پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست خبری

حوزه/ نشست خبری چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی، با حضور اصحاب رسانه، امروز در مرکز تحقیقات حکومت اسلامی برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام عابدی نژاد، قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در نشست خبری که امروز در این مرکز برگزار شد، نظام جمهوری اسلامی را در معرض تهاجم مدل های حکمرانی بیگانه مرتبط با اندیشه لیبرال سرمایه داری دانست و خاطرنشان کرد: این تعرضات هویت جمهوری اسلامی را در معرض تهدید قرار می دهند بنابراین ضروری است بر اساس مبانی اسلامی، پژوهش های عمیق و کاربردی نسبت به معرفی مدل حکمرانی در حوزه اندیشه اسلامی صورت گیرد.

وی ادامه داد: همایش کتاب سال حکومت اسلامی امروز تبدیل به یک نهال در حال رشد شده است که در درجه نخست به منظور شناسایی و معرفی تحقیقات و ابتکارات علمی در جهت معرفی الگوی حکمرانی اسلامی بنا نهاده شد. البته این معرفی باید با پشتیبانی مادی و معنوی از محققان تکمیل شود تا بتوانیم حلقه های تحقیقات بنیادین که در این همایش ها عرضه می شود را به برنامه های اجرایی و عملیاتی تبدیل نموده و در اختیار دولت ها و نهادهای حکومتی قرار گیرد تا از این رهگذر به سمت جامعه مطلوب اسلامی و تمدن نوین اسلامی گام برداریم.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی با اشاره به تنظیم محورهای فراخوان این همایش در سه حوزه اصلی، عنوان داشت: محور نخست همایش، فقه حکومتی است. در اندیشه انقلاب اسلامی و امام و رهبری، دانش فقه ستون فقرات اداره نظام اسلامی به شمار می آید و معنای ولایت فقیه، اداره جامعه اسلامی بر اساس تشریع اسلامی و فقه شیعی است. فقه حکومتی، فقهی است که ویژگی ها و مختصات فقه اداره یا فقه تمدن و حکومت را داراست. این رویکرد فقهی، فلسفه و مبانی و مسائل کلان فقه حکومتی، از محورهای جزئی همایش است.

وی، فقه ساختارهای اجتماعی و نهادهای حکومتی را یکی از موضوعات این همایش برشمرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی، در بسیاری از موارد، فرصت تحول ساختاری در جامعه به وجود نیامده است. اگر به دنبال جراحی عمیق اقتصادی و اجتماعی هستیم، بیش از هرچیز به بازتعریف ساختارهای اجتماعی نیاز داریم. این بازطراحی باید از مبانی اصیل اسلامی تغذیه شود.

حجت الاسلام عابدی نژاد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات محور نخست همایش، فقه قواعد و سیاست های اداره نظام اجتماع است. در این بخش، با پیشنهادهای گوناگونی در عرصه جهانی روبرو هستیم و سیاست های مختلفی به ما ارائه می شود اما باید قواعد و سیاست های خود را بر اساس ارزش ها و اهداف خود بیابیم و مدل های سیاست و پیشرفتی را طراحی نماییم که بتوانند تحقق شکوفایی اقتصادی را بر اساس عدالت اجتماعی برای ما تضمین نمایند.

وی بحث اندیشه سیاسی را دومین محور اصلی همایش دانست و یادآور شد: اندیشه سیاسی به صورت خاص به مسئله چگونگی فرآیند اعمال قدرت و این پرسش می پردازد که آیا انسجام کافی برای حکمرانی در جامعه ما وجود دارد؟ هماهنگی لازم میان نهادها، حجم دولت در مقام حکمرانی، مباحث مربوط به مشروعیت در فلسفه و کلام سیاسی، بنیان های اخلاق سیاسی، جامعه شناسی سیاسی و آینده پژوهی نسبت به انقلاب اسلامی از موضوعات مهم محور دوم به شمار می آیند.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در تشریح محور سوم همایش خاطرنشان کرد: محور سوم حقوق عمومی است که به تنظیمات مناسبات حقوقی میان دولت و ملت می پردازد و یکی از مهمترین مصادیق آن، بحث قانون اساسی است. ماهیت قانون اساسی، میزان تحقق قانون اساسی، حقوق عمومی و رفع موانع تحقق آن و مسائل مرتبط با حقوق بشر، را می توان از موضوعات محور سوم همایش نام برد. باتوجه به اینکه امروز زبان سیاست توسعه طلبی جهان با نقاب دفاع از حقوق بشر صورت می گیرد، نیازمند تحقیقات انتقادی نسبت به حقوق بشر غربی و تحقیقات اثباتی نسبت به حقوق بشر اسلامی هستیم.

وی با تاکید بر رشد بسیار خوب سالانه همایش کتاب سال حکومت اسلامی، اظهار داشت: تعداد آثار رسیده به همایش از ۲۰۰ اثر دوره نخست به ۶۰۰ اثر در سومین دوره رسید و امسال امیدواریم بخش وسیع تری از محققان با این همایش آشنا شوند. بخشی از همایش امسال کتاب سال حکومت اسلامی مربوط به کتاب های منتشر شده در سال ۱۴۰۰، بخشی دیگر آن نیز به رساله های سطح ۴ و دکتری در سال ۱۴۰۰ و بخش آخر به مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته است.

حجت الاسلام عابدی نژاد در پایان ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری همایش، ابراز داشت: در همایش امسال، برای نخستین بار بخش بین الملل نیز راه اندازی خواهد شد و امسال در حوزه جهان اسلام، فراخوان آثار صورت خواهد گرفت. مهلت ارسال آثار تا پایان آبان ماه ۱۴۰۱ است و زمان برگزاری اختتامیه همایش نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی برگزار می شود + محورهای همایش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha