سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی

حوزه/ کارشناس مسائل دینی در برنامه «حسینیه پاسخ» به تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) پرداخت و دلایل عدم بازگشت آن حضرت از مسیر مکه به کوفه را برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در اولین قسمت از مجموعه برنامه «حسینیه پاسخ» که از سوی تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه تولید و پخش شد، به تشریح اهداف امام حسین(ع) پرداخت و گفت: عزاداری های ما برای امام حسین(ع) و این مجالس یکی از مؤلفه های اقتدار شیعه و از اهرم های پویا و پایا شدن مکتب اهل بیت(ع) می باشد؛ به همین دلیل دشمنان اهل بیت(ع) و دشمنان اسلام نیز شبهات مختلفی در تقابل با آن تولید می کنند. به همین دلیل باید در مقابله با این شبهات بیش از پیش تلاش کنیم و این چهره نورانی را از غبار پاک کنیم.

وی افزود: یکی از شبهاتی که معمولاً مطرح می کنند این است که امام حسین(ع) با وجود اینکه خبر شهادت مسلم و هانی را در منزل زُباله شنید و دیگر می دانست که کوفه از دست رفته، اما چرا برنگشت؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: در پاسخ باید گفت که امام حسین(ع) در همان منزل زباله به مشورت با دوستان خود پرداخت که برویم سمت کوفه یا برگردیم. بنی عقیل گفتند بزرگ و عزیز ما از دست رفته و باید حتماً به سمت کوفه برویم.

وی نظر اکثر یاران امام حسین(ع) را موافق رفتن ایشان به سمت کوفه دانست و گفت: تعداد زیادی از یاران آن حضرت گفتند که اگر شما به سمت کوفه بروید، همین که به آنجا نزدیک شوید مردم کوفه به سمت شما برمی گردند. پس امام حسین(ع) با مشورت یارانش تصمیم به ادامه دادن مسیر گرفت.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در شب هشتم ذی حجه امام حسین در خطبه ای که خواند، دشمنان خود را همچون گرگ های بیابان برشمرد، تصریح کرد: آن حضرت فرمود که من گویا می بینم که گرگ های بیابان بدن من را در بیابان های کربلا قطعه قطعه کرده و شکم های خود را پر می کنند، هر کس می خواهد خونش را در راه ما بدهد با ما باشد که ما فردا حرکت خواهیم کرد.

وی با اشاره به هدف امام حسین(ع) از حرکت به سمت کوفه افزود: هدف امام حسین(ع) نه شهادت بود و نه برای تشکیل حکومت این حرکت را انجام دادند. امام حسین(ع) در جهت دفاع از دین قیام کرد. دین در حال نابودی، مبتلا به شخصی مثل یزید شده و فاتحه اسلام خوانده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی بیان داشت: اگر کسی در مقابل سلطان جائر ساکت بماند خداوند او را به آن جایی می برد که آن سلطان را خواهد برد.

وی گفت: باید بدانیم که امام حسین(ع) آیا از منزل زباله تا صبح عاشورا امکان پیروزی نظامی وجود نداشت؟ با کاری که حر بن یزید کرده بود امکان پیروزی نظامی برای آن حضرت وجود داشت. اگر افرادی همچون عمربن سعد، شمر، عمرو بن حجاج، شبث بن ربعی و محمد اشعث که سوابق بهتری نسبت به حر داشتند برمی گشتند این پیروزی اتفاق می افتاد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: کوفه توان ایستادن در مقابل شام و از پا در آوردن شام را داشت. در جنگ صفین دیدیم که کوفه تا یک قدمی پیروزی بر شام جلو رفت اما با فریب و حیله شامیان از نظر سیاسی کوفه شکست خورد. پس اینکه بگوییم از منزل زباله به بعد شکست امام حسین(ع) حتمی بود، حرف کاملاً غلطی است.

وی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) دنبال انجام تکلیف بود، عنوان داشت: در روز عاشورا پیشنهاد نصب به آن حضرت عرضه شد. اما آن حضرت راه شهادت را انتخاب کرد چون دستاوردهای این راه برای احیای دین اسلام بیشتر بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: پس امام حسین(ع) در وهله اول مشورت خواست و نتیجه جلسه مشورتی ایشان بر رفتن به سمت کوفه دلالت داشت. دوماً امام حسین(ع) نمی خواست برگردد و ایشان از ابتدا قصد داشت با قیام از دین اسلام دفاع کند. اگر امام حسین(ع) نمی رفت دین اسلام از بین می رفت و فاتحه آن خوانده می شد.

وی ادامه داد: نکته سوم این است که احتمال پیروزی امام حسین(ع) تا صبح عاشورا هم وجود داشت و اگر افرادی مانند حر به سمت ایشان می آمد ورق برمی گشت و ایشان پیروزی ظاهری و نظامی را به دست می آورد.

این کارشناس دینی در پایان کتاب «اشک معرفت» را تبیین کننده اهداف امام حسین(ع) از رفتن به سمت کوفه برشمرد و خاطرنشان کرد: در این کتاب هدف امام حسین(ع) که احیای دین بود تشریح شده است؛ دو راهبرد امام حسین(ع) در این حرکت پیروزی ظاهری یا شهادت بود که هرکدام از آن ها اگر محقق می شد آن حضرت را به هدف اصلی قیام می رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha