جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تبریز

حوزه/ استاد حوزه علمیه تبریز گفت: یکی از بدعت ها و جعلیات تاریخی عاشورا ازدواج حضرت قاسم(ع) با زبیده دختر امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام حسن محمدزاده استاد حوزه علمیه تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز گفت: یکی از بدعت ها و جعلیات تاریخی عاشورا، ازدواج حضرت قاسم(ع) با زبیده دختر امام حسین(ع) است.

استاد حوزه علمیه تبریز ادامه داد: اینجا مجال بحث و گفت‌وگو نیست، اما نکته اینجاست که با وجود تحقیق و تذکر علمای بسیار نامدار و بزرگی همچون علامه مجلسی، شیخ عباس قمی، محدث نوری، قاضی طباطبایی، شهید مطهری... و محققین معاصری چون رسول جعفریان و دوانی همچنان در هیئات حسینی بر طبل خرافات کوبیده می شود!

وی افزود: اولین کتابی که سخن از عروسی حضرت قاسم(ع) گفته است، کتاب روضه الشهداء ملاحسین کاشفی است که در شیعه یا سنی بودنش تردید وجود دارد و مربوط به قرن دهم هجری است.

استاد حوزه علمیه تبریز ادامه داد: علاوه بر تأخر تاریخی این کتاب، تخیلی_،نه تحقیقی و نه تاریخی_ بودن این کتاب نیز یکی دیگر از علت هایی است که استناد به این کتاب را فاقد ارزش و اعتبار می کند.

وی افزود: آیا متولیان و مسئولین هیئات، مسئولیت عواقب جعل تاریخ را می دانند و می پذیرند؟ در روزی که امام(ع) نمازش را به صورت نماز خوف می خواند، چطور امکان برگزاری عروسی فراهم می شود؟

استاد حوزه علمیه تبریز ادامه داد: همینطور همه ارباب مقاتل حضرت قاسم(ع) را یک نوجوان غیربالغ(۱۳یا ۱۴ساله) معرفی کرده اند، کدام یک از أهل البیت(ع) در سن کمتر از سن بلوغ ازدواج کرده است؟ چرا یک مساله تاریخی را ۱۰ قرن کسی متوجه نشده و نقل نکرده و به یکباره پس از گذشت ۱۰۰۰سال این مطلب نقل می شود؟ آیا استناد به چنین سخنی از نظر تاریخی صحیح است؟

وی افزود: به نظر می آید یکی از ساده ترین علت های ظهور و پذیرش چنین خرافاتی در سطح مجالس این است که هیئات حسینی نوعا توسط افرادی اداره می شود که تخصصی در این مورد نداشته و از پذیرش سخن محققین و متخصصین امر نیز اباء و امتناع می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 0
    تحقیق بدی نبود ولی جناب شما گفته ای ملاحسین کاشفی معلوم نبوده سنی بوده یا شیعه ؟واقعا این چه تحقیقی هست ؟
  • عدم انحصار بلوغ در سن IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    0 0
    سن یکی از علایم بلوغ است، و قبل از ۱۵ سال تمام قمری هم بلوغ ممکن است بلکه وقوعش آنچنان نادر هم نیست، علاوه بر جزیرة العرب که به جهت جغرافیای گرم، سن بلوغ طبعا کاهش می یابد در ایران خودمان هم ازدواج پسر یازده ساله کرمانی با دختر عموی ۱۳ ساله اش، و تصویر بچه داریشان در دو سال بعد، سالهاست در فضای مجازی مشهور است.