پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار طلاب حوزه علمیه خواهران سمنان با رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

نوشین ربیعی، برخورد آنی و لحظه‌ای با بدحجابی را آسیب‌زا دانست و گفت: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: "آنکه خردمند شود، بفهمد و آنکه خردمند شود، پاکدامن گردد" که به تعبیر بنده همان حفاظت از ناموس است و راهی جز رعایت حیا و عفت که در سایه حجاب مهیا می شود، ندارد.

خبرگزاری حوزه - سمنان / گفته می شود که حجاب نوعی امنیت است و خانم ها با داشتن حجاب بیشتر حس امنیت می کنند و خیلی از بانوان این نوع پوشش را بر می گزینند. این روز ها با توجه به هجمه رسانه ای گسترده علیه عفاف و حجاب از سوی معاندین و مزدوران داخلی آنان، ضرورت کار تبیینی در این عرصه ضروری است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان به سراغ خانم نوشین ربیعی، کارشناس فرهنگی رفته و نظر او را درباره حجاب و آسیب های بدحجابی پرسیده است که در ادامه آن را می‌خوانید:


بحث حجاب از دیرباز در میان اقشار مختلف جامعه وجود داشته و بالاخص قشر جوان که آیا حجاب لازم است یا خیر، اگر لازم است حد و حدود آن باید چه میزان باشد؟

بنده در چهار بخش ان شاءالله پاسخگوی این سؤال خواهم بود.

نکته اول: عاری از هر گونه جنبه دینی به این قضیه، نگاه عقلانی است، از شما یک سؤال می‌پرسم، چرا صندوق امانات در بانک وجود دارد؟ حتما در پاسخ می‌فرمایید چون اشیائی که امکان دارد در منزل مورد دستبرد دزدان قرار بگیرد، در این محل قرار می‌دهیم تا از گزند اشرار دور بماند. من در جواب شما میگویم، اصلا این کار لازم نیست، جواهرات را در معرض دید مردم قرار بدهید، آنها نباید نگاه کنند، این مال من هست و من می‌خواهم از این جواهرات استفاده کنم.

عقل سالم چه می گوید؟ که نگاه مردم را نمی‌شود کنترل کرد، بله ممکن است یکی یا دو نفر نگاه نکنند اما آیا می‌شود این قضیه را نسبت به تمام آحاد مردم تعمیم داد؟ در جواب حتما می‌فرمایید، خیر و کاملا فرمایش شما متین؛ برای حفاظت از آنچه بسیار با ارزش است باید خودمان کوشا باشیم و کنترل رفتار و نگاه دیگران از حد و توان ما خارج است.

نکته دوم: باز هم نگاه دینی ندارم؛ شواهد و قرائن در تمامی نقاط جهان حاکی از آن است که بانوان دارای حجابی متناسب با فرهنگ و تمدن و در خور آیین جامعه داشتند، مثلا پوشیدن لباسهای بلند. به نظر شما چرا بانوان لباس‌های بلند و بعضا پوشیده استفاده می‌کردند؟ فقط به خاطر زیبایی و یا عرف جامعه؟ عرف چگونه باعث ایجاد این منش و روش شده؟ بله دقیقا همین طور است، ضرورت این قضیه به عبارت دیگر اگر خواستار جامعه ای پویا، سالم و بدون تشنج هستیم باید این حدود تا حد توان رعایت شود.

نکته سوم: اما قسمت سوم که خیلی بی ربط به قسمت دوم نیست، نتایج آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا FRA که در یک پژوهش جامع در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا نتایج قابل توجهی را در مورد خشونت علیه زنان در این کشورها منتشر کرد و این نتایج بیان کننده واقعه اسف باری است، مبنی بر اینکه یک سوم زنان اروپایی تحت خشونت جنسی و آزار جنسی و جسمی قرار گرفته اند، و این آمار در کشور هلند حاکی از این است که نیمی از زنان مورد تعرض قرار گرفته اند.

نکته چهارم: بیایید از یک جنبه دیگر به قضیه نگاه کنیم، حتما همه شما در مورد اثر افکار مثبت و منفی بر روی آب شنیده‌اید یا در برنامه مختلف مشاهده کرده‌اید، اینکه این افکار بر روی آرایش فضایی مولکولهای آب تاثیر شگرفی دارد و شکل مولکول آب را به زیبایی و گاه به زشت بودن تغییر می دهد، حالا باید دید بدن انسان که حدود ۷۰ ‌ ٪ حجم بدنش از آب تشکیل شده، با افکار مثبت و منفی چه تغییر غیر قابل وصفی خواهد داشت.

شما خانمی را تصور کنید که مردی به واسطه پوشش نامناسب افکار شومی را در سر و در ذهن بگذراند، قطعا این افکار منفی خواسته یا ناخواسته بر روی زن تاثیر می گذارد و می تواند آرامش او را مختل کند، به عبارت دیگر هر چه پوشش مناسبتر باشد آرامش روحی و جسمی زنان و به نسبت آن آرامش روحی و جسمی مردان نیز بیشتر خواهد بود. نتیجه اینکه باز هم حجاب به مدد جامعه پویا خواهد رسید و او را از گزند تشنج رها خواهد کرد.

البته کتمان نمی‌کنم که بحث در این مورد بسیار گسترده است و دارای جوانب بسیار گوناگون و پیچیده ای است، اما محدودیت این اجازه را به بنده نمی دهد که مسئله را بیشتر از این باز کنم.

حالا که ثابت کردید، عقل، عرف و نتایج پژوهش ها حاکی از این مطالب است که حجاب لازم و ضروری است، دین مبین اسلام در این مورد چه نظری دارد؟

در سوره نور خداوند ابتدا حجاب را از جنس مذکر خواستارند، قابل توجه دوستانی که می گویند چرا ما باید فقط حجاب داشته باشیم، بله خداوند کریم در قران در آیه ۳۰ می فرمایند: " بگو به مردان مومن چشمانشان را فرو بیندازند " البته به تعبیر بنده حجاب چشم را رعایت کنند و بعد بحث مسائل جنسی را پیش می‌کشند، دقت بفرمایید، حتی خداوند متعال ایجاد اولین برخورد یعنی نگاه را از مردان مومن می‌خواهند که رعایت کنند، نکته بسیار حائز اهمیتی است، نه اینکه نگاه کنید و پاکی پیشه کنید، خداوند متعال خالق بشر و تمام جهان هستی هستند و بیشتر از همه و بالاتر از همه بر خلقت انسان اشراف دارند، به عبارت دیگر اولین جرقه با نگاه شروع می شود. و این عقیده شخصی بنده هست که اگر در جامعه آقایان به این آیه عمل کنند، به شما قول صددرصد خواهم داد که بدحجابی ریشه کن خواهد شد.

و در آیه بعد به بانوان مومن امر می‌کنند که نگاه‌های خود را فرو بیندازند، نتیجه دیگر اینکه نگاه مرد می‌تواند باعث انحراف بیشتری شود، زیرا ابتدا امر به جنس مذکر تعلق گرفته؛ در ادامه خداوند متعال میزان پوشیدگی را بیان فرمودند نه تنها موی سر حتی برآمدگی سینه بانوان نیز ممکن است باعث تحریک شود و چه زیبا می‌فرمایند که زینت‌های خود را به چه اشخاصی می‌توانید ظاهر کنید و چون حالت اطلاق دارد نمی‌توان گفت که فقط آلات زینتی مورد نظر بوده، بلکه زیبایی خدادادی نیز شامل آن می شود.

از روایات فقط به سخن گهر بار امیرالمومنین(ع) بسنده می‌کنم که می‌فرمایند: "آنکه خردمند شود، بفهمد و آنکه خردمند شود، پاکدامن گردد" که به تعبیر بنده همان حفاظت از ناموس است که راهی جز رعایت حیا و عفت که در سایه حجاب مهیا می شود، ندارد.

خود شما به عنوان یک فرد با حجاب نظرتان در مورد حجاب چیست و حجاب را چگونه توصیف می‌کنید؟

نظر بنده را در مورد حجاب پرسیدید؛ من خواهم گفت: حجاب ابراز اوج بندگی است، شما در دمای ۴۰ درجه گرمای تابستان وقتی حجاب خود را رعایت می‌کنید، بیانگر چه چیزی است؟‌ غیر از این مطلب هست که خدای من، خالق من، تو امر کردی و من مطیع فرمان تو هستم.

و نکته آخر اینکه بنده با برخورد آنی و لحظه ای با بدحجابی مخالفم، دختران جوان نیاز به خودنمایی دارند، چرا که این یک برهه از زندگی آنهاست، اما باید راه درست عمل کردن و چارچوب های شرعی را به آنان یادآور شد که لازمه آن صرف وقت و همراه شدن با این عزیزان است.

از خداوند متعال خواستارم در این عرصه به تک تک ما کمک کند، چرا که ضمیر انسان بسیار پاک و ستودنی است، زیرا روح خداوند در وجود ما دمیده شده، پس بیاییم این آینه پاک را از لوث هر پلیدی حفظ کنیم، که هر چه داریم از اوست و غیر او هیچ نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فوریت اجتماعی IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 0
    هدف از برخورد با تجاهر به فسق اصلاح فرد نیست، ممانعت از تسری به دیگران است، الیته اگر فرد متجاهر اصلاح پذیر باشد، طبعا روند خودش را خواهد داشت، اما جامعه و فضای عمومی نباید معطل اصلاح سارق العفاف ها بماند.
  • تاخیر ناپذیر IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 0
    سوء استفاده از محاسن اندامی و پوششی، و آنها را ابزار سرقت قلوب دیگران قرار دادن بزهی ارژانسی و آنی است، و تاخیر یعنی تجویز ادامه آسیب رسانی.