جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1041955
۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
هنر

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: کتاب «هنر بیان احکام» در این معاونت تهیه و توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حامد اهتمام ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به این که دین مبین اسلام، سه بخش کلی اعتقادات، اخلاق و احکام دارد، اظهار کرد:بخش عمده‌ای از معارف دینی، قوانین عملی است که «احکام» یا «فقه» نامیده می‌شود.

وی افزود: در حوزه‌های علوم دینی، بخش عمده‌ای از وقت طلبه‌ها صرف فقه‌آموزی و فراگیری احکام دینی می‌شود، حال اگر بخواهیم مبلّغ دین باشیم، باید بخشی از وقت خودر ا، صرف تبلیغ و ابلاغ احکام به مردم باشد؛ همان‌طور که وظیفۀ ما حوزویان را آیۀ «نفر» مشخص می‌کند:«فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَـآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ».

حجت الاسلام اهتمام تصریح کرد: طبق این آیه، وظیفۀ اوّل، تفقّه و وظیفۀ دوم، ابلاغ و انذار است که دو وظیفۀ اصلی حوزه‌های علمیّه بوده؛ البته تفقّه، یعنی تعمّق و فهم دقیق در تمامی اموری که مربوط به دین است و شامل احکام و فقه اصطلاحی هم می‌شود که حوزه‌های علوم دینی، عنایت ویژه‌ای به احکام و فقه اصطلاحی دارند و بیشترین انرژی خود را صرف همین بخش می‌کنند، طبق شواهد، زنده‌ترین درس در حوزه‌های علمیه، درس فقه بوده است و آثار بسیار ارزشمندی نیز در این زمینه به‌یادگار مانده است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نکته‌ای که لازم است در اوضاع امروز به آن توجه بیشتری شود، چگونگی بیان احکام است به‌گونه‌ای که احکام برای مخاطبین با سنین مختلف و نیازهای گوناگون، جذاب و قابل فهم باشد تا در مرحلۀ پذیرش و عمل به آن موفق باشد، احکام الهی همانند داروخانه‌ای است که مبلغ دین بسته به نیاز مخاطب خود باید داروهای مناسب او را پیدا کرده و وجود او را صفا و جلا و فهم او را کامل کند و او را از آسیب‌ها و دلزدگی‌ها و تشویش ذهن و وسواس دور نماید و حلاوت و شیرینی عمل به ظواهر شرع را به او بچشاند.

وی تصریح کرد: در این اثر که حاصل تلاش محقق حوزوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر صالحی است، به دلیل همین نیازها در عرصۀ بیان احکام توجه شده و با عنوان «هنر بیان احکام» مزین شده است و معیارها و شیوه‌های بیان احکام به‌صورت علمی و منضبط بیان شده است.

چاپ نخست کتاب «هنر بیان احکام» در۱۶۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای۶۳،۰۰۰ تومان از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha