبنای مطالعات عمیق و اخبار گسترده است به همین خاطر بررسی موضوعات سخنان ایشان توسط نیروهای انقلابی و جوانان امری ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: چند درصد خانم ها و آقایان می توانند از حجاب خوب دفاع کنند؟ این مسئله نشان دهنده غفلت از مباحث علمی حجاب است.

وی افزود: عده ای خود را عالم دهر می دانند و خود را در همه چیز صاحب نظر می دانند و اگر برایشان زمینه فراهم شود به جای تمامی علما فتوا هم صادر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: اولین ضرورت جهاد تبیین مخصوص کسانی است که این افراد خودشان می خواهند برای دیگران جهاد تبیین نمانید به همین خاطر نیاز داریم مباحث دینی را درست بیاموزیم و درست درک کنیم چرا که فهم سطحی از دین انسان را دچار خطا می کند.

سخنران حرم بانوی کرامت در پایان گفت: امامان جماعت باید در مساجد مباحث اختصاصی را بر مبنای مخاطب مطرح کنند و از مطرح نمودن مباحث عمومی در جمع مخاطبان عمومی اجتناب نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha