دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1043306
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
عفاف و حجاب

حوزه/  مدیر مؤسسه عفاف و حجاب طهورا گفت: عواملی چون عدم کنترل نگاه و ارتباط کلامی با نامحرم، عادی انگاری روابط زنان و مردان بیگانه و نیز تأخیر در ازدواج افراد را می توان از عوامل تخریب کننده عفت بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان،حجت الاسلام مهدی بیاتی در نشست علمی-پژوهشی تبیین ابعاد زیست عفیفانه، مفهوم عفاف و حجاب را بیان کرد و گفت: عفیف بودن در حقیقت یک امر درونی است و با حجاب و پوشش در ظاهر فرد نمایان می شود و هرچه فرد از عفت بالاتری برخوردار باشد از پوشش مناسب تری استفاده خواهد نمود. اما در جامعه مسائل گوناگونی می تواند این پوشش را تحت تاثیر خود قرار دهد که باید جهت درک ابعاد آن و ارائه راهکار مناسب مساله حجاب و عفاف به خوبی مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.

مدیر مؤسسه عفاف و حجاب طهورا، مسئله حجاب و عفاف را بر پایه سه عنصر: تقویت کننده های حجاب، تخریب کننده ها و نمایش گرهای حجاب استوار دانست و در ادامه گفت: با توجه به روایات اهل بیت علیهم السلام، به عنوان مثال از جمله تقویت کننده های امر عفاف و حجاب غیرت است. طبق روایات عفت مرد به میزان غیرت اوست و این امر به ما می آموزد که تقویت غیرت و ایجاد حس مسئولیت پذیری در قبال خانواده می تواند عفت فرد را تقویت نماید. یا مثلا ازدواج در زمان مناسب از دیگر تقویت کننده های عفاف است و می تواند در حفظ عفت عمومی بسیار تاثیرگذار باشد. شناخت این عوامل و عوامل دیگری چون تقویت کرامت انسانی افراد و تقویت اعتماد به نفس در افراد و مانند آن می تواند تاثیر زیادی بر حفظ عفت عمومی داشته باشد.

حجت الاسلام بیاتی در ادامه با بررسی برخی از آیات مربوط به حجاب و دستورات آن، گفت: عواملی چون عدم کنترل نگاه و ارتباط کلامی با نامحرم، عادی انگاری روابط زنان و مردان بیگانه و نیز تاخیر در ازدواج افراد را می توان از عوامل تخریب کننده عفت برشمرد که در این زمینه باید سعی بر آن باشد که با تبیین جایگاه کنترل نگاه و دوری کردن از عوامل تخریب عفاف زمینه بروز عفت درونی را در جای جای جامعه فراهم نمود. عفت فرد باید در محل کسب و کار، در معماری خانه ها، در انتخاب نوع تفریحات و سفر و ابعاد مختلف زندگی بروز و ظهور یابد.

نشست علمی-پژوهشی تبیین ابعاد زیست عفیفانه،از سوی کانون پژوهشی صدرا شامل مدارس علمیه خواهران زهرای مرضیه اصفهان، کوثر تیران، فاطمة الزهرا ورزنه، الزهرا زرین شهر، صالحات فولادشهر، الزهرا دهاقان، الزهرا نطنز، معصومیه شهرضا، حضرت فاطمه فلاورجان، الزهرا مبارکه، و فاطمیه اندان، برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha