پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کنکور سراسری

دکتر هاشمی گلپایگانی با اشاره به نتایج آزمون سراسری، ساختار ناکارآمد و بیمار آموزش و پرورش را بزرگترین عامل بی عدالتی آموزشی در کشور دانست و گفت: تنها دو دانش آموز مدارس دولتی در بین ۴۰ نفر برتر کنکور قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی در نشست دبیران شورای معاونان ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به بودجه ۱۳۱ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش، گفت: به غیر از سرمایه ثابت چند ده هزار میلیارد تومانی ارزش ساختمان مدارس و ادارات آموزش و پرورش، با احتساب حدود ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش آموز مدارس دولتی، سرانه هزینه برای هر دانش آموز در این مدارس از بیت المال به رقمی حدود ۹ میلیون تومان در سال می رسد.

وی افزود: با محاسبه سرمایه ثابت، هزینه تحصیل یک دانش آموز در مدارس دولتی در سال به بیش از ۱۳ میلیون تومان می رسد؛ این در حالی است که میانگین شهریه مدارس غیر دولتی در سراسر کشور به مراتب از این رقم کمتر است.

تنها دو دانش آموز مدارس دولتی در بین ۴۰ نفر برتر کنکور

عضویت هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه ظلم و بی عدالتی آموزشی یعنی دولت از جیب ملت، برای تربیت نسل آینده به شکل نامطلوبی هزینه کند، افزود: در بین ۴۰ داوطلب برتر آزمون سراسری امسال فقط نام دو نفر از دانش آموزان مدارس دولتی به چشم می خورد یعنی دانش آموزان مدارس غیردولتی با یک پانزدهم جمعیت و با یک سوم هزینه، در کسب رتبه علمی کاملاً موفق تر نسبت به مدارس دولتی ظاهر شده اند.

وی همچنین به آمارها و گزارش های موجود از کنکور ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در گروه علوم انسانی در رشته ادبیات عمومی ۳۷ درصد و در رشته ادبیات تخصصی ۳۰ درصد داوطلبان صفر یا درصد منفی زده اند و میانگین نمره در این دو رشته به ترتیب ۶.۸ و ۱۰.۲ بوده و این رقم در زبان عمومی به ۶۷ درصد با میانگین نمره ۴.۴ می رسد.

عضویت هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: در گروه ریاضی، در درس ریاضی ۴۲ درصد، فیزیک ۵۵ درصد و شیمی ۵۱ درصد داوطلبان صفر یا درصد منفی زده اند و ۵۳ درصد داوطلبان گروه تجربی حتی به یک سؤال ریاضی پاسخ صحیح نداده اند.

نتایج فاجعه بار کنکور

هاشمی گلپایگانی این وضعیت نابسامان را از بی کفایتی ساختاری و دولتی و از بزرگترین منکرات اجتماعی برشمرد و افزود: هرسال هنگامی که نتایج فاجعه بار کنکور منتشر می شود با یک برون فکنی به جای چاره جویی این فاجعه آموزشی که در مدارس دولتی نهادینه شده است تیغ تیز حملات متوجه مدارس غیردولتی می شود که چرا رتبه های بالاتر آورده اند پس باید آنها را محدود کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: سرمایه دارتر از دولت مگر وجود دارد که حدود سه برابر والدین دانش آموزان مدارس غیردولتی هزینه تحصیل دانش آموزان را می دهد ولی یک بیستم بازدهی دارد.

وجود تنها دو دانش آموز مدارس دولتی در بین ۴۰ نفر برتر کنکور | تربیت نیرو برای کشورهای بیگانه در مدارس اشرافی

خرج از جیب مردم بدون خروجی مناسب علمی و ارزشی

عضویت هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه از جیب همه مردم پولی خرج می شود که خروجی آن با تربیت نسل تراز، فاصله بسیار دارد، تصریح کرد: مهارت های علمی و عملی و منش اخلاقی و ارزشی تضعیف شده است درحالی که مدارس غیردولتی باصرف هزینه کمتر موفق ترند لذا باید با این بی عدالتی مضاعف و منکر نهادینه شده و ساختاری، در حق فرزندان همه مردم مبارزه کرد.

هاشمی گلپایگانی، راهکار مهم برای اصلاح وضعیت آموزش و پرورش را سپردن واقعی اداره مدارس به دست با کفایت فرهنگیان و معلمان متعهد و مجرب برشمرد و افزود: باید اداره مدارس و گزینش نیروی انسانی را بر اساس شاخص ها به خود فرهنگیان سپرد سپس بر اساس خروجی تربیتی و علمی هزینه سرانه یک دانش آموز را حداقل معادل مدارس غیر انتفاعی به مدارس پرداخت کرد تا خود هزینه نمایند.

وی افزود: این حرکت تحولی، مطمئناً گام مهمی در آموزش و تربیت این سرمایه های عظیم کشور منطبق با الگوهای فرهنگ غنی اسلامی و ملی است.

وجود مدارس اشرافی ضد عدالت آموزشی است

عضویت هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) از سوی دیگر، وجود مدارس اشرافی با شهریه های چند ده میلیون تومانی را از دیگر مصادیق ضد عدالت آموزشی برشمرد و افزود: مدرسه ای مانند مدرسه مهدوی که رسماً اعتبار و افتخارش را در پذیرش از طرف بعضی از کشورهای غربی عنوان می کند. در همین شمال شهر تهران بیش از ۸۰ میلیون تومان شهریه می گیرد تا با سرمایه های این کشور، دانش آموز برای کشورهای بیگانه تربیت کند.

وی اضافه کرد: شیوه نمره دهی این مدرسه بر اساس نظام آموزشی فرانسه به جای از ۲۰ از ۳۲ تنظیم شده و دو زبان خارجی به دانش آموزان یاد می دهند تا با اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی کشور را ترک کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این نوع مدارس، مراکز آموزشی را به سکوی فراری دادن استعدادها به کشورهای غربی تبدیل کرده‌اند و با مجوز آموزش پرورش ظلم مضاعف و لطمه جدی به جامعه وارد می کنند.

انتقاد از سیاست جذب و گزینش آموزش و پرورش

وی به سیاست جذب و گزینش آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: این وزارتخانه قصد دارد تا مهر ماه حدود۳۰ هزار معلم را استخدام کند؛ در این فرصت کم آیا می توان معلمی که می خواهد ۳۰ سال روی روح و فکر نسل آینده، کار و آنها را تربیت کند و باید از برترین های جامعه باشد، به خوبی شناخت و گزینش کرد؟ این کار، خودکشی فرهنگی است.

تلف کردن عمر محصلان و دانشجویان با دروس بی فایده

عضویت هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، با زیر سؤال بردن برخی متون و دروس دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه ها گفت: بخش عمده ای از عمر کودکان، نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه ها هدر می رود و واقعا بود و نبود بخش قابل توجهی از دروس مدارس و دانشگاه ها نه برای زندگی محصل و دانشجو و نه سودی برای کشور دارد.

هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه از عمر نوجوان و جوان سرمایه ای بالاتر نداریم، افزود: این سرمایه کشور که اصلا ارزش آن قابل اندازه گیری نیست در مدارس و دانشگاه‌ها در بی تصمیمی های گرفتار در ساختارهای لخت سیستمی به هدر می رود و اصلاح این مسائل مهم جامعه و کشور نیاز به مدیران تحول گرا و انقلابی دارد که سخنان خوب را فراتر از جلسه و سخنرانی در صحنه عمل تحقق بخشند.

وی تأکید کرد: تلف کردن وقت محصلان و دانشجویان با دروس بی فایده، یک منکر است و سیاست های آموزشی و پرورشی ما نیاز جدی به بازنگری دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: رویکردهای ستاد امر به معروف سیاسی نیست و در عین آمادگی برای تعامل های سازنده و اثربخش با هیچ دولتی عقد اخوت نبسته است و آماده تعامل با همه دستگاه ها هستیم.

هاشمی گلپایگانی در پایان گفت: دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی، وقتی مردمی است که بتواند کار را به مردم خصوصا فرهیختگان واگذار نماید و خود در جایگاه راهبری و نظارت، خروجی ها مطلوب را طلب کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    آنقدر مغز را با حفظيات پر مي كنتد كه جا براي يادگيزي صنعت و رياضي نمي ماند