جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان ها و معاونان و مدیران ستادی

حوزه/ اجلاسیه دو روزه مدیران حوزه های علمیه استانها و معاونان و مدیران ستادی در شهر مقدس قم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استانها و معاونان و مدیران ستادی به مدت دو روز ۲۴ و ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ امروز در شهر مقدس قم آغاز شد.

ببینید:

فیلم: گزیده‌ای از اجلاسیه مدیران استانها، معاونان و مدیران ستادی حوزه‌

تصاویر اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استانها و معاونان و مدیران ستادی

بر اساس این گزارش: در روز اول این اجلاسیه که در دو نوبت صبح و عصر برگزار می گردد، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه ضمن خیر مقدم به اهداف برگزاری این اجلاس پرداخت.

در ادامه برنامه ها، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به نقش مدیران در هدایت تحصیلی طلاب اشاره کرد و ابراز داشت: مدیران، معاونان و کادر و دستگاه اداری حوزه علمیه، در سطح کلان، در استان‌ها و در رتبه بعد در مدارس و شهرها نقش بارز و برجسته‌ای دارند؛ مدیر در حوزه باید مدیر در تزار حوزه به معنای جامع و کامل آن باشد.

وی با بیان این‌که ضعف و نقص در مدیران، خلأهایی را در بدنه و استاد حوزه ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: بخواهیم و نخواهیم ویژگی‌های روحی، اخلاقی، نگرشی و دانشی اساتید در طراحی برنامه‌ریزی‌ها و در نهایت در آیینه استاد و طلبه ظهور و بروز پیدا می‌کند.

آیت‌الله اعرافی افزود: همه کسانی که مسئولیت ساماندهی و اداره حوزه‌ها و مدارس علمیه را بر عهده دارند، بدانند که وضع بینشی، دانشی، اخلاقی و روحی و نگاه و رویکرد ما خواسته و ناخواسته و آشکار و نهان در آیینه حوزه نمود پیدا خواهد نمود.

وی به نقش مدیران و مسئولان در اداره و ساماندهی حوزه‌های علمیه اشاره و با بیان این‌که برنامه‌های پنج‌ساله و نظامات و طراحی‌ها، متأثر از بعد کاری بدنه حوزه هستند، خاطرنشان کرد: بعد معرفتی، اخلاقی، روحی، معنوی و جهان‌بینی ما رفته‌رفته در دیگر عرصه‌ها تأثیر گذاشته، در عین تأثیرگذاری آرام، اثرات عمیق و پایداری ایجاد خواهد نمود.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به ویژگی‌های عظمت حوزه علمیه قم، با اشاره به این‌که عمق اخلاق، معرفت، منش و روحیات ما امروز و فردای حوزه‌های علمیه را می‌سازد، خاطرنشان کرد: ما مستقیماً با بدنه حوزه مواجه بوده، این جهان درون ما، در پیرامون ما جلوه‌گر می‌گردد.

آیت‌الله اعرافی با بیان این‌که نقش استاد حوزه بسیار بالا بوده، استاد خوب نقص طرح‌ها را می‌تواند برطرف سازد، اظهار داشت: مدیر حوزه، مسئول منابع انسانی و مدیری که جامعه را اداره می‌کند، تأثیرات شگرف و عظیمی بر ابعاد مختلف دارد.

وی به تأثیرات چندوجهی مدیران مدارس و مدیران استانی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: عظمت روحی و شخصیت بالای معنوی، معرفتی و اخلاقی مدیر می‌تواند بسیاری از کاستی‌های مدیریتی مدیران حوزه را جبران نماید.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: مدیر تراز در حوزه کسی است که به همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، اخلاقی، تبلیغی، سیاسی، مهارت و به همه زوایای کار را هم آهنگ، دقیق و درست و به‌صورت جامع و فراگیر توجه داشته باشد.

گزارشی از روز اول اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه در استان ها با معاونان و مدیران ستادی

وی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش تمام مدیران استانی و مدارس علمیه، بحث آموزش در حوزه‌های علمیه را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: آموزش ریلی است که باید راه را برای بقیه مأموریت‌ها و رسالت‌های حوزه باز کند؛ وظیفه آموزش فقط انتقال مفاهیم یا تعریف خاص و اخص آن نیست.

آیت‌الله اعرافی تمهید اجرای برنامه‌های مستقیم آموزشی در حوزه‌های مختلف دانشی را نخستین رسالت آموزش در حوزه برشمرد و ابراز داشت: آموزش باید راهگشا و زمینه‌ساز ایفای دیگر نقش‌های حوزوی بوده، رسالت‌های حوزه در درون کار آموزش جریان پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که آموزش مسئولیت‌های مستقیم ذاتی انتقال معلومات و علوم حوزوی و بهینه‌سازی آن را بر عهده داشته، مجری برنامه‌های آموزشی است، یادآور شد: آموزش در حوزه باید پژوهش محور، تربیت مدار و اخلاق مدار، بصیرت آفرین و مهارت افزا بوده، زمینه‌های ایفای نقش را برای تمام حوزویان فراهم سازد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: نیاز است تا روح نظام آموزشی در ترکیب اتحادی تمام بخش‌ها و در قلب آموزش نقش‌آفرینی کند؛ باید نگاه فرا بخشی را در خود تقویت نموده راه را برای انجام مأموریت سایر بخش‌ها در درون نظام آموزشی باز نماییم.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این‌که در برنامه پنج‌ساله و اسناد، محورهای جدی مدنظر قرار گرفته که وظیفه مدیران استانی و مدیران مدارس را سنگین‌تر می‌سازد، اظهار داشت: گسترش چند برابری طرح هجرت و طرح امین، هدفمندسازی خدمات، افزایش تنوع رشته‌ای، تقویت اساتید، تحول در گروه‌های علمی و... تنها بخشی از تحولات پیش روست.

انقلاب اسلامی عرصه گسترده‌ای را پیش روی نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه گشود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی، امروز در اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه در استان‌ها، معاونین و مدیران ستادی که در قم برگزار شد، دورنمایی از وضعیت جامعة المصطفی در عرصه بین‌الملل ارائه کرد و اظهار داشت: جامعةالمصطفی را می‌توان بعد بین‌المللی حوزه‌های علمیه دانست.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی نقطه عطف بزرگی در فعالیت حوزه‌های علمیه است، خاطرنشان کرد: در مقایسه حوزه‌های علمیه و وضعیت رشته‌ها و فرصت‌های مختلف نقش‌آفرینی اجتماعی و ارتباطات با مراکز علمی عالم پس از انقلاب اسلامی و بعدازآن می‌توان به‌خوبی امواج نورانی انقلاب اسلامی را مشاهده نمود.

رئیس جامعة المصطفی اخلاص، مجاهدت و تلاش علمای دین را میراث ارزشمند حوزه‌های علمیه برشمرد و اذعان داشت: باید این میراث غنی را قدر دانسته نسبت به صیانت از آن توجه داشته باشیم، انقلاب اسلامی عرصه گسترده‌ای را پیش روی نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه گشود.

وی ضمن اشاره به رویکرد حوزه‌های علمیه پیش از انقلاب اسلامی، با بیان این‌که به برکت انقلاب اسلامی تحول عظیمی در حضور بین‌المللی حوزه شکل گرفت؛ اظهار داشت: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شاهد اشتیاق وصف‌ناپذیر جوانان جهان برای کسب معارف ناب الهی بودیم.

رئیس جامعة المصطفی در ادامه ضمن ارائه تاریخچه‌ای از تأسیس جامعه المصطفی به ویژگی‌های مدیریتی آیت‌الله اعرافی و تحولات مهم آموزشی و پژوهشی و بین‌المللی جامعة المصطفی در دوره وی اشاره کرد و ابراز داشت: با تأسیس جامعة المصطفی، شاهد یکپارچگی و انسجام در حضور بین‌المللی حوزه‌های علمیه و نقش‌آفرینی هدفمند در عرصه جهانی بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از دایره ارتباطات علمی جامعة المصطفی با مجموعه‌های علمی جهان ارائه کرد و ابراز داشت: در سال‌های اخیر شاهد تحول عظیم و بی‌نظیری در حوزه ارتباطات علمی حوزه‌های علمیه بودیم.

وی به ویژگی‌های نظام سیال و متکثر علمی و آموزشی المصطفی ناظر به نیازها و شرایط علمی عرصه بین‌الملل اشاره و با تأکید بر این‌که هم‌اکنون ۱۷۰ رشته و گرایش در سطوح مختلف دانشی ارائه می‌گردد، خاطرنشان کرد: در کنار رشته‌ها و گرایش‌های علوم اسلامی، رشته‌های علوم انسانی و حوزه زبان و فرهنگ شناسی نیز موردتوجه جامعه المصطفی قرارگرفته است.

گزارشی از روز اول اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه در استان ها با معاونان و مدیران ستادی

حجت الاسلام والمسلمین عباسی بابیان این‌که بر اساس طرح تحول آموزشی المصطفی ۴۵۰ رشته و گرایش هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی در کنار ارائه آموزش‌های حضوری، با تأسیس دانشگاه مجازی آموزش از منظر فضای مجازی را نیز هدف‌گذاری نموده دوره‌های آموزشی مختلفی را ناظر به تنوع زبانی برگزار می‌کند.

وی گزارشی از فعالیت‌های موسسه آموزش‌های مطالعاتی و دوره‌های کوتاه‌مدت المصطفی ارائه کرد و خاطرنشان کرد: موسسه کوتاه‌مدت، پنجره‌ای مهم پیش روی حضور علمی، آموزشی و پژوهشی المصطفی در عرصه بین‌الملل و همکاری با مجموعه‌های دانشی عرصه بین‌الملل است.

رئیس جامعه المصطفی خدمات وصف‌ناپذیر جامعه المصطفی در توسعه زبان فارسی در عالم را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: سیاست کلان و جهت کلی حرکت جامعه المصطفی حرکت بر مسیر گفتمان انقلاب اسلامی است؛ با افتخار و سربلندی نشر و عرضه گفتمان عقلانی انقلاب اسلامی را تعهد خود می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی به عرصه‌های همکاری حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: جامعه المصطفی بُنیه بین‌المللی حوزه‌های علمیه بوده، فرصت‌های فراوانی پیش روی همکاری آموزشی، پژوهشی و نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در سطح جهانی وجود دارد.

هدف‌گذاری ۴۰۶ رشته و گرایش تخصصی ناظر به رسالت های حوزوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد امروز در اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه در استان ها با معاونان و مدیران ستادی که در قم برگزار شد به موضوع اصلاح محدوده های دروس سطوح عالی اشاره و موضوعاتی چون؛ آسیب های دروس و متون سطوح عالی، مهمترین امتیازات طرح جدید آموزشی را مورد توجه قرار داد.

تغییر دروس سطوح عالی ابلاغی شورای عالی، ارتقای سطوح عالی، راه اندازی دروس خارج در استان ها، فعال کردن رشته های تخصصی مورد نیاز، ارتقای سطح یک به ویژه ادبیات و بحث اساتید و گروه های علمی از جمله دستورهای مطرح در این بخش از اجلاسیه بود.

وی گفت: «معرفی منابع بدیل»، «معرفی منابع جدید فقه معاصر»، «باز بودن راه برای ارائه فقه و اصول متناظر با رشته ها»، «تعیین محدوده های الزامی برای طرح سوالات امتحانی» و «متوازن شدن سقف ساعات درسی فقه و اصول برای رشته های فقهی و غیر فقهی» از جمله امتیازات طرح جدید آموزشی است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، گزارشی از مدیریت و ساماندهی مدارس علمیه کشور ارائه و به بحث ارتقای واحدهای آموزشی و کارگروه ساماندهی مدارس علمیه برای پیگیری ارزیابی‌ها اشاره کرد.

گزارشی از روز اول اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه در استان ها با معاونان و مدیران ستادی

معاون آموزش حوزه ضمن تبیینی از وضعیت طراحی و تصویب رشته های تخصصی مدارس دینی کشور، آمار طلاب رشته های تخصصی بر اساس حوزه دانشی و سهم حوزه های دانشی مختلف از متقاضیان تحصیل را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: مدرسه عالی حوزوی، مدارس علمیه، مرکز تخصصی و موسسه آموزش عالی حوزوی از جمله قالب های واحدهای آموزش تخصصی مورد بررسی در معاونت آموزش حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با ارائه گزارشی از وضعیت طراحی و تصویب رشته های تخصصی به هدف‌گذاری ۴۰۶ رشته و گرایش تخصصی ناظر به رسالت های حوزوی اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۵۹ رشته تصویب شده است و ۲۱۱ رشته و گرایش نیز در فرایند تدوین قرار دارد.

گفتنی است: در بخش بعدی دستور نشست اجلاسیه، گزارش برنامه های آموزشی در استان ها و میزان پیشرفت و بیان موانع احتمالی توسط مدیران حوزه های علمیه استان ها ارائه گردید.

لزوم توجه اساتید و مدیران به رویکرد انقلابی و تمدنی در تربیت طلبه

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، در اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه در استان ها و معاونین و مدیران ستادی حوزه، تربیت عالمان دینی را مهمترین رسالت حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: مخاطبان حوزه های علمیه تاثیرپذیرترین مخاطبان در مقایسه با سایر کانون های تربیتی هستند؛ این مهم کار دشوار تربیتی را سنگین تر از پیش می کند.

وی بر اهمیت به کارگیری تمام ظرفیت ها برای پیگیری امورات تربیتی و فراگیری رویکردهای تربیتی تأکید و با بیان این که همگان باید نسبت به بنیه‌های تربیتی احساس مسئولیت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با تاسیس شورای تهذیب و تربیت در مدارس علمیه می‌توان، ضمن بررسی و پیگیری برنامه های متناوب و مستمر و اولویت سنجی مسائل، شاهد تقسیم کار دقیق ظرفیت همگانی برای حل چالش های تربیتی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با بیان این که شورای تهذیب در هماهنگی و همنواسازی متولیان امر تربیت بسیار راهگشا خواهد بود، اظهار داشت: با تقویت جایگاه تهذیب در مدارس علمیه، دغدغه های تربیتی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته، اندیشه جامع تربیتی در میان طلاب شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که برآنیم تا در همه مدارس علمیه، کانون تربیتی جوشان شکل گرفته، فهم عمیق تربیتی پدید آید، خاطرنشان کرد: طرح تأسیس شورای تهذیب و تربیت در مدارس، بستر و زمینه ای بایسته برای اشراب تمام طرح های حوزوی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گزارشی از فرایند مدیریت اخلاق و تربیت در حوزه های علمیه ارائه کرد و ابراز داشت: طرح ولایت، طرح های مطالعاتی و دیگری برنامه های بصیرت افزا در ذیل امور معرفتی بازتعریف و در کنار آن بخش رسالت اجتماعی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که نیاز است تا طلاب علوم دینی در طول تمام دوران طلبگی، ضمن اهتمام به نقش آفرینی اجتماعی، احساس مسئولیت را همواره مشق نماید، خاطرنشان کرد: باید سازه تربیتی دقیق و هدفمندی را برای تشدید و تقویت احساس مسئولیت طلبگی و ارائه مهارت‌های لازم برای پیگیری نقش آفرینی حوزوی مورد توجه قرار دهیم.

وی بر اهمیت تقویت هویت حوزوی در میان طلاب علوم دینی تأکید کرد و یادآور شد: نیاز است تا فعالیت های اجتماعی طلاب که در فرایند مردمی سازی تربیت و در قالب‌های جمعی و سازه‌های گروهی دنبال می گردد، تقویت گردد؛ باید فعالیت های میدانی طلاب به صورت گروهی و با تشکیل کانون‌های فرهنگی و در قالب های متنوع رسالتی ترسیم و پیگیری گردد.

گزارشی از روز اول اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه در استان ها با معاونان و مدیران ستادی

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ضمن اشاره به ساحت های مختلف نظام نامه تهذیبی حوزه های علمیه، با بیان این که نیاز است تا شئون، ساحت ها و تمام ابعاد تربیتی ناظر به رسالت حوزه مورد بررسی قرار گیرد، اذعان داشت: معاونت تهذیب و تربیت وظیفه تبیین، تضمین و تامین استانداردهای تربیتی طلاب در همه ساحت ها را بر عهده دارد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه پیگیری برنامه های عمومی را حداقل انتظار از مدارس علمیه توصیف کرد و ابراز داشت: نظام‌نامه بر اساس ۱۴ ساحت تربیتی برنامه جامعی را برای رسیدن به مطلوبیت در شئون مختلف تدوین نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به موضوع طرح تعالی اساتید در معاونت تهذیب و تربیت حوزه اشاره کرد و گفت : در طرح تعالی اساتید، استاد نسبت به مصادر تربیتی طلاب دغدغه مند بوده، از تمام فرصت های لازم برای رسیدگی به جامعیت در بنیه های تربیتی طلاب بهره می‌گیرد، استاد خود را مسئول تربیت جامع، متوازن و تربیتگرای طلاب می‌داند.

وی برخورداری از تفکر توحیدی ایمان محور را از نخستین الزامات اساتید حوزه برشمرد و ابراز داشت: نیاز است تا اساتید مدارس دینی هویت طلبگی را ثبوتا داشته، اثباتا بتوانند آن را ارائه نمایند؛ استاد علوم دینی باید از توان و دانش حل مسئله برخوردار بوده، جامعیت طلبه را در ساحت های مختلف تامین نماید.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری خاطرنشان کرد: نیاز است تا اساتید آرمان، افق، جهت، معنا و هویت حوزوی را در طلاب تقویت و رویکرد انقلابی و تمدنی را در تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دهند.

فعالیت پژوهش سراهای استانی حوزه‌های علمیه در دو عرصه نیازسنجی استانی و جغرافیای دینی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیمی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بعدازظهر نخستین روز اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه در استان‌ها، معاونان و مدیران ستادی حوزه، ضمن اشاره به تنوع برنامه‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه کانون علمی طلاب را مرکز ثقل واحدهای آموزشی جهت ارتقاء و پرورش علمی- پژوهشی طلاب دانست.

وی در ادامه ایجاد ارتباط استاد و شاگرد، استمرار فعالیت علمی، کسب تجارب پژوهشی و قلم‌فرسایی را از جمله اهداف تشکیل کانون‌های علمی طلاب برشمرد و اذعان داشت: در ۱۰۴۵ کانون علمی فعال کشور، ۹۸۰۰ طلبه حضور فعال و مستمری داشته، در حوزه‌های دانشی مختلف علوم حوزوی قلم‌فرسایی می‌کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گزارشی از تعداد کانون‌های علمی طلاب به تفکیک استان ارائه کرد و ابراز داشت: در برخی از استان‌ها نسبت میان تعداد مدارس و تعداد کانون‌های علمی فاصله زیادی وجود داشته، باید رویه یک مدرسه یک کانون را به سمت هر پایه تحصیلی یک کانون سوق دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: شاخص ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های علمی واحدهای آموزشی در سه بخش فعالیت‌های «نگارشی علمی»، «ترویج پژوهش» و «آموزش پژوهش» جهت فعال‌سازی، ارزیابی و رتبه‌بندی عملکرد کانون در مقاطع تحصیلی مختلف تدوین و ابلاغ شد.

وی راه‌اندازی حداقل یک کانون برای هر پایه تحصیلی مدارس، فعال‌سازی کانون‌های علمی بر اساس قالب‌های مندرج در شاخص‌های رتبه‌بندی را از جمله انتظارات معاونت پژوهش حوزه از مدارس علمیه توصیف کرد و ابراز داشت: «مستندسازی فعالیت‌های کانون‌های علمی بر اساس شاخص‌های رتبه‌بندی»، «فرهنگ‌سازی نقش و جایگاه کانون‌های علمی در تقویت علمی و پژوهشی طلاب جوان» و «تشکیل کانال‌های پیام‌رسان در فضای مجازی جهت پشتیبانی از برنامه‌های کانون‌های علمی» از جمله انتظاراتی است که وجود دارد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ضمن ارائه پیشنهادهایی برای ارتقاء جایگاه کانون‌های علمی طلاب در مدارس علمیه، حمایت از اساتید راهنما در کانون‌های علمی و امتیاز بخشی به فعالیت اساتید کانون‌های علمی در آئین‌نامه رتبه‌بندی را از جمله پیشنهادها برشمرد.

ارائه گزارشی از وضعیت پژوهش سراهای استانی از دیگر موضوعات حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیمی بود که ضمن تعریف پژوهش سراها، اهداف فعالیت‌های پژوهش سرا را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: پژوهش سراهای استانی نهادی ستادی صفی در عرصه پژوهش‌های دینی و وابسته به مدیریت‌های استانی هستند که وظیفه هماهنگی، هم‌افزایی و راهبردی پژوهش دینی در سطح استان را بر عهده‌دارند.

وی زمینه‌سازی در جهت پاسخگویی به نیازهای پژوهشی استان، جامعه و نظام اسلامی، کمک به ارتقای فرایند تولید علوم با رویکرد اسلامی در استان و نهادینه‌سازی پژوهشی را از جمله اهداف پژوهش سراها دانست.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گزارشی از فعالیت ۱۵ پژوهش سرای استانی حوزه‌های علمیه ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: پژوهش سراهای استانی حوزه‌های علمیه در دو عرصه نیازسنجی استانی و جغرافیای دینی فعالیت خواهند نمود.

وی ضمن اشاره به برخی از موانع پیش روی پژوهش سراهای استانی، مطالبات ستادی از مدیران استانی را مورد توجه قرارداد و ابراز داشت: نیاز است تا مدیران استانی زمینه تبدیل پژوهش سراهای استانی به پژوهشکده و مرکز پژوهشی رسمی را فراهم نمایند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیمی در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از راه‌اندازی سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی مراکز استانی و واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: مبتنی بر سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی حوزه، اطلاعات بر اساس شاخصه‌های هدف‌گذاری شده، دست بندی و ناظر به ضریب‌های تعریفی، مدیران استانی مستقلاً بر فرایند پژوهشی مدارس نظارت خواهند داشت.

وی شاخص‌های کلان و خرد واحدهای آموزشی و سنجه شاخص‌های خرد مدیریت‌های استانی را موردتوجه قرارداد و یادآور شد: دسترسی استان‌ها و واحدهای آموزشی به سامانه در قالب شیر پوینت یا تحت وب و تأکید بر ورود اطلاعات در سامانه توسط استان‌ها و واحدهای آموزشی ازجمله پیشنهادها و انتظارات معاونت پژوهش حوزه از مدیران استانی در این زمینه است.

تشریح فرایند کار با سامانه جامع فعالیت‌های پژوهشی مراکز استانی و مدارس علمیه کشور پایان‌بخش سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقیمی بود.

آغاز فعالیت ستاد اربعین حوزه های علمیه

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میر مطلبی، مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه، بعدازظهر امروز در اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها، ضمن تبیین گزارشی از فعالیت‌های این مرکز، ارائه خدمات مبتنی بر فناوری را از جمله رویکردهای نوین این مجموعه برشمرد و ابراز داشت: راه‌اندازی و فعال‌سازی پیشخوان حوزه‌های علمیه به سه شیوه بر خط، تلفنی و حضوری برنامه‌ریزی‌شده، بیش از ۴۹ هزار مدرک هویتی طلاب از آغاز تاکنون بررسی‌شده است.

وی راه‌اندازی سامانه امریه جهت کاهش مراجعات حضوری طلاب و حذف مکاتبات غیرضروری را از دیگر رویکردهای جدید این مجموعه عنوان کرد و ابراز داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون پرونده حدود ۲۴۰۰ نفر از طلاب در قالب امریه بررسی و یا اعزام شده‌اند.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه، گزارشی از سامانه تغذیه و تجهیز مدارس محروم ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: ناظر به طرح هدفمندی، سیاست‌گذاری‌های حوزوی بر تأمین حمایت‌ها از طلاب مؤثر است و مباحثی چون؛ تبلیغ، پژوهش، تدریس، تحصیل، عائله‌مندی، محل سکونت، جامعه نخبگانی، ایثارگری و ... بر هدفمندسازی حمایت‌ها مؤثر خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرمطلبی تقویت بحث اردوهای حوزوی را از سیاست‌های مهم تربیتی مرکز امور طلاب و خانواده‌ها برشمرد و اذعان داشت: درخواست‌های اردویی مورد حمایت مرکز امور طلاب و مدیریت‌های ستادی با لحاظ سرانه اردویی و تأمین بیمه اردویی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ضمن ارائه آماری از اعزام طلاب به راهیان نور با بیان این که در سال جاری، حدود ۲ هزار نفر از طلاب در قالب‌های متنوع اعزامی، در اردوی راهیان نور مشارکت نمودند، خاطرنشان کرد: تشکیل و راه‌اندازی مجامع ایثارگران، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران و استفاده از نمادها و اسامی شهدا در نام‌گذاری حجرات، صحن مدارس و کلاس‌ها از جمله رویکردهایی است که نیازمند حمایت مدیران استانی و مدارس علمیه است.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه اهتمام نسبت به بحث ورزش با شیوه‌های مختلف تجهیز مدارس، استفاده از ظرفیت‌های سایر سازمان‌ها و برگزاری جشنواره‌ها را از جمله رویکردهای جدید مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه دانست و یادآور شد: راه‌اندازی معاضدت حقوقی به صورت ارائه خدمات حضوری در قم و خدمات تلفنی در استان‌ها و راه‌اندازی در شش منطقه کشور و نیز تفقد و رسیدگی به اساتید، مبلغان و طلاب نیازمند از دیگر رویکردهای این مرکز است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمطلبی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به طرح ساماندهی طلاب و روحانیون به آغاز فعالیت ستاد اربعین حوزه‌های علمیه در روزهای اخیر اشاره و اذعان داشت: با شروع فعالیت جدید ستاد اربعین حوزه‌های علمیه، بخش‌های مختلف حوزوی برای خدمت‌رسانی به مشتاقان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام وارد میدان شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha